Flatbue, rogn og åreringer?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Flatbue, rogn og åreringer?

Legg inn av Batstat »

Hei, jeg er nye her og skal presentere meg når linken til presentasjon virker :) viewtopic.php?f=9&t=2

Jeg har kuttet en rogn uten mye kvist og jeg tror den er grei som emne til å lage min eller mine første flatbuer av. Rognen er ikke spesiell tykk, ca 10 cm eller litt under i diameter i brysthøyde.

Alle snakker om at når skraper av barken, så skal en være veldig forsiktig, fordi det første tre laget en kommer til er da bakenden av buen din.
Er det et krav, i så fall så blir jo ikke det en flatbue. Skal jeg følge et årering skikt så vil bakenden av buen bli konkav. Desto mindre dimensjon på treet, desto mer konkav blir den. Eller kan jeg pusse ned og følge flereåreringer, men samtidig passe på at jeg ikke bryter noen av dem.
Mulig dette var dårlig forklart, en tegning ville vist hva jeg mener, men jeg håper dere forstår.

Jeg har tenkt å følge Tim Baker sin beskrivelse av ”Drying wood”, link http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/15951 og så fort som mulig få rogna nedi ca rett dimensjon. Dvs tilpasse 5x3x200 og ikke ødelegge bakenden. Tror jeg bør gjøre dette i dag allerede, ser at det raskt kommer svarte flekker på veden. Mao jeg må få tørkingen til å gå raskere, gjøre det inne, og ikke la den ligge i garasjen som nå. Jeg har for øvrig brukt trelim både på endene og resten.

Mvh
Øyvind

Edit:Jeg har blandet konkav med konveks. Rett utrykk er konveks. Se også svar fra Lurz under :)
Sist redigert av Batstat den 18 aug 2008, 15:48, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Flatbue, rogn og åreringer?

Legg inn av Lurz »

hei
Nå betyr vel ikke flatbue at buen trenger være helt flat. Det er mer for å si at den er (ganske mye) breiere enn den er tykk. En flatbue er typisk smal og tykk i håndtaket, (som normalt ikke skal bøye), går over til å bli brei og tynn innerst på lemmene, og så smalner bredden igjen mot tuppene. I motsetning til en (engelsk) langbue som er ganske tykk i forhold til bredden. (et ellere annet forholdstall der for de som er nøye), og er breiest i håndtaket. Se for eksempel Griffins vinner i heltreklassen, og askelangbuen under her: viewtopic.php?f=4&t=278&start=420

Hvis emnet er fra at lite tre så vil du få en konveks rygg. Det trenger i utgangspunktet ikke gjøre noe, men hvis du ikke ønsker det så kan du "avkrone" ryggen, dvs flate den ned på midten. Pass på at årringene da holder seg paralelle utover ryggen.
"If it breaks you get to keep both parts"
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Flatbue, rogn og åreringer?

Legg inn av Batstat »

Takker og bukker Lurz
Lurz skrev:... men hvis du ikke ønsker det så kan du "avkrone" ryggen, dvs flate den ned på midten. Pass på at årringene da holder seg paralelle utover ryggen.
Min utheving.

Tolker det dithen at jeg helst skal bevare den konvekse ryggen. OK flatbue med konveks rygg here you come.

Batstat aka Øyvind
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Flatbue, rogn og åreringer?

Legg inn av Lurz »

Det vanligste er jo at en bruker den naturlige utsida av treet til rygg. Men det kan være grunner til å avkrone også. Kommer an på hvordan du vil ha buen. En av de første buene jeg prøvde meg på knakk. Mistenker at en av grunnene var at for å ikke å få den for tung så tok jeg den flate baksiden ned så mye at kantene ble veldig tynne, nesten som en egg. Så den burde jeg nok avkrona for å svekke den, istedenfor å jobbe ned baksida. Eller tatt av på kantene så den ble smalere, og beholdt litt godstykkelse der. Og så må jeg jo presisere at jeg ikke er en av de store buemakerne her på forumet......så..... :)
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flatbue, rogn og åreringer?

Legg inn av nidrinr »

10 cm diam. rogn trenger ikke å avkrones. Pass heller på at rogna tørker riktig, det er der rogn ofte er litt kranglete. Har du først fått til det, er rogn helt ned i 5 cm. diam. gode bueemner. Det er ellers vel å merke stor forskjell fra rogn til rogn.
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Flatbue, rogn og åreringer?

Legg inn av Batstat »

nidrinr skrev:10 cm diam. rogn trenger ikke å avkrones.
Kuttet nederste stokken fra rogna (den var på 2 meter) opp i et ca emne i går (for tørkingen sin skyld). Jeg så da - det som sikkert mange av dere har sett før, at ryggen blir ikke spesiellt konveks, når alt kommer til stykket. Et rimig noob sprøsmål fra min side ser jeg nå.

Dessverre var kvistene såpass strategisk plassert at jeg ikke fikk ut mer en 157cm, i lengde med 5cm bred kvistfri rygg. Ikke noen krise jeg har 3 unger, fra 10 - 17 så den burde kunne gå til minste jenta.

Har også laget min egen teori om at det er en fordel med større dimensjonerte lauvtre (rogn, ask, og lønn i alle fall), da kvist pr kvadrat meter overflate blir mindre når dimensjonene øker. De vokser ikke ut nye grener nederst, og de grenene som er der kommer lengre fra hverandre etterhvert som treet vokser. Kanskje det er noe av bakgrunnen for at man ofte anbefaler 15cm i diameter?

Øyvind
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

Re: Flatbue, rogn og åreringer?

Legg inn av Sandern »

Jeg lagde en rognbue i sommer som var av en stokk på ca 8 cm i dim x 200 cm lengde. Hogde den grovt til i fjor sommer, og la den under ei brakke (tror det fins et bilde av stokken her et sted). Hadde ikke lim så den har liggi bare i friluft. Ikke en eneste sprekk, det var kult. Det viste seg at den hadde litt propellvekst, og seks små kvister i det ene lemmet, og to i det andre. Kompenserte med treet rundt kvistene, og fikk dratt den opp på fullt på tilleren. Veldig gøy! Brukte skarp øks, sikling og sandpapir. legger ut bilde når jeg får en bedre linje. Jeg har ikke lagd mange buer, men det går fint hvis man er tålmodig! Tipper den er 30# @ 28", følger strengen litt for mye, så jeg vurderer å rekurve tuppene litt.
-(-
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flatbue, rogn og åreringer?

Legg inn av nidrinr »

Jeg har fått 75# på ca 27" trekk ut av ei rogn med +/- 8 cm dia. Den tok forøvrig kvelden når jeg prøvde å trekke den opp mot 30" for å skyte langt, men den viste ingen tegn til å skulle ta kvelden før den ble dratt for langt. :oops: Hadde jeg laga den litt lenger, (trur ikke den var mer enn 160 cm lang), vil jeg tippe på at den fortsatt hadde vært god å bruke.

Og om det skulle være ei kvist går det ann å la det være litt mer treverk rundt kvisten, så går det ofte bra.
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Flatbue, rogn og åreringer?

Legg inn av Batstat »

Omg nå har jeg holdt på to timer med sikling for å skrape vekk bast og kambium fra rogna, for å komme ned til første årering. På to timer kom jeg ca 30 cm. :( En liten kvist står for halvparten av tiden, kanksje ikke sant men jeg inbiller meg det.
Vet ikke hvordan trelimet jeg sauset hele stokken inn med, påvirker arbeidet- mulig det ikke spiller noen rolle? Det at flere av dere selger slike buer for 2,500 - 3,500 det sliter jeg med å skjønne. Med min fremdrift vil det bli rimlig nærme "nokså lite" i timen. :lol:

Tok noen test drag på et annet stykke med sponhøvel, men selv med lite egg fremme var det vanskelig å kontrollere hvor dypt det gikk, så jeg besluttet å gå for sikling. Trenger muligens ny fil også, den jeg har er arvet fra min far og rimlig rustrød, får kanskje satt opp siklingen bedre med noe som er litt nyere.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Flatbue, rogn og åreringer?

Legg inn av Christian »

Det er derfor jeg barker emnene mine mens det fortsatt går sevje i dem :P
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar