Gravdals guttepiler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av nidrinr »

Det er jo gjort en pen jobb med den steinspissen! Jeg vil ikke ha den i låret...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av Are »

Når det gjelder å feste fjær med bek, snakket jeg med Dag for en liten stund siden. Han forklarte hvordan han gjorde det. Det hørtes ut som en god løsning. Men jeg husker dessverre ikke hvordan han gjorde det.

Kanskje han kan skrive en artikkel om det i Toxofil?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
mikka
Bueskytter
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av mikka »

Hadde vært kjekt å høre det ja! :) Har det forresten vært gjennomført noe lengdeskyting med Norsk jaktpil? Prøvde å se på resultatlista, men der fant jeg ikke noe


Sent from my iPhone using Tapatalk
mikka
Bueskytter
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Gravdals guttepiler

Legg inn av mikka »

Og ville de jernspissene blitt underkjent, syntes jeg så 18mm minimum bredde i regelverket. Disse er vel kanskje 12.

Svarer vel egentlig på mitt eget spørsmål får få tak i noen nye på Borre


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av Lurz »

Stemmer det. 18mm.
Jeg som har skrevet reglene som forenkla klassen fra det opprinnlige. Men siden fortsatt ingen skyter klassen mener jeg den må forenkles videre. Det viktige med den er etter min mening å ha en historisk klasse begrensa til ca 50 pund, for å få med folk som ikke trekker 100. Kunne være fint å få en diskusjon her på forumet for å lage et forslag til endring av klassen.
"If it breaks you get to keep both parts"
mikka
Bueskytter
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av mikka »

Håper på å finne noen på Borremarkedet. Hadde jo vært artig å blitt med på et arrangement og se hvor langt man kan slenge ei pil, evt hvor godt man klarer å treffe.

Regler er jo regler for min del, ofte. Men er den mm regelen satt fordi man ikke har funnet noen spisser som er smalere, eller fordi det er få?

Som jeger selv skjønner jeg jo poenget med å ha de brede.

Og som pilpusler skulle jeg vel klart å lage ei pil som var innafor regelverket. Så lenge jeg får tak i en. Har sett det har vært snakk om å produsere noen ‘’standardspisser’’, både brodd og jakt, for å selge og det vil vel gjøre det lettere.

Hadde jo og vært veldig artig å smi noen selv

Tilbake til pilmaking. Har noen sett noen effekt på spine av å ha knoppnokk på et skaft? Det blir jo vesentlig tynnere skaft ved fjøra?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av Are »

Minimumsbredden på spissen ble vel satt for å forhindre at noen strekker regelverket med uvanlig smale spisser for å minske luftmotstand.

Kan ikke huske å ha sett noen gode spisser til salgs på Borre. Men det kan jo hende at en av smedene som er der kan smi et par til deg mens de er der. Ta da gjerne med noe dokumentasjon (Pilefunn fra Oppdal) så de har noe å se etter.

Når det gjelder spine, er min erfaring at pilene går overraskende bra. Med relativt tunge spisser og tynn ender, er det underlig. Men de få pilene jeg har skutt har gått som jeg håpet.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 679
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av Ingis »

Jeg laget en "Norsk jaktpil", som jeg skjøt på "Slaget på Re" for et par år siden. Største utfordring for meg var kravet til de tette surringene
. Det ble en del prøving og feiling før pila var ferdig.
Har ikke veldig stor erfaring med "knopp-nock", men lagde noen piler med ganske tunge spisser, som fungerte greit. Tror ikke det er vesentlig stor forskjell på den og den "vanlige" nocken.
"Back to nature!"
mikka
Bueskytter
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av mikka »

Ganske fornøyd med spissene fra borre, husker ikke hvilken smed, med mener de er basert på funn fra hedeby når jeg tenker meg om.
Skal høre med noen av de når jeg er der. Vet om du om noen du kan anbefale? Eller så er det kanskje noen her inne.

De surringene er ganske hefige! Noen som har en ide om hvorfor de hadde dem så tett? Har vel sett det på flere av funnene, men klarer ikke helt se at det skal ha noe for seg med så tette surringer, selv med kun bek som lim.

Holder på med et sett litt forseggjorte, for min del hvertfall, blinkpiler. Korta ned skaftene så de sto rett i blinken med feltspiss uten fjør, høvla ned så de fikk noe ala knoppknokk, ganske tynne bak. Det så ikke ut til å endre flukten noe serlig, hvertfall ikke med feltspiss.

Surringene krever trening!




Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av nidrinr »

Norsk Jaktpil er egentlig en artig klasse for lengdeskyting, og leser man gjennom reglene er det egentlig ikke en umulighet å fikle i hop ei pil som bør kunne godkjennes.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av Are »

mikka skrev:Ganske fornøyd med spissene fra borre, husker ikke hvilken smed, med mener de er basert på funn fra hedeby når jeg tenker meg om.
Skal høre med noen av de når jeg er der. Vet om du om noen du kan anbefale? ...

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av Are »

Hmmm. Prøvde å beskjære littfør jeg svarte.

Men svaret kommer her:
Av vikingsmeder vil jeg anbefale Anders. Han er alltid på Borre. Han har i tillegg sett en del originaler. Fikk ham til å smi noen spisser til meg, som jeg er veldig fornøyd med.
Finner du ham ikke, kan du finne meg på Borre. Så skal jeg sende deg i riktig retning.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
mikka
Bueskytter
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Gravdals guttepiler

Legg inn av mikka »

Kult! takk for det :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar