Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

40, 45 og 55 gram mener jeg det var, så de er nok for tunge for buen. Ingen 1200-punder dette, hehe :)

Har ikke kronografert den ennå. Tenker jeg prøver når jeg har lagd meg noen forskjellige bolter etterhvert.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Micke D
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 09 nov 2006, 20:32
Sted: Stockholm, Sverige

Legg inn av Micke D »

Tjena Ivar!

Om du vill så kan jag skicka över en pdf om Lillöhus. Tyvärr så står det inte så mycket om låsbuerne, men den har en större ritning än i Alm. Den ritningen har även en pil medritad, som om jag minns rätt var 40cm lång.

Det vore kul att se den andra låsbuen från Lillöhus, se om den skiljer sig mycket från den vi känner till, den hade tydligen inte det extra hålet i framkant i alla fall.
En i vår förening försökte få kontakt med museet i Kristianstad för att titta på låsbuerne, men fick inget svar då tyvärr, vi får testa igen.

Jag har ingen aning om vad stocken var gjord av, eller buen heller för den delen. Alla tar för givet att den är av barlind, men jag har inte sett några uppgifter på vad de är av för träslag.
Jag tänkte göra min stock av björk mest för att jag har björk liggande och att det är starkt och ganska lätt att jobba i, och bör ha varit ganska vanligt även på den tiden.
Jag har en träbue av Ask på gång, som blir med ungefärliga mål från Lillöhusbuen.
Min kopia kommer även att få en fotbygel liknande den tidiga Schweiziska låsbue som också finns med i Alm.

Jag gjorde en uppskattning från de ritningar som finns av bågen, och den borde ha varit ca 30mm x 40mm, så din bue ligger ganska nära. Din bue är i och för sig 9cm längre, så originalet borde väl ha varit en liten aning starkare men det kan inte vara så mycket mer antar jag.

En intressant sak med dessa träbuer är ju att de borde ha varit tillverkade i Sverige/Norge och inte importerade från Tyskland som gissningsvis många hornbuer har varit.
Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Oi, beklager sein respons Micke.

Jeg tar meget gjerne imot et .pdf-dokument omkring Lilløhus, om du har det lett tilgjengelig :) Det kunne jo vært bra med ei bedre tegning, sånn at neste kan bli hakket mer lik originalen.

Så det har dukket opp to mer eller mindre komplette låsbuer fra Lilløhus? Rimelig gromt! 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Tenkte det var på tide med en liten oppdatering. Så her er 6 blunts, og en halvferdig hornbue :lol: Ja, så er underlaget mine to selv- og håndsydde middelalderkjortler 8)

Fikk en kasse med horn fra Skottland i dag. Skal prøve å lage en hornbue, men fant ut at det ville være nyttig å lage en minihornbue først. Så denne lille saken er satt sammen av en kjerne av ask, bøffelhorn på buken, og hickory rekurver. Jeg er litt usikker på om jeg skal ta meg tid til å lime senene med hudlim, eller om jeg bare skal sause på med aralditt. Kjekt å få den fort ferdigtørka, så jeg kan se hvordan det er å bøye den.

Gleder og gruer meg til å begynne på de store hornene. Det blir ei utfordring å få raspa til noen greie hornlaminater av hornene.


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Du ligger fremdeles ikke på latsiden :lol:

Lim med hudlim. Det er godt og jobbe med. I tillegg tror jeg nok ikke aralditen er så glad i å lime våte sener, noe hudlimet takler fint.

Endeleig har noen her på forumet fått ut fingeren og begynt på en (mini)hornbue. Gleder meg til å se resultatene. Litt tunge tupper kanskje :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Interessant. Kunne vært artig å se hvordan sammenføiningen var mellom
lemmene og ørene, kanskje du vil vise det på den neste du lager?
Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Oddbjørn skrev:Interessant. Kunne vært artig å se hvordan sammenføiningen var mellom
lemmene og ørene, kanskje du vil vise det på den neste du lager?
Oddbjørn.
Kjernelaminatet har samme tykkelsen i hele lengden, og har bare et V-hakk i hver ende, som ørene er tilpasset. Også ligger hornet og støtter bakom. Slik jeg har forstått at de fleste hornbuer er bygd opp. Virker som en rimelig solid løsning.

Så fort jeg får begynt på den store varianten, skal jeg passe på å ta bilder underveis av hele prosessen. :)

Om noen andre vil hive seg på samtidig, kan jeg anbefale Highland Horn som leverandør av horn: http://www.highlandhorn.co.uk/
Kjapt og smertefritt, og varene var bra!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Ha! Tøft! :D Jeg får hive meg på her, siden min fasinasjon for hornbuer er stor!

Ser ut som et fint mønster i hornet ditt! Gleder meg til å se mer!

Bruk hudlim som Are sier, når du skal lime på senene. Det funker vistnok å lime med aralditt også,
men du får noe tilsvarende et glassfiberlaminat, og går glipp av de fordelene senene er ment å gi, (tøylighet).

