Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Her er også noe.

http://www.hatbone.com/hb_horns/index.htm
Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Alright! Der var det litt info ja. Ser ut til at jeg må belage meg på å koke litt horn der det er nødvendig. Får bare begynne å raspe, og prøve å utnytte hornene best mulig.

Tror jeg satser på en tyrkisk flightbue á la den som er vist i TBB2 på side 117. Og om jeg ikke koker ut noe av den naturlige bøyen hornene har, så får den så mye reflex som den gamle buen på side 114 :shock: Går jo aldri bra å få det der stabilt vettu :lol: Men verd er forsøk. Om ikke annet så blir det ei grei erfaring, og tøff veggpryd 8)

Trasig at atarn er nede :(
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Okseøyets venn
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 16 jun 2006, 01:17

Legg inn av Okseøyets venn »

to ting jeg tror du trenger å ta med i betraktning her, jeg så på minibuen at du ikke hadde noe glippe mellom horn laminatene, tror du trenger å det. kun snakk om 6-7mm her. Også tror jeg heller du ikke trenger å koke hornene, synes det ser strevsomt ut. gjør som de gode gamle koreanerne. de varmet de for så å bøye de. såre enkelt og funker som fjell. det du gjør før du varmer dem er å pensle lagvis på lim, så når du varmer den for bøying så smeltes også limet. da er det bare å klistre den på buen.
god skyting alle sammen! hilsen Joakim!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Tror jeg satser på en tyrkisk flightbue á la den som er vist i TBB2 på side 117.(
Da er du vel ikke snauere enn at du lager tverrsnittet som vises på s 115? Skal du lage tyrkisk lengdebue så skal du gjøre det ordentelig :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Den beste og enkleste metoden er nok å ha horn som er rette fra før, men det er ikke lett å oppdrive :roll:
Den nest beste metoden er å ha et horn som er stort nok til å kunne få ut en stor nok, rett nok bit.

En annen ting som kan hjelpe er å ha en tykkere trekjerne, og tynnere hornlaminat i buken.
Går du i den retningen må du kanskje også endre på lengde, bredde, hvor mye refleks, osv.
I følge en eller annen arabisk tekst om dette, endret buemakerne forholdet mellom laminattykkelsene
ettersom hvor buen skulle brukes, til hva og når på året (luftfuktighet og temperatur).

Det er også sånn at en bredere bue med mindre refleks vil være mye enklere og ha med å gjøre.
Ulempen er at en slik bue ikke er like effektiv, kanskje vil trebuene dine faktisk være vel så gode,
jeg regner med at du har lest diskusjonen om dette på et annet nettsted.

Vil du lage en bue for effektivitet, er nok tyrkisk eller koriansk design veien å gå, de tyrkiske er jo laget for å skyte
langt med strikkepinner, gjerne sammen med noe hjelperemedier.
De er nok også de vanskeligste å lage, men prøver man aldri blir det i hvertfall ikke noe :)
Det blir i allefall ikke buer av å sitte foran PC'en å gruble har jeg funnet ut. Just do it, som en skomaker sier :D

Lars
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Joakim, denne glipa er nok ikke fryktelig viktig, men jeg kommer til å ha den der, og fylle den med en ekstra hornbit, slik det er gjort på så godt som alle hornbuene jeg har sett. Tingen med kokinga er at man trenger mye varme for å rette ut mye bøy, for å i det hele tatt få et hornlaminat som passer til trekjernen. Den bøyinga du tenker på, er vel bare den siste finjusteringa av tilleren?


Jepp Are, det må bli noe sånn. Det kan nesten virke som om de bare har latt hornet være litt krummet i tverrsnittet for å unngå å måtte dampe ut hornet. Satser også på å prøve og skrape slike furer i treet og hornet, men jeg frykter at det er fryktelig vrient å få det til å stemme overens. Godt mulig jeg skipper den delen, men det er vel en grunn til at det er slik.


Jupp Lars, jeg må si jeg ble litt overrasket da jeg las hornbue vs. trebue-diskusjonen på PP. Der kom det fram at hornbuene faktisk ikke var særlig raskere enn trebuene. ...så det er jo litt trasig da :P

Jeg burde vel sikkert begynt med en svær, breilemmet sak med lite refleks, men da burde jeg hatt noen andre horn som ikke har så mye refleks, og ikke søren om jeg koker ut den fine jevne refleksen. Så da får det bære eller briste. Men jeg må jo si at jeg aner at det ender med at buen, etter et halvt år tørking, vrenger seg og knekker hornlaminatet :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

De viser en fin teknikk på hvordan lage rillene i DVD'en nevnt nedenfor. Kan skaffes hos Tradbow.

Asiatic Composite Bow
Lær å lage en horn-bue. Detaljert informasjon fra start til ferdig bue. 2 timer. Jeffrey Schmidt og John PcPherson.
Pris : kr 305,-
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Da har to av hornene blitt rektangulære. Det ene må dampes for å gjøre det flatt. Det ser ut til at det er nødvendig på mange av hornene :(
Men det er kanskje vanlig å måtte gjøre det.

Bra at det er noe nyttig i den DVD-en. Blir moro å se den :)


Men jeg må si jeg er litt usikker på om jeg burde ta bort litt reflex likevel, for det er ganske ekstremt. Den kommer jo til å bli helt kringle når den får senene på. :shock:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jau, bilder er alltid moro:

Bilde

Bilde



Her ser dere hvordan hornet krummer i tverrsnittet. Satser på at det er mulig å koke det flatt.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Bare just en liten dokumentering av de siste buene.

En flatbue av ask, 67 tommer nokk til nokk, og 35# ved 28".

Bilde

Bilde



Og litt diverse. Sjekk den fargen på purplehearten 8)
Den litt mørkere flatbuen er bøk.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Micke D
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 09 nov 2006, 20:32
Sted: Stockholm, Sverige

Legg inn av Micke D »

Här kommer en länk till en pdf om Lillöhusarmborstet åt Kviljo och alla andra intresserade:

http://www.vattenriket.kristianstad.se/ ... Christ.pdf

Armborstritningen finns på näst sista sidan.
Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ahh, takker! :D

Det ble ikke tid til å rette ut hornet i gårkveld, men nå ser jeg ganske lyst på oppgaven. Dette er jo faktisk veldig mulig å få til. :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Micke D skrev:Här kommer en länk till en pdf om Lillöhusarmborstet.

Hehey 8) Der var det ei fin tegning ja!
Jeg har ikke lagt merke til hvordan tykkelsen er på buen. Den ser ganske forskjellig ut fra min bue. Tipper den er langt mer whip-ended, eller iallefall med mye mer bøy midt på lemmene.

Takker! :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg hadde limt sammen en bjørk/ask flatbue sist vår. Med ca en FOT reflex :lol: Jeg prøvde å overse den så godt jeg kunne, fordi jeg var ganske sikker på at jeg hadde satset litt for hardt på reflexen, hehe 8)
Men i kveld gjorde jeg den ferdig. Den ble rimelig bra, veldig bra, om jeg kan si det selv. Helt til jeg trakk den til 27", og aska (buklaminatet) gav opp. Den fikk to fine kompresjonsmerker igjennom hele askelaminatet. Men det var verdt forsøket, for jeg syntes den fikk en ganske lekker form. Bildene er fra omtrent midt i tillinga og før jeg smalnet av ytterste delen av lemmene. Nå går de ut i 7mm breie lemmer som nesten ikke bøyer. Etter kompresjonsmerkene ble bøyen rimelig skjev, men jeg skal skyte ei lengdepil eller to med den uansett, så får den knekke om den vil.
Nå, etter å ha kvilt en times tid, har den en neve reflex 8) Så helt galt kan det ikke bli.

Bilde


Værsågod neste:

Så jeg limte sammen en Bambus/Ipe-sak som forhåpentligvis blir min nye lengdebue:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar