Utgifter ved kjøp i utlandet

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
GETO
Nybegynner
Sted: Gloppen

Utgifter ved kjøp i utlandet

Legg inn av GETO »

Hei

Eg er på jakt etter ein ny boge og ser til utlandet sidan utvalget i Noreg ikkje er så stort.

Er det nokre her som har erfaringar med å kjøpe i utlandet (spesielt Tyskland, England og USA)
Kor mykje pleier frakten å koste?
Eg vil ha ein tredelt recurve/langbue. Er det stor forskell i frakt på langbue og recurve?
Er det skatter/avgifter?

Fint om de vil dele dykkar (positive eller negative) erfaringar.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Frakten fra statene er fryktelig dyr, i tillegg må man påberegne 25% moms. Are her på forumet skal bestille en bue fra England. Sjekk ut hans tråd - det er fort penger å spare på på sende flere på en gang.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
KEn
Mester
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Hvis du skal ha en tredelt (eller todelt) bue er ikke frakten så dyr.

Det er noen mål som må være under så og så mye, vet ikke detaljene. Men er pakken under 60" lang er du stort sett berget..

Jeg har kjøpt nokså mye fra USA, Bambus, staver, diverse, et par buer. Du må jo betale MVA (25%) og frakt og fortollingsgebyr. Hvis du regner $en som 10 kroner istf 6 så stemmer det nokså nøyaktig. Dvs. koster buen 500$ så blir det nesten 5000NOK (kanskje 4500 hvis du har flaks), når du har betalt alt.

Amerikanerne er veldig glade i UPS og DHL og slikt, raskt men dyrere. Spesifiser USPS (United States Postal Service) og "surface transport", så tar det en evighet, men blir billigere.

K
Svar