Også har jeg et spørsmål, hvilken vei har du limt på hornene?
Jeg mener, er tuppen på hornet, tuppen på buen, eller motsatt?

Har du noen anelse om hva trekkstyrke og lengde blir på denne buen?
Kanskje har du en ny lengdebue på gang her :twisted:

Lars
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

I min uvitenhet limte jeg hornene med tuppene ut, og fant ut at iallefall den koreanske typen har horntuppene stående mot hverandre i grepet. Det gir jo mening på den typen bue, siden de er så smale. Er usikker på om det er mulig på andre typer, men det gir jo mening med tanke på at hornene er tykkes ved tuppene, og ganske tynne ved rota.

Jeg prøvde å legge på noen sener med aralditt, og det funker ikke. Senene blir ikke tøyelige nok til å få lagt de på. Man måtte nok i så fall blauta de opp og retta de ut først, for så å tørke de og dynke de med aralditt. Så jeg har konkludert med at jeg drøyer med å legge på sener til jeg har en stor hornbue også.

Med den tykkelsen og bredden hornet har nå, og med et 4mm lag av sener på toppen, blir den nok relativt heftig for størrelsen :shock: Så jeg kommer til å skrape en del på hornet for å gjøre den mer bøyelig, og eventuelt smalne den inn en del også. Men jeg kommer nok ikke til å legge allverdens tid ned i denne. Bedre å begynne på en stor en.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg har også lest at hornet festes med tuppene inn mot grepet, ja.

Tør jeg foreslå å fullføre buen med sener, for så å sette den pemanent fast på en vakkert utskåret tillerstokk
i edelt tre, med en form for utløsermekanisme for hurtig å kunne spenne ned buen.
Du trenger selvsagt også en egnet bolt som du kan legge på tillerstokken for å kunne se dralengden :twisted: :twisted: :twisted:

Lars
Brukeravatar
Andy Archer
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 28 aug 2006, 18:22
Sted: tåsen,oslo

Legg inn av Andy Archer »

vanvittig tøff minibue 8)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg ville også brukt hudlim. Dette er min måte å legge sener på, mange
gjør det samme: Etter at senene er banket og revet fra hverandre i
fine tråder sorteres de og så legger jeg buntene mellom bladene i et
ukeblad. Når de skal brukes legger jeg buntene i lunket vann noen
minutter, legges så på et håndklede. Nå kan de dyppes i det varme
limet(ikke over 60 grader) bruk dobbel limpotte. Dra trådene mellom
fingrene så det ikke blir for mye lim og glatt de ut på buen. Jeg legger et
lag på hele buen og så et lag til med det samme. Pass på at skjøtene
i det andre laget ikke kommer på samme sted som under det første laget.
Ved å legge senebuntene i lunkent vann får man en finere overflate
enn å dyppe tørre tråder i limet. Jeg mener at buen trekker seg mer i
refleks når limet tørker på denne måten. Hvis man ser at enkelte
områder på buen har fått et tynnere lag enn resten, kan man legge
på litt ekstra der. Før liming pleier jeg rufse opp ryggen med et
tannet høvelstål eller tennene på et baufilblad, vet ikke om det er helt
nødvendig, men de fleste gjør det slik. Jeg pleier å seise ryggen rett
før liming med lim som er tynnet litt med varmt vann. Jeg har skutt buer
10 dager etter at senene er lagt, men det skader ikke å vente litt lenger.
Jeg er utålmodig. Ved å stikke pinnene på en fuktighetsmåler ned i
senelaget kan man se hvordan tørken går. Hvis man ønsker kan man
for å få en fin overflate lime en tynn råhud fra reinsdyr eller slangeskinn
over senelaget. Noen ganger lakker jeg det hele med vanlig
trestjerners gulvlakk, matt. Den herder hard, men er likevel fleksibel
nok. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, ikke dumt forslag det Lars 8)

Takk for det Andy :)

Og takker for gjennomgangen av seneordning Oddbjørn! Jeg las i TBB at tyrkerne surret buen med strimler av linstoff etter at senene var lagt på, for å klemme ut overflødig lim. Det har kanskje noe for seg, iallefall på de siste lagene med sener?

Det jeg er mest usikker på nå, er hvor tykke og breie hornlaminatene skal være, og om det er normalt å koke dem for å rette ut krummingen i både lengde- og bredde-retningen. Såvidt jeg fikk med meg i TBB tok ikke hornet skade av å bli kokt, i motsetning til gevir. Men jeg forstod også at hornet gjerne ville vende tilbake til sin opprinnelige form etter ei stund uten bruk. Og det er jo litt trasig med en kort liten rekurve med en fot eller to refleks :roll: Så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal angripe hornene.

Det finnes kanskje ei bok eller to som går grundig igjennom det å lage hornbuer? Håndfaste mål ville vært veldig kjekt å ha.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Et par interessante bøker. Turkish Archery and the composite bow.
Skrevet av Paul E. Klopsteg.

Investigative report on bow and arrow manufacture in Chengtu.
Soochow university journal of Chinese art history. Vol. XI July 1981.
Oddbjørn.
Svar