"hist. korrekt" behandling av bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

"hist. korrekt" behandling av bue

Legg inn av nidrinr »

Har etter hvert som jeg har brukt både diverse lakktyper, linolje (av varierende kvalitet) og kaldpressa rapsolje (til barn som fortsatt biter på buene) på buene mine tenkt at jeg skal brenne litt tjære og prøve det på ei bue.

Jeg slenger da ut følgende spørsmål: Har/ kan det ha blitt brukt før? -Og reint generelt, hva var det vanligste å sette inn buene med si for 1000 år sida?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Har ikke hørt om det før, men jeg ser ikke bort fra muligheten.

Tovedbuene som var i bruk her i middelalderen ble surret med bjørkenever.

Ellers kan jeg forstille meg at voks har blitt brukt, siden den tilsynelatende skal gi en tilnærmet vanntett overflate.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Som samenes tovedsbuer. :)
Ble den neveren da satt inn med noe? Jeg har prøvd å flette kurv i never, og den nevern var satt inn med spenol for å bli mjuk og fin.
Jeg har lest mange steder og hørt like mange at det skal være så historisk korrekt å bruke linolje, hvor langt tilbake er det i så fall sannsynlig at det har blitt gjort?

Vanlig bivoks?

Og jeg har lest at treski for lenge sida skal ha blitt holdt i røyken over bål fra tyrived for å få en viss impregneringseffekt. Kan dette også ha blitt gjort med buer, og vil det vare mulig å få noen særlig effekt av det?

(Her ble det visst mange spørsmål... :roll:
nilstor
Mester
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg har heller ikke hørt at buene ble tjæredredd før, men det kan selvsagt ikke utelukkes. Derimot stiller jeg meg svært tvilende til at røyken fra tyrived skal ha noe særlig impregnerende effekt. Bruk den til å brenne tjære istedet! Jeg tviler vel også på at bjørkenever og Spenol er særlig historisk korrekt ...

Tjærebredde ski, derimot, er jeg vel kjent med. Tjæra er et effektivt impregneringsmiddel, men det var litt styr med det, med forvarming av skia, påføring og innbrenning (uten at skiene tok fyr!). Men det lar seg sikkert gjøre på helvedsbuer. Kanskje får man litt varmeherding gratis også? For de eksperimentlystne kan jeg også foreslå nikkjufeita - innvollsfettet - fra sau. Det holder vannet ute, men vil vel lukte litt etter en tid ... Nei, dette er ingen spøk, gamle skimakere gned ofte en blanding av kull og sauetalg oppå skiene, det beskyttet både mot fuktighet, og var lett å risse dekor i.

Ellers er det vel bivoks som nevnes mest i forbindelse med impregnering av buer og buestrenger. Gammelt, velprøvd, effektivt middel. Men hvorfor ikke prøve å tjærebre en bue?

Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Har ingen planer om å sløse med tyriveden nei :wink: , den skal jeg brenne tjære av. Det var vel egentlig fordi jeg hadde tenkt å prøve å tjærebre ei bue jeg lurte på om det kunne forsvares historisk. Har en viss ide om at det vil se litt tøft ut også.. 8)
Brukeravatar
Griffin
Mester

Legg inn av Griffin »

Seal the bow in blood :twisted:

Såhär sa en person på paleoforumet angående att röka sin båge:
"i smoke it in a fire that i make primitivly,with shavings from itself,and then i smolder the bow with dead dry pine from pcs of dead trees that i snapped close to the ground.
this not only gives good 'mojo'.
the smoke has lots of SAP that has been dried and resting inside of trunk ,closer to the ground is best as the earth not only gives live water to tree it acts as a wick,and alot of the sapis PULLED thru tree and ends up resting ,and sleeping at the base till you "wake" it up with fire.
when you smudge the bow with it the smoke gets into the nooks and crannies of the hole bow and realy gives the bow a great waterproofing additive,as the smoke impregnates the wood with resin ,and then i finish with beeswax.
"
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Artig å lese!

Tanken på å sette inn ei bue med blod på en eller anna måte er jo også rett og slett litt :twisted: !
Veit ikke om det har noe som helst effekt da.. Men med voks over det igjen, så...
Svar