Senebacking : trenger råd !
Moderator: GreenMan
Senebacking : trenger råd !
Hei, folkens. Det er jo flere av dere som er drevne med senebacking; kan dere gi meg noen tips ? Jeg har tenkt å prøve dette og backe min første bue. Det er en heltrebue, og jeg har tørket , banket og finsplittet en god haug med hjortesener. Når jeg har smurt lim på buen, skal jeg vel dyppe senebuntene i hudlim før de legges ut. Jeg har Titebond, og siden den er flytende, trenger jeg vel ikke å varme limet ? Og så lurer jeg på om senelaget vil legge seg ordentlig flatt uten at jeg legger noen form for press oppå ? Klarer ikke helt å forestille meg hva jeg kan bruke til å legge oppå senelaget; det kan jo bli sittende fast, eller enda verre : hindre at limet tørker ? Vil gjerne ha en jevn og plan flate. ka dokker trur ???
Re: Senebacking : trenger råd !
Har du søkt etter tutorials? Det burde finnes.
Glem titebond og gå heller for hudlim eller gelatin. Det sies at det er en fordel at senene varmes opp før de legges på, og da er det kjekt å bare dyppe de i varmt hudlim. Dessuten er det mye kjekkere å jobbe med, og historisk riktig.
Man skal bare legge senene pent på buen, og la de tørke. For å få det jevnere kan man pusse dem med sandpapir etter at de er tørket og smøre over et lag hudlim igjen.
Glem titebond og gå heller for hudlim eller gelatin. Det sies at det er en fordel at senene varmes opp før de legges på, og da er det kjekt å bare dyppe de i varmt hudlim. Dessuten er det mye kjekkere å jobbe med, og historisk riktig.
Man skal bare legge senene pent på buen, og la de tørke. For å få det jevnere kan man pusse dem med sandpapir etter at de er tørket og smøre over et lag hudlim igjen.
OK. Takk ! Men det limet jeg har, er TITEBOND FLYTENDE HUDLIM. Er ikke det bra da ? Det var det jeg fikk da jeg ba Klåpbakken sende meg hudlim til senebacking.
Hmm, det har jeg ikke prøvd. Fordelen med vanlig hudlim er at det blir til gelé så fort det blir kaldt, og da holder det senene på plass før limet begynner å tørke. Tror kanskje ikke den typen du har der gjør det? På buer med motbøy (noe buen bør ha om det skal være hensiktsmessig å senebacke) kan senene rive seg opp om limet ikke blir til gelé før senene begynner å tørke og krympe. Eller kanskje dette er en hurtigtørkende hudlim?
Ja, det gir nok mening det at hudlimet bør stivne. Dette hudlimet ble faktisk nevnt i TBB med positiv omtale, men jeg har ikke prøvd det enda. Men ja, det kan nok kalles hurtigtørkende. Prøvde noen dråper på et trestykke og la en flis oppå. Det var knallhardt etter noen få timer. Prøvde å brekke løs flisa, men trevirket i klossen var det som ga etter, ikke limet. Virker bra, synes jeg !
Jeg har senebacket med titebond hudlim. Synes det er supert å bruke. Har prøvd begge deler, altså gelantin og knotter.
Men jeg pleier å varme opp flaska under varmt vann, og du kan også ha den liggende i varmt vann mens du holder på. Da blir det ganske tynntflytende.
Jeg har hatt senene først i varmt vann. Har man dem i for varmt vann, krøller de seg.
Så er det å sause inn små senebunter, etter å ha klemt ut vannet, og stryke dem på buen etter murteinsprinippet.
Tørke i tre, fire mnd.
Men jeg pleier å varme opp flaska under varmt vann, og du kan også ha den liggende i varmt vann mens du holder på. Da blir det ganske tynntflytende.
Jeg har hatt senene først i varmt vann. Har man dem i for varmt vann, krøller de seg.
Så er det å sause inn små senebunter, etter å ha klemt ut vannet, og stryke dem på buen etter murteinsprinippet.
Tørke i tre, fire mnd.
MartiN
OK !! Hvor lenge bør senene ligge i vannet før jeg legger dem på ? Bare noen minutter ?
Til de ser ut som overkokte nudler... blir gjennomsiktige, slappe osv.
husk å ta massevis med bilder og legge ut også da! bueforum trenger flere byggalongs!!
husk å ta massevis med bilder og legge ut også da! bueforum trenger flere byggalongs!!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Hm. Det har du rett i... takk for påminnelsen ! Jeg får liksom inntrykket av at kara her inne har prøvd det meste, og at mine prosjekter er ganske enkle i forhold
Men jeg har mange prosjekter på gang, og har etter nærmere 50 Randalsbuer avansert til ELB, naturemner, Sudbury og noen andre buetyper. Ny flightbue har jeg også laget, etter å ha bli skikkelig inspirert av Tangen - banden 8) Huff dette er avhengighetskapende......ah. Så kanskje noen bilder kan være interessant for flere, i alle fall synes jeg det er kjempegøy å se bilder av andres prosjekter. Skal skjerpe meg og legge ut litt bilder !

Dette høres glimrende ut. Vi trenger definitivt flere bilder her på forumet. Klart det er interessant å se hva folket driver med!