Treslag med potensiale?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Treslag med potensiale?

Legg inn av Christian »

Det kom en tråd om tuja og dens potensiale som bue-emne for litt sida. Tidligere har jeg stilt spørsmål om bjørk og bresk.

Jeg regner med at det er personer der ute/her inne, med kunnskap om egenskaper til div treslag når det gjelder buebygging.
Muligheter for å starte en tråd om det/samle info om det/fortelle meg hvor jeg kan finne info om det?

Og hva er forskjellen på ei langbue og ei flatbue?...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Treslag med potensiale?

Legg inn av nidrinr »

Trefokus.no

Klikk videre til mekaniske egenskaper. Endel trær står lista opp, men det skulle gjerne stått om fler der. Mulig andre veit om tilsvarende sider med flere treslag.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Treslag med potensiale?

Legg inn av Lurz »

Langbuer er jo gjerne lange da :D ....
.....snakker vi om Engelsk langbue så er de ofte omtrent like lange som skytteren, det breieste punktet på buen er på midten ved grepet, så smalner den mot tuppene. Langbuer er relativt smale sett forfra, og forholdsvis tykke i forhold til bredden. Tversnittet er ofte D -forma, med den "flate " siden som rygg, men kan også være mer ovale eller runde.
Flatbuer har som navnet sier breie, flate buelemmer. Kan variere i lengde, men er gjerne kortere enn langbuer. Noen ganger veldig mye kortere. Håndgrepet smalner ofte samme (sett forfra) og blir dypere.
Og så finns det masse varianter, overganger og hybrider. Men i prinsippet.
"If it breaks you get to keep both parts"
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

Re: Treslag med potensiale?

Legg inn av Sandern »

Jeg har hørt at tuja blir knusktørt og lett som balsa. Ikke særlig godt egnet...
-(-
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Treslag med potensiale?

Legg inn av nidrinr »

Er det ikke mulig at det er ganske stor forskjell på ytterved og kjerneved på tuja, som på endel andre bartrær?
Svar