Hva med å ha to klasser. En for historisk replika/etterlikning og en for åpen klasse. Den historiske replikaen må inneholde litt informasjon om hva pilmakeren prøver å gjenskape. Den åpne klassen kan være hva som helst så lenge det ikke er plastnokker på pilene. Det er ikke bare glorete piler som vinner. På Borre vant Erling Scmidt med en fantastisk fin og nøktern vikingpil. Den hadde smidd spiss med tange og bek under surringene. Minimalistisk og det var dyktig gjort.
Å lage en pil fra bunnen av kan godt gjøres med ting man kjøper ferdig. Engelske 1800 tallspiler hadde kalkunfjør i shield og bananacut og jeg ser ikke noe problem med å kjøpe slike fjør ferdig kuttet fra 3rivers. Richard Head selger fine viktorianske nålespisser. Det er veldig korrekt på en pil fra denne perioden. Historiske piler kan være så mangt. Det er dessverre mange som overser piler av litt nyere årgang og tenker at det er noe plastikkgreier med fjonge farger. Indianere kjøpte jo forøvrig faktisk smidde spisser av hvite handelsfolk og bare satte de på skaftene sine. Det kan være en like riktig fremgangsmåte kontra det å knakke flintspisser selv, file ut benspisser, slipe fjør fra vill gås og vill kalkun. etc. etc.
Jeg er enig med Ivar at den subjektive kåringen fra deltakerne funger bra. Men vi burde ha noen kriterier knyttet til hva vi skal stemme på. Det håndverksmessige og selve tolkningen. Den åpne klassen kunne jo vært bedømt kun ut fra det håndverksmessige.
Jeg foreslår at vi drøfter dette på årsmøtet.