KEns buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Tror det kan være lurt. Litt trapesform er sikkert ikke helt bak mål heller, selv om jeg har lite erfaring med det.

Oi, Lyngdal ja. Har de noe annet spennende der?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Pån igjen. Høvler bort hjørnet mellom strekene
Bilde

Og høvler buken ned, det er lettere å høvle når den er rund og en arbeider seg fra side til side. Istf. å prøve å høvle det flatt med en gang.
Bilde

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Frisker opp kanten med blyant for å unngå å høvle forbi
Bilde

I overgangen mellom håndtak og arbeidende bue duger ikke høvelen. En rasp fungerer fint på bjerk.
Bilde

Her er overgangen, denne MÅ være jevn og unngå for enhver pris å lage en dipp der den går helt over i flat buk på buebenet.
Bilde

Måler tykkelsen, begge buebena mellom 14,5 og 15mm hele veien, på øyemål synes jeg er OK.
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Fremdeles rimelig stiv. Neste trinn er tillering.
Bilde

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Eikeplanken var mye tynnere (19mm), så jeg måtte lime på en plankebit på midten, men bred nok til to buer. Liminga krever romtemperatur, så det ble gjort innendørs, etter å ha hatt plankene og limet inne en dag for å få de varme.

Siden eikeplanken har rette fibre og veldig lite vinkel mellom fiber og planke, nøyde jeg meg med 40mm bredde istf. 50, ellers er de like.

Bilde

Etter Kviljos rapport om bambusbacking trenger vel ingen å bli overrasket om en av de blir backet med bambus...

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

I kveld har jeg pusser ryggen på alle tre buene med sandpapir så det ikke skal være noen bruddanvisninger under gulvtillingen, og for å forberede påliming av sener/bambus. Lit støvete.
Bilde

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Så fortsatte jeg på bjerkebuen. Raspet over den med en fin rasp, for å få buken helt jevn tykkelse, en liten tanke rund bare.
Så tegner jeg noen streker igjen, en på siden av buen etpar mm fra buken.
Og en langs buken, en cm eller så fra siden. Rasper vekk hjørnet mellom dem.
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Siden Kviljo taler varmt om trapesform blir det slik. En annen grunn er jo at bjerk ikke er allverden å skryte av i kompresjon, og at det skal sener på ryggen uansett.
Tegner streker igjen, like innpå ryggen langs kanten, og midt på sidekanten.
Bilde
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Denne lå og slang på benken. Så den ble med på bildet av nockene.

Bilde

OG Kviljo, om du ikke har den. Det står ingenting der som du ikke har skrevet på dette forumet...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Har lest den 8) Inntil flere ganger :oops:

Den flightbuen som han oppgir mål på funker rimelig bra, selv om jeg dilter etter og heller vil ha en som bøyer mer nærme grepet.

Moro med bilder :) keep 'em coming!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

5:39am?

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Bjerke og eikebuene fikk vente idag. Kikket over en gammel flightbue. Den er 45#@28", og rask, den skjøt 195fps med en pil på ca.300grains. Men, den løfter flere små fliser hickori-ryggen sin. Og har blitt utrolig whip-ended med tiden. Lurer på om den kan reddes, så jeg pusset ryggen på den, tror jeg prøver å senebacke den.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Den er 160cm ntn, 40mm bred på det bredeste og (!) 9-10mm tykk.
Det gule treet som er buken aner jeg ikke hva er. Vi fikk Lateritt-malm i big-bags fra Brasil, og de stod på paller laget av et gulbrunt, knallhardt tre. Det er MYE hardere enn alt annet tre jeg har sett, knallgult (men ikke helt som Osage) når det er fersk overflate, og stinker drit når en sager og pusser?

K


K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Himmel og hav for et søl, heldigvis hadde jeg forutsett det så ingen problemer. Men dont do this at - not with the wife at home..

Bestemte meg for å senebacke hickori/gult tre-buen.

Fulgte oppskrifter og råd i TBB,halvt om halvt med vann og lim, "warm, but not unbearably hot" + tips fra Oddbjørn om å dyppe i vann før en dypper i lim. Lim i en porsellensskål, på vannbad.
Bilde

Snart klar
Bilde

Hmmm, dette var omtrent det beste jeg fikk til.
Bilde

Stive krøllete sener blir slik,
Bilde

Det hele gikk veldig greit bortsett fra en ting. Jeg hadde helt tydelig ikke banket og gredd senene nok, og vært for gjerrig til å klippe vekk stive ender på senene.
Resultat, mange av buntene ville krølle seg, og senene var alt for stive.
Bilde



K
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Spännande.

Kan du inte putsa ner dom efter torkning och sen lägga på fler som du har fixat lite bättre?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1859
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Etter det jeg har forstått bruker de en slags kam til å "gre" senenene når de blir lagt på. Og så er det viktig å klemme ut overflødig lim.
Ligger noen bilder her:
http://www.atarn.org/chinese/making_chi ... ng_bow.htm
Og på danske "Bue og Pil":
http://www.bueogpil.dk/index.php?name=N ... cle&sid=32
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar