Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Og nå, i et febrilsk forsøk på å helbrede bjørk/ask-buen, sausa jeg inn kompresjonsmerkene med tyntflytende superlim :P Det vil vise seg om det var noen god idé.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm...

Det kan være at jeg burde venta noen døgn ekstra. Dog, selv den blå aralditten burde vel herde på 24 timer. Jeg fikk tilla buen til oppstrenget tilstand, da den begynte å de-laminere seg selv midt på det ene lemmet, i overgangen fra smalt til bredt.

Vaska godt med aceton på forhånd, og blanda limen ordentlig. Likevel ville det ikke sitte. Arg!

Men som dere ser fikk jeg tatt av bambuslaminatet, så jeg skal sikle de ned og lime på nytt. Jeg er faktisk frista til å lime det med cascol trelim nå, for denne aralditten er til å bli forbannet på. Men jeg forestiller meg at den vanlige trelimen må ligge og tørke så lenge for at den skal tåle påkjenningene. Uansett, den har jeg iallefall ikke hatt slike problemer med, selv om jeg ikke har utsatt den for så mye før.

Hadde jeg hatt god tid, skulle jeg prøvd hudlim, men jeg vil helst ha den ferdig og testa innen den 14. :P

Et videre alternaltiv er at det kort og godt blir for smal limfuge i forhold til påkjenningene ved innsmalningene midt på lemmene.

Bilde

Bilde



Æsj, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Har dere noen lime-tips?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Brukte du tannhøvel? Hvis ikke er det et tips Per Onsrud har tipset meg om ved bruk av bambus rygglaminater og blå araldit. Jeg vet ikke om det er den økte overflaten som gjør trikset, eller det er det at du unngår å presse ut limet på enkelte steder, men det funker i alle fall for ham.

Prøv igjen...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
svange
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 20 jul 2006, 15:51

Rubbing

Legg inn av svange »

Ja, på bruksanvisninga til araldit-limen eg brukar, er det anbefalt å rubbe overflata før liming. Glattpolert overflate gjer mindre feste og større sjangs for at all limen blir pressa ut når ein trykker emna saman. Har akkurat laga ein 3-lags laminert boge, så eg snakkar av erfaring. Ei anna erfaring eg fekk, var at treklossar ikkje alltid er lette å løsna frå bogen etter at limen er tørka :lol:

-Ståle
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg har også hatt problemer med Araldit, men etter at jeg begynte å dra tindene på en fintannet sag på kryss og tvers over limflatene, har det gått bra.

I motsetning til vanlig snekkerlim, trekker ikke Araldit inn i treet, og hvis flatene er for glatte, klemmer du rett og slett limet ut, slik som Are nevnte.

Lite tips 1:
Legg tykk, blank (IKKE den tynne brune!) pakketape på de flatene som ikke skal limes, klossene også, så slipper du limsøl og en bue full av klosser!

Lite tips 2:
La blå Araldit herde i minst to døgn før du belaster limfugen, iallfall hvis du er henvist til å la limet herde i romtemperatur eller lavere. Det beste er å vente til limet er hardt og blankt, og ikke kjennes klebrig ut lenger.

Lite tips 3:
Bruk billige, kinesiske tvinger (10 kroner på REMA!) når du limer med Araldit. Det er nesten umulig å dra til for hardt med disse, for enten løsner de, eller så ryker de!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, okay. Da ser jeg lys i tunnellen likevel. Jeg sikla overflatene grundig, slik at begge var veldig blanke før liminga. Men så dro jeg ei sag på langs for å lage noen furer i overflaten. Det ble ikke så veldig mange, og kanskje jeg skulle gjort som Onsrud og middelalder-gutta her i Bergen - la de gå i sikksakk.


Videre, jeg kjente jo at limen var litt klebrig, selv om den var herda skikkelig. Planen var å bare røffe buen ut og ta den med hjem inn i varmen for å la det herde skikkelig, men jeg klarte jo ikke å holde meg :roll:

Tror jeg får gi aralditten en sjanse til da. Men jeg planlegger å smalne av ytterste del av lemmene ganske mye mer, så det spørs om dette ender i katastrofe igjen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Tips nr. 2 fra Nilstor er et godt tips ved bruk av araldit.
Jeg anser det som minimum ventetid når limfugen skal belastes.
Temperaturen spiller også inn.
I tillegg har jeg noen ganger vært litt uheldig (les unøyaktig) når jeg har blandet limet,
slik at det ikke herder i det hele tatt.

Kanskje buen din i tillegg trenger noen surringer på strategiske plasser?

Tror du kan ha en skyter her :)

Lars
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Om jeg får tillet ferdig buen kommer jeg nok til å gi den et par surringer, just in case. For jeg tipper limen gir opp før bambusen og ipen.

Og jeg tror dere har rett med tanke på at jeg burde venta minst ett døgn ekstra, for det ser ut til at limen henger igjen på både ipen og bambusen.

Designet har jeg henta fra en bue denne Dan Perry nylig satte ny verdensrekord med. Den skulle visst ha en vekt på 46# og ha skutt ei 200-grain pil 244 fps :shock: :shock: ...i tillegg til å ha skutt over 400 yards, hehe. Så om det blir bue av den, har jeg stor tro på at den kan bli artig :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

Armbrøst

Legg inn av Sandern »

Jeg tror en av grunnene til at boltene dine dykker, er fordi randa i skjeftet ditt er like dypt hele veien, mens på orginalen smalner det ut mot tuppen. (Lilløhus). Bare en teori :)
-(-
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det ville jo ført til at bolten fikk en høyere utgangsvinkel, og sånn sett kompensere litt for høyden, men det er nok kort og godt farten som gjør at de daler såpass. Tror nok det er en del å hente på lettere spisser og mindre fjør. :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dette er ikke helt bue-relevant, men skitt au.

Har kastet bomerang i et par år nå. Her er to jeg har designet og lagd selv av beiset bjørkefinér. Funker fint. :)

Bilde


Også lagde jeg en bøffelhornkniv i kveld:

Bilde

Bilde




Pluss en ny lengdebue av ask. Planken hadde bare middelmådig tetthet, men jeg tror den skal være rimelig kjapp likevel. Nå skal jeg lage streng til den, og i morra håper jeg at jeg får tid til å skyte den igjennom kronografen. Det blir spanande 8)

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ganske fin lyd, men ikke så skarp som på mine tidligere hickorybuer:

http://kviljo.no/bue/hornkniv/6.wmv


Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Flott kniv, og fine buer! Stilige bomeranger også, hvordan får du strekt tiden slik?

Synd med den krokete håndseksjonen i den ene buen din, men du finner kanskje en måte å dra nytte av den på, he, he, :wink:

Kan du røpe noen fakta om den buen du spiller på i videosnutten, den har et mye høyere toneleie enn mine.
Jeg har heller ikke tørt å lage tuppene mine så smale hele veien, får du noen problemer med stabilitet?

Lars
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Dan Perrys design? Skal bli artig å se den der i aksjon!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Mye fint her. Skulle vært artig og sett buen på fullt drag. Den burde skyte langt, liten luftmotstand og jeg går ut fra at grepet er laget slik med vilje
for å få buen senterskutt? Oddbjørn.
Svar