"Fra tre til bue"

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

"Fra tre til bue"

Legg inn av nidrinr »

Tenkte jeg skulle lage en liten serie helt fra børjan, fra jeg henter emnet til ferdig(e) bue(r). Starta i dag, 8. mars-09 med å hente det utvalgte treet, en hasselstokk jeg skal prøve å få 3-4 buer fra.

Den lille skogen jeg brukte mesteparten av min barndom i:
Bilde

Nedsnødd hasseltre:
Bilde

Her et bilde av den stokken jeg plukka ut:
Bilde

Nærbilde av stokken etter felling:
Bilde

De 3 bitene jeg skal prøve å lage buer av. Den korte i midten skal bli 2 barnebuer.
Bilde

Varierende snødybde, vind og trær gjør det litt ujevnt. Snittet er nok mellom disse to målingene, men all snøen er kram tvers gjennom. Var heldigvis ikke så langt å gå.
Bilde


Bilde


Vil fylle på med oppdateringer og bilder etterhvert som det går framover. Skal grovbarke stokkene og lime endene før jeg legger dem til tørk. Får se hva tida tillater i dag.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: "Fra tre til bue"

Legg inn av nidrinr »

Grov avbarking og liming av ender før stokkene ble lagt til tørk.

Bilde


Bilde


Bilde
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: "Fra tre til bue"

Legg inn av Grauten »

Dette blir knallbra! :D Men nå er det vel på tide å kjøre sånn "tv-kjøkken" variant, eller så blir vel denne tråden liggende død en 6mnd tid? :wink:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: "Fra tre til bue"

Legg inn av woodstick »

Tipper han kjører en Ingerid Espelid variant "me har juksa lite grann" og drar fram et par ferdig tørka emner :lol:
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

Re: "Fra tre til bue"

Legg inn av Sandern »

kult med bygglogg! men kan ta tid. Jeg følger med i spenning. stå på.
-(-
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: "Fra tre til bue"

Legg inn av nidrinr »

Hehe, ingen planer om å dra fram ferdigtørka emner, det er disse stokkene som skal bli buer i denne tråden. Mer enn nok tid til å spikke på andre buer i mellomtida :)

-Hassel uten bark bruker forresten ikke all verdens tid på å tørke, så jeg regner med å fortsette før det har gått 6 mnd.. 2 mnd. ute tenker jeg holder før grovspikking, så går nok resten av tørkeprosessen rimelig fort vil jeg tro.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: "Fra tre til bue"

Legg inn av Moen »

På Tangen har vi ALLTID god tid :D Forhaster oss ikke, akkurat.. Har ikke du web kamera da Daniel? Monter det så vi ser stokkene tørker... Hehe..
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: "Fra tre til bue"

Legg inn av nidrinr »

Hmm, mulig det ligger et gammalt webkamera et eller anna sted oppe ved den gamle stasjonære datan.. Fikk det aldri til å virke, så jeg tipper det ligger i ei skuffe en plass. Kunne forresten vært et artig prosjekt å filme en stokk tørke, for så å spille det av i fortfilm. Må bare ha tolmodigheta fra helheimen og et kamera med mulighet for lange filmer.. :lol:
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: "Fra tre til bue"

Legg inn av Brage »

Apropos tørking av emner ute om vintern i minusgrader: hvordan går det? Har alltid tatt emnene med inn hvis de skal tørke vinterstid, men har også hørt at de tørker bra ute. Uten at jeg helt skjønner hvordan. :?:
MartiN
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: "Fra tre til bue"

Legg inn av woodstick »

...kanskje kulda presser fuktigheten (isen) ut av treet, vann ekspanderer jo når det fryser.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: "Fra tre til bue"

Legg inn av nilstor »

Går bra å tørke tre om vinteren, ja, men det tar lenger tid. Et fast stoff - is i vårt tilfelle - går direkte over i dampform, prosessen heter sublimasjon. Faktisk forsvinner det meste av vårsnøen på denne måten. Rimfrost er forresten sublimasjon "i revers". (Kilde: Store Norske Leksikon).

Tror forresten nidrinr har funnet et nærmest ideelt sted å ta "førstetørken" på, utendørs, men under tak. Her selv meget gode erfaringer med denne metoden - Hasselmonsteret ble tørket slik - men det tar en del tid!

Vi venter spent på fortsettelsen!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: "Fra tre til bue"

Legg inn av SilentG2 »

Moen skrev:På Tangen har vi ALLTID god tid :D Forhaster oss ikke, akkurat.. Har ikke du web kamera da Daniel? Monter det så vi ser stokkene tørker... Hehe..
skulle ikkevi drive med nettsider da gutta?

hadde vært tøft med slik webcam fra "tørkebua"
Svar