Jeg tror produktet lages i england (men er litt usikker).
Verktøy AS har muligens rotet litt med oversettelsen, når det gjelder produktegenskaper?
Se for engelsk produktark.
Max depth of cut: 190mm er oversatt med Max skjæretykkelse 190mm og
Throat depth: 305mm er oversatt med Max skjæredyde 305mm (mulig det er jeg som surrer, er ikke de norske benevnelsene byttet om)
Ytelsen er i det engelske databladet oppgitt til 800W eller 1hp (hk) - her der det vel engelskmennene som er litt upresise. 1hp er ca 745watt. Blir vel litt feil å runde opp til nærmeste 100watt. Bruker en motor watt, hva motoren trekker av effekt eller er det på sagbladet slikt måles? Litt snodig at denne kvalitets saga har såvidt mye lavere effekt en Luna og CO sine.
Woodworking review gir saga skryt (4 av 5 stjerner):
"Bs300e er en svært god sag, du får mye igjen for pengene. Bygget av solide komponenter som bærer bud om holdbarhet og god ytelse. Sagen er enkel å justere. Et godt mid-range valg for kvalitetsbevisste amatører og hobby brukere som ønsker en solid maskin uten å måtte betale ekstra for mindre viktig ekstrautstyr.
I england kommer saga også med en god instruksjons DVD." Følger ikke den med her til lands så finner en vel tilsvarende på youtube. Kanskje ikke så nøye om den er med eller ikke. I alle fall ikke åpenbart at den er med i den norske pakka.
Woodworking hevder forøvrig at en kanskje bør legge seg på 170mm som max skjære dypde og ikke 190mm som oppgitt. Dette er kanskje en forskjell mellom oppgitt maks og maks i praksis som gjelder alle leverandørene? Hvem har ikke hørt om 400Wats bilstero høytalere, som er mindre en melkekartoengen din. Alt i alt, det ser jo nokså bra ut. Får se om jeg kan finne ut mer.
Takk for info om én-fas Kviljo, klarte ikke å se det av noe av det andre jeg leste. Håper du sier i fra dersom det er noe du er misfornøyd med vedr 500 saga di. Er det feil på den, så er det vel ytterligere dårligere på 300 saga, klar over at jeg uansett ikke får halve kongeriket for 6000,-

Edit: Det oppgis ikke i noen av faktabladene hva RPM er. Woodworking oppgir at en kan bytte mellom to hastigheter, men ikke hvilke.