Jorarns Rotten Miracles

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2379
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

I tilegg til at spleisen blir penere når du skjærer fotstykket helt i to, er det også lettere å sørge for at du ikke får en lomme med lim nederst i spleisen som jeg ser på i alle fall en av judo-pilene til Joachim :wink: . Skal man gjøre det på måten beskrevet i lenka til Oddbjørn er det viktig å gi skaftet et realt rapp med hammeren for å sørge for at skaftet kommer helt inn i fotstykket.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Kjapp på avtrekkern Are 8).

Jeg rappa alt jeg var god for, men det var for seint. Mye greiere å dele "fotstykkeemnet" helt i to.

Har en ny gullregn på gang som er minst like snakey. Den på bildet ble litt tynn i håndtaket.

Røykeplaster klarer jeg meg helt fint uten, jeg datt i gryta som liten :lol:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ok nu förstår jag.


Men jag fattar inte varför det skulle vara lättare att dela fotstycket i 2?

Jag förstår den biten med att man slipper få en stygg limfog längst ner, men asså, det måste ju vara svårt att få dit 2st bitar på vardera sida om pilen. Låter som en del pill och jobb med att få det fint. Dessutom får man ju en lång limfog hela vägen då?
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Dersom man sager spor i fotstykket, er det en viss fare for at det kan sprekke når pilskaftet drives enn i det. Det er også større fare for at det blir skjevt.

Den enkleste måten, synes jeg, er å smøre lim på allle flatene, samle dem på et plant underlag (kle med plast, så slipper du limsøl), for så å sette det hele i skrustikka, slik at kjeften klemmer omtrent en cm inn på pilskaftet. To-tre skrutvinger på fotstykket oppover langs skaftet, så er det bare å vente til limet er tørt. Har du ikke skrustikke, går det like bra med skrutvinger. Eller stram surring, for den del. Jeg har visst brukt selvgripstang ved et par anledninger, også.

Limfugen gjør ingenting, den går jo langs senterlinjen av pilen, og blir i alle fall beskyttet av spissen. Og hvis du har gjort en skikkelig limejobb, er limfugen sannsynligvis sterkere enn treet rundt! Men husk at et fotstykke gjør pilen stivere, så dette må du ta hensyn til når du skal tilpasse pilen til buen!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ok.

Jo jag fattar att spinen ändras, jag ska exprimentera lite med ädelträ som spets osv och se hur spinen blir.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Bilde

Hvis man setter bitene sammen slik de var før, kan man få en nesten usynlig fuge, vær nøye med å høvle bitene helt plane (det går fort, de er små) og bruk et lim som ikke bygger (vanlig trelim)
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Aha, najs.

Inte för att jag har hyvel eller nått att hålla fast ting med, men det kan ju vara kul att pröva nångång.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Siste lamineringsprosjekt.
Blir vel en slags bastard, for kort til å bli langbue, for smal til flatbue :?

Rygg i ask, buk i alm.

Bilde
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag tycker det ser ut att bli en najs bue. Hur lång är den?
Jag har en som i och för sig är lång men den är bara 3cm bred och ganska flat, kanske också lite bastard över den, men den är superskön att skjuta med. Inte så mycket handshock och hyffsat precis.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jeg ble så inspirert av alle lamineringsprosjektene her, at jeg ikke klarte å dy meg, noe sier meg at jeg kanskje bør prøve å ferdigstille et prosjekt snart i stedet for stadig å begynne på nye, men men.

Ask rygg, Bibolo kjerne og kirsebær buk (døpt Troika 8) ).
Limt opp med moderat reflex deflex.

Bildene er fra prøvemontering, i det endelige oppsettet la jeg strikken rundt bare laminatene, samt at den fikk litt mer reflex

Bilde

Bilde
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Coolt. Ska bli spännande att se hur det går. Men hey!, gör klar den andra buen da, jag är spänd på den :lol:
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Buebygging skyves nedover på prioriteringslista, men det hender da at noe blir ferdig og.
Bastarden ble til slutt 55#@28", 175 cm lang, 3,5 cm på det breiste (mid limb= senterlemm?) 2,2 cm på det dypeste.

Bilde
Den følger strengen noe mer en jeg hadde håpet, ca 2" rett etter skyting

Bilde
Nokkene er ca 11x11mm like nedenfor strengen, ikke mye rosafarge igjenn.

Bilde Bilde
Avsmalnet ved grepet. Kjerneved av Alm er så fint at det fortjener noen timer med pussing 8)
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ahh, nice 8)

Veldig flott tiller :)

Alm backet med?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Alm backet med ask, backingen er ca 6mm til senterlemm, tynnes så til ca 3mm ved nockene
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Vanvettigt rå pilbåge 8)
Svar