Er for tiden lykkelig innehaver av ett stk. Osage nesten 1,80 lang, og slik som den er sagd ut så må det bli noe Holmegårds-lignende når jeg blir ferdig. Det betyr og at jeg korter inn den en del. Dralenda mi er 28-29" og fristelsen til å korte ned til 1,60 er stor. Er det noen som har noen ideer ut over det jeg har beskrevet? :
Prøver å få lagdt ved bilder men det ender mest med at jeg river av meg håret.
Her har jeg tatt av en god del, ca. 38mm bred og 18mm tykk, nå kan jeg faktisk bøye så vidt det er.Skal prøve å ende opp på 45-50# og det virker som jeg har litt å gå på.
No har æ skulka mang sløydtima, men i kveld fikk jeg jobba litt. Prøver å få forma buen slik at den smalner jevnt ut til en krok på den ene lemmen og derfra ut smalner det mye slik at det er 10mm bredde på tuppen. Synes selv at jeg har fått det ganske bra. Trodde og jeg skulle strenge opp godsaken, men etter å ha kjempa litt med å bøye buen kom jeg til at her er det mye å gå på. Uvanlig hart treslag Osage for en som har prøvd mest seg på noen enkle askeemner.
Flott, Frank ! Stå på ! Osage er hardt, ja... Det kan tenkes at du med hell kan lage tuppene en god del smalere enn vanlig, siden treet er så tungt og hardt. For å unngå for mye vekt i tuppene = håndsjokk. Har du beholdt lengden ?
Lenden er beholdt dvs. 69" mellom nokkene, og jeg tror den blir sånn passe kraftig. På fullt drag blir den vel så tung at jeg skjelver nok til garantert ikke treffer det jeg forøker å sikte på.
Nei-da den ble håndterlig. Tror den kom under 50#. Har ikke målt, men det kjennes sånn ut. Det er litt forskjell på lemmene så jeg hadde litt jobb med å få dem til å bøye jevnt. Faktisk er det forskjell på dem helt til jeg kommer til 24"-26" Dette bildet lyver litt, litt overdrevent, men jeg fikk nå vist hva jeg mente. Er fornøyd med buen den ble bra bedre enn bildene.
Jo-da den følger strengen. Den hadde jo den forma i utgangspunktet, og ja du skal få prøve den. Får vel finne en passende dag til å stikke innom. Har foresten tenkt meg til Gudvangen lørdag eller søndag på vikingfestival.