Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ivar, gidder du å gi en lenke til hvor du har funnet info om buen til Dan Perry?

I følge Gerd Jørgensen synker ikke bare tørketiden på blå Araldit hvis temperaturen øker, men styrken øker også. Den blir vissdtnok sterkest ved 60 grader, og da skal tørketiden ha sunket til 6 timer.

Hva med å lage en varmeboks? Den kan du jo også bruke til å senke fuktinnholdet i lengdebuene dine.

Blir spennende å få vite hvordan det går til helga i Trondheim. Din formel-1 bue mot Nils sin Holmegård fra helv### :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, det er mer eller mindre Dan Perry sitt design.
Info om buen ligger litt spredt i forskjellige lange tråder om buedesign på flight-avdelinga hos Paleoplanet. Bildet på toppen av forumet er av buen som på trening skulle ha skutt over 400 yards, ved 44# :shock: Dog med bambus-laminat-piler med hul kjerne, lagd av Alan Case.

http://p081.ezboard.com/Primitive-Fligh ... 69529frm82


Jepp, det var en litt vanskelig planke med en sidelengs sving akkurat der håndtaket skulle være :wink: Menmen, det skal vel gå fint å skyte med den likevel 8)

Jeg merket ikke noe ustabilitet på de ytterste lemmene i det hele tatt faktisk. Kanskje var jeg bare heldig og fikk lina de godt opp fra starten av, eller så er det generelt sett ikke et problem.

Buen er 61" nokk til nokk, og trolig 50# et sted mellom 20 og 25" trekk. Foreløpig har den 1" stringfollow. Jeg tror nok noe av den høye frekvensen har med strengen å gjøre. Den består av 2x3 tråder av D75.

Jeg har ikke trukket den lengre enn 18-19" på tilleren, men den bøyer stort sett kun der den er brei, og der har den sirkulær bøy, selv om den nok burde hatt en progressiv bøy, siden den er omtrent 2" brei i hele lengden av den breie delen av lemmene.

Dan Perry sin bue hadde visstnok skutt 244fps, men om denne klarer å komme seg over 200 skal jeg være godt fornøyd.


Til nå har jeg stort sett brukt radiatoren på hybelen som varmeboks. 60 grader blir det ikke, men det hjelper godt på tørkinga iallefall. Kunne dog vært kjekt med en slik boks. Men på 17kvadrat er det litt begrensa hva man får plass til, hehe.

Denne askebuen var igrunnen bare et halvhjerta forsøk eller eksperiment. Jeg trodde egentlig ikke at aska ville tåle så smale lemmer, men det gjør den tilsynelatende likevel. Emnet var som sagt ikke det beste, så jeg har mye mer tro på bambus/ipe-saken, om aralditten holder.


Gleder meg til helga, om jeg fortsatt har bue og piler som går lengre enn 207 meter da :P
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jau, i natt tok jeg mot til meg selv, og spente ipe-buen igjen. Det ser ut til at den kommer til å holde denne gangen. Hvor langt trekk er jo en annen sak.

Jeg finjusterte også askebuen litt, så nå burde den være 2-3 fps raskere.


Så, etter å ha studert "Der Opferplatz von Nydam" fant jeg ut at bue 1428 kunne passe fint til et emne norsk barlind jeg hadde liggende. 181cm lang, og 29mm brei midt på. Emnet hadde 1 tomme reflex da jeg begynte på det, men etterhvert som jeg høvla det tynnere gikk det helt opp til 2" 8) Etter litt røff tilling til "brace height" (fornorsking?) har det 1 3/4" reflex. Emnet kjennes skikkelig tungt ut, og veldig smøraktig. Tror faktisk det er litt tennar i det også :D Så jeg forestiller meg at dette blir en grei bue. Iallefall, det skal da bli en replica av en av de mange buene som ble ofret i ei myr ved Nydam i Danmark, ei gang mellom år 0 og 400.


Den svære holmegårdssaken venter ennå på å bli bøyd. Muligens blir den ferdig i morra. Diverre har den under tørkinga fulgt strengen 3/4", så helt ultimat blir den nok ikke. Dog, tror den kan bli moro likevel. 75" lang.


Bilde

Bilde

Bilde



Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

...så da har jeg konstatert at det ikke er vits i å dille med lamineringer og gromme materialer som bambus og Ipe. En planke ask funker like bra, hehe.

Iallefall, askebuen, helt til venstre i bildet under her, gikk 244 meter, mens jeg sleit skikkelig med å få bambu/Ipe-buen til å gå over 250 meter :roll:

http://kviljo.no/bue/ipe/c.jpg


Og det til tross for at den av ask følger strengen litt over en tomme, og er langt breiere enn ipe-saken som har en halv centimeter reflex og er noen pund kraftigere.

Jeg tror forsovidt det skal være mulig å trimme ipe-buen litt mer. Den kjennes iallefall litt tung ut i tuppene, noe som vel også ble bekreftet siden den tok livet av to strenger av D-75 med 9 tråder, og en med 12 tråder. Alle rauk i tømmerstikket, og heldigvis ikke på fullt drag. I tillegg viste den overhodet ikke tegn til å følge strengen, selv om den ble trukket til 25" med omtrent 4" strengehøyde, og ble grundig innsatt med regn.

Men det artigste var jo at lamineringa faktisk holdt! :D

Kanskje aralditt duger likevel. Uansett, Are tipset om at titebond 3 selges i Stavanger. Så jeg har bestilt ei flaske. Den er iallefall rimeligere, og blir anbefalt av flere buemakere i junaiten.

http://www.verktoyas.no/rogaland/stavan ... enDocument
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Et lim som holder er Cascolit 1984 med herder 1993 fra Akzo Nobel
tlf. 66819500. Minste forpakning er 5 kg 1984 med 1 kg herder.
Ikke det billigste, men holder til en haug med buer.
Blandingsforhold: 100 vektdeler 1984, 10-15 vektdeler 1993, bør veies
nøyaktig. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Åja! Det var det limet ja. Jeg klarte aldri å finne det her. Men der var det jo et telefonnummer. Det må prøves.

- om det kan stå i et år eller to uten å forderve?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

På forpakningen står det lagringstid 1 år, men at det som regel kan brukes lenger, hvis det ikke lagres for varmt. Jeg har brukt 2 år gammelt lim og det var like godt. Oddbjørn.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Du skal være glad i å laminere buer hvis du skal bruke 6 kg lim i løpet av et par år :lol: Kanksje høre om det er andre som er interessert i et spleiselag.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, da spørs det om det kan være lurt om flere går sammen ja.
Noen interesserte? Jeg kan godt handle og fordele.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Sjekk med Per Onsrud. Han er vel den i Norge osm har høyest produksjon av buer for tiden, også laminerte. Han bruker blå araldit, og den er ikke akkurat kjent for å være billig.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det skal jeg gjøre!

Håper aralditten fortsatt holder på denne buen nå.
Jeg ble ganske overraska over hvor mye man kunne ta av tuppene uten at de bøyde særlig mye mer. Gav den et triangulært tverrsnitt, for å få mest mulig stivhet ut av treet, så den er like tykk som før, men litt smalere, og veldig mye smalere på buken. Det kan ikke være langt fra at de veier halvparten så mye som de gjorde før. Så da tipper jeg at det går fint med 9 tråder D75.

...håper på godt vær i morra, for da skal jeg ut på flystripa og måle. 8)

Bilde


Ja, forresten, denne kommende romertidsbuen lever visst sitt eget liv. Nå har den gitt seg selv 2,5" reflex :shock: Heldigvis har den ikke vridd seg sideveis foreløpig. Men nå angrer jeg jo på at jeg ikke beholdt den litt breiere :roll:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Har du lust att dela dela med dig av måtten på dom topparna.

lxbxh

och hur lång är bågen plus hur många pund och hur mycket av lemmen är arbetande och i full bredd?

Vore fint att veta, jag har planer att laga en del liknande buer.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det er dessverre ikke vits i, for den tok livet av seg selv i kveld :(

Stakk en tur for å skyte litt lengde, og den ene tuppen vrei seg på første skuddet. Såvidt jeg kan se ut fra filmen, kan jeg ikke ha trukket mer enn 23-24", og selv da gikk den 272 meter 8)

Men jeg skal ta mål av askebuen og legge de ut her i en egen lengdeskytingsbue-tråd. Den funker den også, hehe 8) 8)

Film kommer iløpet av en times tid.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ojda det var synd. Får laga liiite större da :P

Jag fick lite vridningsproblemer tidigt med den buen som knäckte faktiskt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, det ble noe for smalt, hehe. Den virka temmelig stabil med lang streng, men med kort måtte den behandles pent for å ikke bøye seg sideveis.

Skaut litt lengde i dag, og lagde en liten filmsnutt med disse to lengdebuene. Alltid greit å filme skytinga, for det skjer stort sett alltid noe uforutsett, hehe.

http://kviljo.no/bue/flight.wmv


Som sagt, Ipe-buens nedre lem fikk for mye sideveis bøy, slik at den løfta et par fliser på sida. Tror jeg skal smalne de ytre lemmene av ennå mer, og så lime på bambus på sidene, for å gjøre den med stabil sideveis. Som det står i filmen, pila er ikke mer enn 25" lang, så det må ha vært et 23-24" trekk. Og 272 meter. Så jeg er rimelig sikker på at den ville gått over 300, om jeg hadde fått den ut til 26-27" trekk med riktig pil.

Askebuen bekrefter forsovidt også det, siden den skaut 263, 271, 279 og 295 meter. Og den har omtrent 1,5" stringfollow, mens ipe-saken har litt reflex. Jeg trakk progressivt lengre, så det siste skuddet har det lengste trekket, og det er sikkert også det lengste skuddet. Buen er forresten 52# ved 23" trekk.

Samme buen gikk ikke lengre enn 244 meter på Rongland, i regn. I dag var det ikke regn, og da gikk den altså 50 meter lengre. Ergo vi kan vel være rimelig sikre på at også Nils sitt skudd, på 281 meter, ville gått ganske mye lengre dersom det ikke hadde regna. Så dette lover ganske bra for bautaoppsettinga :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar