Hvordan svekke en flatbue?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Hvordan svekke en flatbue?

Legg inn av PunyV »

Jeg driver nå på med tilling av min første ask flatbue, og buen ser relativt grei ut nå. Prblemet er nå at den er ALT for tung å dra for meg. Hva er den beste måten for å svekke en flatbue på? Ryggen av buen skal jeg ikke røre har jeg hørt. Er det best å fjerne materiale fra buken eller sidene? Hva om jeg fjerner fra kantene side/buk slik at buen får litt D form?

-Kjell
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Om du har trukket den til fullt trekk slik den er nå, så ville jeg tatt av på sidene, men om du ikke har det, ville jeg tatt av på buken :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Enig med Kviljo,

Hvis den har blitt brukt på fullt drag tar du av sidene. Dersom den er under tilling tar du av buken.

K
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Jeg syns buen så fin ut, ferdig tillet. Så skulle jeg sette på normal streng og teste dra styrken, både buens og min, før jeg gikk i gang med å finpusse og overflatebehandle den. Så dermed dro jeg den (nesten) til fullt drag før armene mine sa stopp... Jeg har ikke vekt som jeg kan veie buen med så dermed vet jeg ikke hvor tung den er å dra. Buen er kun dratt så langt 2-3 ganger, så jeg går ut fra at jeg da må ta fra sidene.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Nja.. høres som et mellomtilfelle. Hvor bred er den?

K
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Lemmene er på det bredeste 50 mm og 13 mm tykk. Ved nockene er den 13 mm.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Tror det er valgfritt hvor du tar. Muligens vil den bli raskere hvis du tar av bredden da det fjerner mer masse, men samtidig kan den følge strengen mer. Tar du av buken er du tryggere mot brekk, men den vil kanskje bli ørlite langsommere.

50mm er jo typisk "bredt nok i massevis" og sådan ideelt for en nybegynnerbue.

Tar du i bredden så 10% bredde = 10% dravekt
Tar du i buken så er 10% tykkelse = 27% dravekt

Egentlig er det best å kjenne etter hele tida. Og huske å aldri dra lenger enn at en såvidt kan se ujevnheter i tiller.

K
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

dravekt

Legg inn av Sandern »

Jeg leste her på forumet at man kan sette tillerstokken oppned på ei badevekt og presse buen mot gulvet til ønsket dralengde. Les av kg. og dele på to for å få pund. Antageligvis temmelig unøyaktig. :wink:
-(-
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Tror det blir nokså nøyaktig hvis du er litt nøye. Trekk fra vekta av tillerstokk og bue.
Multipliser med 0.452 så er du der, eller bare still vekta om til pund. Vår kan ihverfall veie kg, pund og selvsagt stones..

K
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kjekt å kune veie seg selv i stones, det har jeg alltid savnet :lol:

Så vidt meg bekjent er 1 pund lik 0,454 kg ???
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

0,45359702
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Og jeg som trodde at jeg bare kunne stille meg på vekta og dra opp buen :lol: :lol:

Spøk til alvor, jeg fikk veid buen og kom fram til 50 pund (sånn ca) med tilleren på vekta. Jeg har tidligere skutt med en sånn glassfiber takedown recurve (tupperware bue :P ), og som den pingla som jeg var da (og fortsatt er) brukte jeg da en bue på 27 pund... Har nok litt å fjerne på flatbuen min, tenkte jeg skulle prøve å få den til å havne på ca 35 pund +/- litt.

Så i løpet av helga er buen og pilene klare, håper jeg.

Nå gleder jeg meg til prøveskyting! Noen gode råd før første pil? Bortsett fra; hold buen, slipp pilen! Ikke motsatt...

-Kjell

(Google sier at 1 pund blir 0.45359237 kg. Og når google sier det så tror jeg på det...)
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Nå har jeg fjernet litt materiale fra buk og litt fra sidene, satte buen i tilleren (som etter mine øyne ser perfekt ut!) og satte tilleren på baderomsvekten og kom fram til at den er 20 kg ved 17 tommer. Det tilsvarer ca 44,09245 pund.

Hva er en "normal" dralengde for en som er 180 cm høy? Jeg vet at dralengden kan variere mye fra person til person, men sånn ca? Er det samme dralengde for lang-/flatbue og sånn en moderne glassfiber sak?

Nå er jeg livredd for å ta av for mye materiale slik at buen blir for svak. Dermed tør jeg ikke å fjerne for mye materiale hver gang jeg sliper på den, så dette kan bli en lang slipe økt...

Vil dravekten endre seg etterhvert som bue blir brukt?
-Kjell
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dralengden varierer også for hver enkelt person. Jeg drar mellom 26,5 og 31", såvidt jeg har klart å måle selv. Det varierer også litt på hvor kraftig bue man skyter. Tror jeg er rett omkring 180.

Hvor langt jeg trekker en bue, pleier jeg somregel å vurdere ut fra buen. Er buen lang, og relativt knekk-sikker, så trekker jeg gjerne så langt jeg kan. Det er moro med langbuer. Mens kortere flatbuer vil gjerne bli veldig tunge på slutten av trekket, så med de drar jeg gjerne bare til haka.


Om buen er 44# nå, så kan du nok rekne med at den havner mellom 35 og 40 når den er ferdig innskutt. Det tar heller ikke alt for lang tid å bli vant til en tyngre bue, så sant ledd og sener er i god form. Så jeg tror faktisk at jeg ville prøvd å skyte noen uker med den slik den er nå og se det an litt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Hvis den er 44 pund på 17 tommer, blir den ganske heftig på "normallengden" 28! Eller er det en tyrkkleif for 27 ..?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar