Vintertørke og krymping?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Vintertørke og krymping?

Legg inn av Christian »

Bue og piler har liggi urørt siden det var blader på trærne men måtte ut av dvalen for å skyte i helga. Den ene bua hadde surringer av hamp og alle surringene var nå løse og måtte surres på nytt. Jeg hadde også 14 piler som alle var laga i fjor sommer og skyti med i hele høst uten skade, men når jeg tok de fram så hadde 4 spisser løsna fra skaftene. (Skaftene og spissene var avfetta og limt med araldit) Etter prøveskytinga i moss så økte vekta på halmmatta med 5 spisser til.... :roll:

Er det trolig at den tørre vinterlufta har fått treet til å trekke seg litt sammen? Hva kan ellers være grunnen?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av Moen »

Ikke helt ukjendt fenomen det er... Trevirke krymper, og det bryr seg fint lite om du har avfetta...(Huh..? avfetta? Hva betyr dèt i trønderlag tro??? Demontering av kvinnfolk? :lol: ) og brukt epoxy. Men...bruker man kontaktlim, eller den seige smeltelimtypen, følger de krympen og sitter også etter litt krymping :wink:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av Zeida »

Hva med å blande no seigt i aralditen?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av Moen »

Zeida skrev:Hva med å blande no seigt i aralditen?
Ja...tyggegummi! Du klarer ikke å endre egenskapene til epoxyen med å blande i "noe". Eller jo, kanskje fra bra til ubrukelig... Kontaktlim og smeltelim finnes jo i "alle" butikker, så hvorfor finne opp kruttet på nytt?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av Christian »

Araldit har nok ikke helt de samme egenskapene som harpiks nei :wink: men det var jo artig å få medhold for teoriene sine :)

Gikk over resten av pilene i settet og samtlige spisser var løse som 18 år gamle melketenner... Note to self: Sjekk spissene FØR du skyter de inn i ei halmmatte :roll: eller bare bruk varmeherda blunts :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av Zeida »

Ja fest en spiss med kontaktlim og skyt den i ei halmmatte så har du ikke noe mere spiss lengere.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av Christian »

Kommer litt an på limet det. casco kontaktlim som har liggi på ei kjellerhylle siden krigen har omtrent samme hefteevne som solvarm kaviar, men det finnes kontaktlim som faktisk holder også :wink: noen av de første pilene jeg laga med feltspisser limte jeg bare med vanlig trelim. De sitter enda 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av Moen »

Zeida skrev:Ja fest en spiss med kontaktlim og skyt den i ei halmmatte så har du ikke noe mere spiss lengere.
Du skjønner, at hvis du driter i avfetting, så er det ikke noe lim her i verden som holder. Og som Christian skriver, er det smart å bruke "ferskt" lim :wink:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av Zeida »

De skulle jeg sett i en halmmatte.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av Bowman »

Moen skrev:Ikke helt ukjendt fenomen det er... Trevirke krymper, og det bryr seg fint lite om du har avfetta...(Huh..? avfetta? Hva betyr dèt i trønderlag tro??? Demontering av kvinnfolk? :lol: ) og brukt epoxy. Men...bruker man kontaktlim, eller den seige smeltelimtypen, følger de krympen og sitter også etter litt krymping :wink:
:mrgreen: Jeg har ikke vært så nøye med avfetting jeg heller. Det gjør jeg på bilen, men pilspisser? :? Stadig noe nytt å lære....
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2379
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av Are »

Og jeg avfetter aldri treverket, bare spissene. I tillegg er jeg drittlei av at halmmatter spiser spisser. Jeg tar en liten ekstra sikring på piler skutt fra kraftige buer når de skal stå i en halmmatte. Limer på spissen. Deretter borer jeg hull tvers gjennom spiss og skaft og klinker en messsingspiker fast. Har ikke mista en eneste spiss montert på denne måten.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av Christian »

avfetting av tre er det vel delte meninger om. Noen sier at man må gjøre det mens andre sier at hvis man drar over treet med aceton så bare trekker man frem fersk olje... men spissene derimot, metall fulle av alskens smøremiddel :?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av Christian »

Jeg kjøper forresten feltspisser i 100pk (dumt å gå tom lissm :roll: ) og det første jeg gjør er å dumpe hele ladningen oppi en kopp røsprit!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av nilstor »

Etter at jeg begynte å pusse spissene innvendig med smergelpapir og lime dem med blå Araldit eller ditto Casco, har jeg ikke mistet en eneste spiss, hverken i halmmatter, treverk eller noe annet.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Vintertørke og krymping?

Legg inn av Moen »

Zeida skrev:De skulle jeg sett i en halmmatte.
Du tassen..? Har du ikke noe mere sakelig å komme med? Men siden du tydligvis ikke fikser kontaktlim, og kun har dårlig erfaring, skal jeg gi deg et godt tips. Først avfetterdu spissene. Da kan du som Christian, putte de i rødsprit, eller bruke aceton. Når du har på lim, så er det überlurt å ha på lite. Smør på skaftet først og putt på spissen. Vri spissen rundt så du kliner lim rundt og inni spissen, og ta den av igjen. Vent til limet er fingertørt, vri spissen på skaftet med bestemt hånd og la de ligge til dagen etter. Hvis du setter på spissen FØR limet er tørt nok, får du bare ei seig masse som aldri herder riktig...og du ofrer nok en spiss til matteguden... :wink:
Svar