Avsluttende pussing før overflatebehandling?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2379
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Avsluttende pussing før overflatebehandling?

Legg inn av Are »

Jeg hadde en liten diskusjon med Joachim (Jorarn) på sist mekkekveld her i byen. Vi har litt forskjellig forhold til pussepapir.

Hans siste bue hadde en nesten glassaktig overflate. Dette var etter en særdeles møysommelig pussing med sandpapir helt opp i 4000-klassen :shock: Det var en riktig smekker bue (bilder Joachim?)

Personlig pleier jeg å avslutte med 240-papir. Deretter en runde med vannbeising for å få eventuelle fiber til å reise seg. Jeg tar deretter et nytt 240-papir for å ta toppene av disse fibrene når det har tørket. Jeg pleier å vokse buene mine og mener derfor at det er bortkastet å gå på med finere sandpapir. Jeg tror Joachim og jeg ligger i hver vår ende av pusseskalaen.

Hvor ligger dere andre?

Hva har dere som avsluttende pussing og hva slags overflatebehandling følger denne pussingen?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

4000 :shock: Den burde det være mulig å speile seg i :D


Jeg liker ikke støv, så jeg avslutter med litt fint siklingsarbeide, og en kjapp runde med 150-papir før jeg oljer med Danish oil i X antall omganger. Jeg tror jeg strakk meg til 180-papir på barlindbuen før jeg gikk over med glattebein.


Jeg liker ideen med å få fibrene til å løfte seg med vann, for så å pusse de bort. Men strengt tatt tror jeg ikke det har noen teknisk fordel. Om buen skulle knekke på grunn av så små løftende fibre som man pusser bort med den metoden, så ville buen knekke før eller seinere likevel. Vil jeg tro.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag kör med 240, sen blöter jag och drar av fibrerna med 240 igen.

Lägger på 2 lag med danish oil(eller tills det inte ser torrt ut), väntar en kvart tjugo minuter och gnider in det med 400 vattenslip.


På det svenska forumet gnider vissa med en glasbit/ölflaska.
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

overflate

Legg inn av Sandern »

Da jeg gikk på møbelsnekkern pussa vi lakk med linolje blanda med litt whitesprit, finere og finere papir, stållull og pussegarn (twist) til slutt. Det blir superblankt.
-(-
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg vil ikke ha blankpolert bue, da tør jeg ikke bruke den! Om jeg kan få lov til å dra en allegori, så ser jeg på buene mine på samme måte som på en gammel, velbrukt jaktmauser: Løp, låskasse og sikter (på mauseren!) må være i orden, mens stokken godt kan ha spor etter "levd liv". Men den må være beskyttet mot å trekke fuktighet! For meg er både buen og mauseren bruksvåpen, og begge deler må være godt vedlikeholdt.

Jeg har brukt både blank og halvmatt gulvlakk (kan I tilgive mig, I traditionstro?), men jeg er ikke spesielt glad i å hverken pusse eller lakkere, så nå har jeg gått over til samme behandling med olje som jeg bruker på hagleskjeftet. Mye enklere, og så kan du i sene nattetimer, gjerne over en bedre single malt, filosofere over tilværelsens allehånde gjenvordigheter mens du vedlikeholder arsenalet. Buen blir ikke så blank, men du blir et mye tålmodigere menneske!

Vedrørende oljebehandling av geværskjefter, gjelder følgende fremgangsmåte:

1) Ta olje på skjeftet, og gni til det er tørt.
2) Ta på mer olje. Fortsett til oljen kommer ut på andre siden.
3) Gjenta hver dag den første uken, hver uke den førte måneden, hver måned det første året, siden én gang pr. år.

Dette er også appliserbart på buer, med unntak av punkt 2). Men regn med at det går med en del whisky!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Dette handler selvfølgelig mye om personlig smak og behag, men det er likevell interessant å høre hvordan andre gjør det.

Jeg følger omtrent samme fremgangsmåte som jeg har gjort med knivskaft i alle år, men har pleid å stoppe rundt korning 400 - 600, helt til Per Olav her i byen viste meg noe slipepapir med korning 4000!
Det er glimrende til å polere hornnokker med, da du unngår å bruke polerpasta som har en lei tendens til å sette seg fast i porer.

Rekkefølgen er som følger, litt avhengig av hva jeg har liggende i skuffen:
Pussing/forming: 80 og 120, pussing 180/240, vannbeising, tørking, ny pussing 180/240, finpussing 400 og 1200, polering 2400 og 4000.
Jeg metter så treet med danishoil og polerer til slutt med en fille.

Jeg synes dette gir en overflate som er behagelig å ta på, som fremhever treets utseende, og som gir minimalt med kliss eller porer som kan fange smuss eller fuktighet.

Det har nok ellers liten teknisk betydning, men byebygging handler for meg om å (forsøke å) lage funksjonelle OG vakre objekter med høy grad av presisjon, detalj og finish (se tagline).

Og ja det er støvete i verkstedet mitt :lol:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, rått 8)

Jeg rekner med at du har prøvd stålull. Hva syntes du om det i forhold til papir?

Men vi vil ha bilder av buespeilet Joarn :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Har ikke prøvd så mye stålull faktisk, men har hørt at det kan gi ganske interessante resultater i kombinasjon med vann på bl.a. eik.
Buen er egentlig ikke så blank, nærmere halvblank faktisk, ligger vell et sted rundt 40-50 tabelldeler, der høyblank emaljelakk ligger på 90-100.

Skal gå og ta bilder nå hvis jeg bare får lagt fra meg mac`en
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2379
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Du er syk på en fin måte Joachim :P

Har aldri prøvd stålull med vann på eik. Regner med stålet reagerer med garvestoffene i eika pg gir svart oksyd?

Jeg mener det har fint lite for seg å pusse med så fint papir på mykere tresorter. Jeg ville prøve med finpuss på virkelig hardt tre her om dagen. Jeg endte med 1200 på pukkenholt, en av verdens hardeste tresorter. Det er et sykt treverk :shock: og det inneholder naturlig smøring. Det virker som om det er ferdig overflatebehandlet etter den pussingen. Hadde det ikke vært for at det er steintungt og nesten umulig å lime, skulle jeg prøvd meg på en laminatbue av det.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar