*NYbegynner* lager flatbue og streng

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

macrafn
Nybegynner
Sted: Gratangen
Kontakt:

*NYbegynner* lager flatbue og streng

Legg inn av macrafn »

Hei.

jeg er ganske ny innenfor buemakeri. holder på med bue nr tre nå, etter at de to andre ble feil..
lager en heltre flatbue av ask. den første buen kankk og den andre buen ble lemmene skjeve når jeg spente den opp..
er det noen som har noen tips om hvor tykk buen bør være? for øyeblikket den er ca 170cm lang og 4 cm bred og ca 1,5 cm på det tykkeste forran og etter håndtaket.

og en annen ting, noen som har forslag til hva jeg kan bruke som buestreng? vet jeg får kjøpt alt jeg trenger på tradbow.no og andre steder på nett, men hadde vært arti å vite om man kan bruke noe man kan finne i huset eller en byggevarebutikk.

håper det er noen der ute som kan gi meg noen greie svar :)

*MacRafn*

(prøvde å søke etter svar på min spørsmål, men fant ingen, så derfor legger inn et nytt innlegg)
(så hvis det finnes same spørsmål og svar til de et sted her, beklager jeg at jeg ikke har lett godt nok og unødvendig lagdt inn et nytt innlegg) :)
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: *NYbegynner* lager flatbue og streng

Legg inn av Moen »

Hei, og velkommen :D
Det siste først... Jeg har ikke funnet noe som matcher strengmateriale ennå, utenom lintråd som du får kjøpt hos velassosierte hobbybutikker. Ikke kjøp av den ferdig vokset sorten. Den er smekkfull av voks, og gir blytunge/trege strenger. Jørn Jensen as, på Lillestrøm har uvokset lintråd.. Læderiet.dk også. (De som Jørn Jensen henter varer fra, bare at de 50% billigere.. :wink: )
Hvor tykk buen skal være kommer selvsagt etter hvor tung buen skal være. Men når din bue er 15mm på det tykkeste, vil jeg tippe ca 10-12mm ved tuppene?? Med den bredden, høres det ikke galt ut. Med vanlig plankeask ligger den sikkert på 35-40#, noe som også høres vettugt ut. Pass på at du har rene/glatte flater på buen. Det er ikke store hakket i ryggen før den sier takk for seg og knekker. Å runde av kanter med pussepapir eller sikling er heller ikke dumt. Når du skriver at buen ble skakk, regner jeg med at du mener vridde lemmer? Det kan du til en viss grad rette på ved å fjerne trevirke fra den siden som "henger" igjen. Altså den siden som lemmen vrir seg mot. Forstår? Legg ut bilder hvis du kan. Da er det mye lettere å forklare :D

Lykke til!
macrafn
Nybegynner
Kontakt:

Legg inn av macrafn »

Moen skrev:Hei, og velkommen :D
Det siste først... Jeg har ikke funnet noe som matcher strengmateriale ennå, utenom lintråd som du får kjøpt hos velassosierte hobbybutikker. Ikke kjøp av den ferdig vokset sorten. Den er smekkfull av voks, og gir blytunge/trege strenger. Jørn Jensen as, på Lillestrøm har uvokset lintråd.. Læderiet.dk også. (De som Jørn Jensen henter varer fra, bare at de 50% billigere.. :wink: )
Hvor tykk buen skal være kommer selvsagt etter hvor tung buen skal være. Men når din bue er 15mm på det tykkeste, vil jeg tippe ca 10-12mm ved tuppene?? Med den bredden, høres det ikke galt ut. Med vanlig plankeask ligger den sikkert på 35-40#, noe som også høres vettugt ut. Pass på at du har rene/glatte flater på buen. Det er ikke store hakket i ryggen før den sier takk for seg og knekker. Å runde av kanter med pussepapir eller sikling er heller ikke dumt. Når du skriver at buen ble skakk, regner jeg med at du mener vridde lemmer? Det kan du til en viss grad rette på ved å fjerne trevirke fra den siden som "henger" igjen. Altså den siden som lemmen vrir seg mot. Forstår? Legg ut bilder hvis du kan. Da er det mye lettere å forklare :D

Lykke til!

Hei igjen... takk for suverent svar :)
Jørn Jensen var på villmarksmessa Bardu forrige helg, fikk snakka litt med en fyr der om bue og kjøpt meg bøffelhorn til langbua jeg skal lage :)
flatbue mi er er ca 10mm ved tubbene ja.. jeg har egentlig ingen aning om hvordan jeg skal lage bua i forhold til styrke og lenge og slikt, kjøpte meg en tegning på hvordan lager en langbue på http://gjoerdetselv.com/, og har i grunn bare brukt litt av måla fra den på flatbua mi..
ask matriale jeg kjøper er ferdig bordblanker til badstu benker, helt kvistfire lett å jobbe med..
Prøvde å pusse litt på den andre buen, men nå har den begynnt å bli veldig tynn, så det er ikke no drag i den, så da begynnte jeg på en ny, hittils virker det som den er rett.

men tusen takk for godt svar :)
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Velkommen det e bra med nye folk her og det høres ut som meg skakke tynne knekte buer det er bra.

Vis du trenger strenger så fær tel byggmaker vis du har noen i området eller en eller annen plass som seller lignene så ser du deg rundt etter tråder så skal det være noen fine plastik strenger de funker bra de
Moen
Mester
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Problemet med "plastikk strenger" er at de strekker seg utrooolig mye. Og da forsvinner mye (det meste) av futten...og mye av gleden ut av bua. Jeg ville heller spandert på meg en real streng. De koster ikke mange kronene mer enn en hel rull med plastikk...
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

eg bruk plastik strenger til buen min bare se på viewtopic.php?f=4&t=1339 og så på nær bildet av ene nocken på einebuen min. Det kommer an på vis du har en streng som er i plastik men som er billig og i elendig kvalitet og laget av to sammensatte tråder så stekker de seg men vis du har en streng av 3 tråder (sånn som mine) så funker det bra :wink:
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Jeg hadde mye heller dratt til panduro eller noe lignende og kjøpt hamp eller linhyssing og snurra meg en streng av det. Kjøpte meg min første snelle med b-50 for to uker siden, og dommen etter 3 flamske dobbelløkkestrenger er at det helt sikkert er fint å lage strenger av, men det er litt kjedelig materiale... også er det litt for elastisk for min smak. Og veeeeldig voksa, blei jo klissete på finga :evil:

"Plastikktau" er uansett skikkelig siste utvei. kun til bruks som reservestreng!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
macrafn
Nybegynner
Kontakt:

Legg inn av macrafn »

hei folkens..

når jeg skal lage streng, bør jeg tvinne på en spessiell måte eller er det enkel måte å gjøre dette på ?
jeg prøvde å tvinne sammen murersnor,(4 tråder) men syns den var litt elastisk, men nå vet ikke jeg hvor elastisk en orginal bue streng er,
så jeg satte fast strengen jeg skulle lage, og begynnte å dra i den for å se hvor mye den tålte,, aner ikke hvor hardt jeg dro, men etter litt draing, så strakk den seg litt og røk..

hvor tykk bør strengen være?
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

tror det finnes en fancy formel for det her, men hvis du tar en enkel tråd av det du skal lage streng av og drar den til den ryker mens du måler hvor mye den tålte. Da veit du hvor mye en tråd tåler også ganger du det opp til du får 4x trekkstyrke på bua.

angående hvordan du lager strengen så veit jeg det finnes nok av svar her inne på det :wink: søk etter flamsk streng så dukker det nok opp!
Moen
Mester
Kontakt:

Legg inn av Moen »

macrafn skrev:hvor tykk bør strengen være?
Jeg bruker 12 tråder (strands) til buer på 40-50#, 14 tråder til 50-70# og 18 tråder til 70-80# Over 80# bruker jeg fastflite med minst mulig tråder (Prøver meg frem)
Google "ow to make a flemish string", så får du flere svar enn du har godt av :lol:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Finnes en veldig bra strengmanual på hjemmesidene til Nidaros langbuelag. "Hvordan lage en flamsk streng" forfattet av Are Onstad. Den er veldig grei og bruke. Synes forøvrig at B-50 med bivoks er god å ta i, men ønsker nok å lære meg mer historisk korrekte strenger. Lin og sener, som forøvrig Christian er god på. Mye å lære i det gamet her. Veldig mange gode råd og tålmodige folk her på forumet gjør at det er en fryd å holde på med dette. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

hehe
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Av alle "ikke-buestreng"-snorer jeg har prøvd, er persiennesnor det beste.

Men, anbefaler på det sterkeste å lære seg å tvinne egne strenger i best mulig materiale.
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Den teknikken som brukes til å tvinne flamske strenger er den samme teknikken du bruker på å lage tau av all slags materiale.
for to timer siden tvinna jeg et hoppetau av almebark på akkurat samme måte som om det skulle vært en streng. riktignok en skikkelig grov streng da men :wink:
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Hehe legg ut bilder plz
Svar