Stein skrev:Spørsmålene fra min side har lokal forankring. Altså Norden eller deromkring.
OK. Da svarer jeg etter beste evne ut fra det. Jeg vet ikke om jeg vet så mye mer enn du
egentlig vet selv, men det er sannsynligvis andre her som er nysgjerrige og har mindre forhåndskunnskaper.
Stein skrev:Det er laget sverd i uminnelige tider. Kvaliteten har variert.
Idag lages det kniver med eggstål og damas, som etter sigende er gamle teknikker. Som det jo er.
Men hvor gamle? Når startet en med å legge karbonholdig jern intensjonelt inn i egg? For 1000 år siden? For 500 år siden?
Helt ærlig: Jeg vet ikke, har aldri satt meg skikkelig inn i det. Jeg er relativt sikker på (merk den intensjonelt vage formuleringen) at innlagt og påsveiset eggstål var i bruk i vikingtid, men aner ikke når det
først kom i bruk, eller når det ble
vanlig. Jeg skal spørre Vegard eller Anders ved leilighet - jeg er sikker på at de har bedre oversikt.
Stein skrev:Hva legger du i begrepet mønstersmiing Bøck?
Jeg tenker i utgangspunktet på damaskus ja. Når dette ble gjort bevisst.
Ah.
Mønstersmiing: Intensjonell sammensveising av flere lag med ulike jern-/stålkvaliteter i den hensikt å gi stålet et mønster og/eller styrke. Mønsteret vises enten som nyanseforskjeller i fargen, eller som tredimensjonal struktur etter etsing.
Teknikken er i hvert fall kjent fra romerske importsverd i eldre jernalder. Teknikken er relativt vanlig på sverd og spyd fra vikingtid, men det er fortsatt åpent for debatt i hvilken grad de mange mønstersmidde klingene er lokal produksjon eller import.
Damaskusstål (også "damask", "damas" og "damasener") er langt vanskeligere å definere, og det er ingen unison enighet om riktig bruk. Begrepet er vannet ut og gitt nytt meningsinnhold. Opprinnelig ble det brukt om den spesielle stålkvaliteten
wootz. Den spesielle mineralsammensetningen i stålet gir bølgemønster i strukturen etter "brett og sveis"-raffineringen jeg beskrev i min forrige post. Det kan likne på den senere mønstersmiingen, men er altså et naturlig resultat av råvarer og framstilling, og ikke laget bevisst ved å laminere ulike stålkvaliteter. Som du kan lese i lenken er wootzen fra India i 3. årh. f.Kr., og har fælt lite med Norden å gjøre. En senere romantisering over dette stålet gjorde at mønstersmidde klinger fra Midt-Østen ble poppis i Europa på 1000-tallet og ut middelalderen under navnet damaskusstål.
Hvis du synes det mangler detaljer i denne redegjørelsen, er det korrekt. Jeg har ikke full oversikt.
Stein skrev:At essesveising er gammelt visste jeg jo. Har da vært på Borre....
Der var jo du også. Har et fint bilde av deg, dagen etter et gilde, forresten...

Grøss! Jeg har fortsatt vonde minner fra den dagen.