mongolbue
Moderator: GreenMan
Re: mongolbue
Løp og kjøp sier jeg
bare lurer på om den vil være bedre/dårligere/like bra som den vanlige langbuen.
http://www.grozerarchery.com/index_b.htm
hva med denne?
hva med denne?
er det noen av dere som har noen formening om hvem som er best av Kassai og Grozer?
Vanskelig å si hvilken som er best, det kan vel bli hipp som happ, tenker jeg. Men jeg tror kanskje Grozer har det beste utvalget. Uansett, begge buemakerne har en tendens til å lage ørene (de delene av buen som er utenfor de bøyelige delene) for tunge, noe som går ut over hastigheten, dessuten gir de en del håndsjokk på grunn av dette. På den annen side har de et mykt, fint drag, og kjennes lettere ut enn de faktisk er.
Når det er sagt, må jeg tilføye at dette ellers er vellagede, solide buer som du kan regne med å ha lenge. De egner seg utmerket til blinkskyting, stubbeskyting, og hvilkensomhelstannenslagsskyting.
Skal man utnytte potensialet i buer av asiatisk type, bør man helst benytte seg av asiatisk trekkteknikk, hvor man bruker en spesiell tommelring, legger pilen på høyre side av buen (hvis man er høyreskytter), og trekker til eller forbi øret. De aller fleste asiatiske buer har, selv om de er mye kortere enn europeiske helvedsbuer, et drag som gjerne overstiger 30 tommer/76 cm. Men det er ingenting i veien for å skyte disse buene med trefingertrekk og pilen på venstre side av buen, man får bare litt mindre effekt ut av dem.
Det tar unektelig litt tid å lære seg den asiatiske måten å skyte på, selv har jeg drevet med det i tre år, men fremdeles skyter jeg bedre med vanlig langbue og trefingertrekk ...
Når det er sagt, må jeg tilføye at dette ellers er vellagede, solide buer som du kan regne med å ha lenge. De egner seg utmerket til blinkskyting, stubbeskyting, og hvilkensomhelstannenslagsskyting.
Skal man utnytte potensialet i buer av asiatisk type, bør man helst benytte seg av asiatisk trekkteknikk, hvor man bruker en spesiell tommelring, legger pilen på høyre side av buen (hvis man er høyreskytter), og trekker til eller forbi øret. De aller fleste asiatiske buer har, selv om de er mye kortere enn europeiske helvedsbuer, et drag som gjerne overstiger 30 tommer/76 cm. Men det er ingenting i veien for å skyte disse buene med trefingertrekk og pilen på venstre side av buen, man får bare litt mindre effekt ut av dem.
Det tar unektelig litt tid å lære seg den asiatiske måten å skyte på, selv har jeg drevet med det i tre år, men fremdeles skyter jeg bedre med vanlig langbue og trefingertrekk ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
.....
greit. men hvilken tror du er best av de to buene?
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
.."elle, melle, degfortelle osv
" -Se på utvalget til begge, og velg en du liker til en pris du liker.

De der er vel laget av ren glassfiber?? Om ikke ørene er tunge nok. liksom.. Men buene er fine å se på i alle fall. Jeg har aldri skutt noe annet en "hemmlaga" så hvordan de er å skyte med har jeg null peil på. Tøffe er de uansett. Sjekk på Middelalderfestivalen i Oslo, f eks. Er det ikke Grozer som selges der?? Da slipper du frakt og toll-tull... Og laaang ventetid (Alt over 1 dag er urimelig lang tid å vente
)

-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
-
- Master bowyer
MEN, apropo mongolbue.. Det hadde vært morro å fått tid til å lage netopp det.. 

det er nå bare å kline lim på no horn og surre det fast i no plank. eller?
men Kviljo skøyt med en grözer på nm, gjorde han ikke? den var jo fresk og fin den
men Kviljo skøyt med en grözer på nm, gjorde han ikke? den var jo fresk og fin den

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Sønnen på 12 min har en mongolbue (mener det er ikke er glassfiber i den men tre ...) og den skyter helt fantastisk. Han har skutt moderne recurve i ca. 2 år men skyter veldig mye bedre med denne buen. Er 36# og da treffer han skiva på 70 meter (om enn ikke blinken ennå ...). Veldig annerledes enn langbue å skyte med, er en sinnsyk utgangshastighet på pila.
-
- Master bowyer
..Tenkte mer på disse mongolbuene man leser om i bøkene fra de dager mongolene herja alt og alle med Djenghis Khan i spissen.. Litt der hvor de plukker ned folk fra dobbelt avstand av hva andre folkeslag mente var mulig.. Må være ubeskrivelig tøft med ei mongolbue på 170# 8) -Det må jo få pila til å skyte fart langt inn i helheimen.
Kan underskrive på det. Jeg skyter selv med en snaut 60# hjemmelaget sak. Den får en 70# glassfiberlaminert amerikansk flatbue til nærmest å rødme av skam, faktisk vil den ha så stive piler at de passer bra til en 120# langbue.Tjarand skrev:...en sinnsyk utgangshastighet på pila.
Det er riktig som Moen skriver, Grozers og Kassais buer i rimelig prisklasse er laget av kompakt glassfiber med - etter mitt syn - alt for tunge ører, så de blir dessverre noe "tunge i sessen". Men solide er de! Glassfiberlainerte trebuer av samme type går derimot så det uler. Det er selvsagt tøffest med originalene av horn og sener på treskjelett, men de er vanskelige å lage, dyre å kjøpe, og nesten et kunststykke å strenge!
"And he was clad in cote and hood of greene.
.....
.....
men er det noen som vet om det er Grozer som selges på oslo middelalderfestival?
tror ikke de hadde buer med dravekt på 170# i mongolia i middelalderen. tror nok kanskje det ville bli litt dårlig når man skyter fra hesteryggen, + at det står noe lignende her. http://www.bowshop.eu/?term=12
''For horse archery only bows with long draw and mild draw power are suitable, and the emphasis must lie on flexibility and great number of shots.''
tror ikke de hadde buer med dravekt på 170# i mongolia i middelalderen. tror nok kanskje det ville bli litt dårlig når man skyter fra hesteryggen, + at det står noe lignende her. http://www.bowshop.eu/?term=12
''For horse archery only bows with long draw and mild draw power are suitable, and the emphasis must lie on flexibility and great number of shots.''