Hvordan lage en låsbue.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Hvordan lage en låsbue.

Legg inn av Oddbjørn »

http://198.144.2.125/Crossbows/crossbows.htm

Her er litt å bite i. Oddbjørn.
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

Låsbue

Legg inn av Sandern »

Har du lagd noen låsbuer Oddbjørn? Med dine ferdigheter hadde det vært artig å sett noen bilder :D
-(-
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg har tenkt på det lenge, men har ikke fått somla meg til det.
Vi får se til vinteren, tror jeg vil bruke barlind kjerneved med et tykt
lag sener på ryggen ,til buen. Så på National Geographic Tv kanalen
i går, det var om den første kinesiske keiseren som samlet Kina til
et rike 2300 år siden. De brukte armbrøster allerede den gang, fikk et kort glimt av låsmekanismen, men for kort til at jeg fikk tak i det.
Skulle vært interessant å vite. Oddbjørn.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Slike låsemekanismer er ikke uvanlig å finne på antikkmarkeder i Kina.


Personlig er jeg mest facinert av at de lavet repeterende armbrøst i Kina.
Bl.a. omtalt i "Ralph Payne-Gallwey 'The Crossbow'" men deler gjengitt her:
http://atarn.org/chinese/rept_xbow.htm

Her er en annen variant av repeterende armbrøst:
http://www.vintageprojects.com/archery/crossbowfull.pdf

Dessverre tror jeg aldri kommer så langt på "to do"-listen min at jeg rekker over en armbrøst (repeterende eller ei).
Stig Losnegaard
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det går rykter om at armbrøster under 200# faktisk skal være lovlige. Om det er tilfellet tror jeg at jeg må prøve å lage en slik semi-automat låsbue. Dæsken så gromt da 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg var innom Tønsberg politikammer for ca et år siden og spurte hva
som skulle til for å eie en armbrøst. De kunne ikke finne noen regler
Og gikk da ut i fra at ingen tillatelse behøvdes. Oddbjørn.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Hm, det er sånn det er med onkel noen ganger. De har ikke helt kål på reglene. Slik jeg har tolket lovverket og som jeg vet endel i Politiet har gjort så er det snakk om at så lenge man har en avtrekkermekanisme så er det per definisjon et skytevåpen ifølge våpenloven. Lurer på om jeg skal stikke innom det lokale politikammeret her i Ski og høre med dem også.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det er slik jeg også har forstått det Stian.

Ryktene er under undersøking, og jeg håper det finnes en eller annen forskrift som sier noe om hvor kraftig spenn det må være i fjørmekanismen for at det skal reknes for et skytevåpen. I England skal grensen såvidt jeg har forstått være 2 pund.

Det bør jo nødvendigvis være en viss grense for styrken, for ellers finnes det jo nok av leker som ville kunne klassifiseres som skytevåpen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Ivar, lager du den semiautomatiske kinesiske saken, ta den for all del ikke med deg inn på politikammeret når du skal forhøre deg om regelverket! Ikke engang et bilde. Ikke så mye som en arbeidstegning!

Finnes det ikke noen regler om den type våpen, lager de en der og da!
Du slipper ihvertfall ikke ut igjen med det våpenet!


:D
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

:lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Tror jeg venter en liten stund med å søke. I sommer var det nemlig en kar som kom stormende inn på et utested her i byen med en låsbue og skreik ."Jeg skal drepe den..." :evil:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Kviljo, Oddbjørn, GreenMan

Våpenloven er noenlunde klar.

Våpenlovens §1:
§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:

a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,


Men så baller det på seg... det er vel denne forskriften som gjelder.

"A. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under lovens § 1.
1) Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc og spretterter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.



Her er hele forskriften:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... l?id=92063

Min erfaring er at våpenkontorene eller de som bemanner dem er utrolig forskjellige, på grensen til uakseptabelt forskjellige i et land der loven skal være lik for alle.
Noen kan ikke hverken lov eller forskrift, og er overarbeidet eller.. hvem vet. f.eks. "NEI, med begrunnelsen, så grovt kaliber trengs ikke på elgjakt..", Eller "NEI, til hagle for rypejakt, da søker har fått en fartsbot, dvs. ikke plettfri vandel
Andre steder kan en få råd ved søknad: "vil du ikke heller søke om et større kaliber hvis du skal på elgjakt..?"


De fleste vil de fleste steder få den berømte "tillatelse til å erhverve og inneha.." såfremt han oppfyller kravene i forskriften.

Men, det er altså lov og forskrift. Så kommer rundskriv, politidirektoratet og justisdepartementet sender ut rundskriv til kamrene der de kommer med retningslinjer. F.eks. ble registreringsplikten på luftgevær for en stund siden opphevet slik, min. tillatt løpslengde på rifle endres av og til ved rundskriv, enkelte kalibre skal ikke gis tillatelse til..

i et slikt skriv står f.eks.:

4. Forbudet mot å kjøpe, erverve, eie eller inneha spretterter

Ved siste endring av våpenforskriftene med ikrafttredelse fra 1. januar 2000, ble det innført forbud mot å kjøpe, erverve, eie eller inneha spretterter. Departementet understreker at dette forbudet først og fremst er ment å ramme de kraftige maskinproduserte sprettertene for omsetning på det kommersielle markedet. Forbudet er således ikke ment å ramme såkal husflidpretterter, dvs. hjemmelagede trespretterter e.l., eller tilsvarende spretterter.


Noe fornuft er det altså.

Men til armbrøst:

I et slikt rundskriv står det i avsnittet Armbrøst at "departementet godtar kun trening og konkurranseskyting som aktuelt behov".

Og så står dette i forskriften: "Ved søknad om erverv av skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting må politiet også kontrollere at det omsøkte våpen er godkjent til bruk innenfor det skytterforbund som søkeren er tilsluttet. Det er kun de godkjente skytterforbunds offisielle skyteprogram som gir grunnlag for erverv av registreringspliktige skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting. "

Leser en begge disse et par ganger, kan en slå fast at armbrøst i praksis er forbudt, såfremt den ikke er ervervet før 1993, da den nåværende våpenloven ble vedtatt.

Dersom den lokale politimyndighet er noenlunde fornuftig burde skulle en tro at noen få kan slippe igjennom under "våpen som er bestemt for eller tilhører samling".
Det er også mulig (og kanskje tilogmed sannsynlig) at en fornuftig politimester vil vurdere at denne type våpen (dvs. hjemmelagde viking-armbrøster) ikke er det som loven/forskriften var ment å omfatte og derfor er lov. Det burde isåfall forårsake et rundskriv ala sprettert-rundskrivet...

K
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Er ikke dette en barneversjon av den repeterende saken?

http://www.youtube.com/watch?v=de5344na ... ed&search=

--
Dag
Brukeravatar
Andy Archer
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 28 aug 2006, 18:22
Sted: tåsen,oslo

Legg inn av Andy Archer »

hehe den var lur :)
Svar