Hva gjør jeg?!?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Hva gjør jeg?!?

Legg inn av jozwiak »

Nå har jeg endelig startet arbeidet med å lage en flatbue. Har kløyvet en aksestamme, og sitter nå med en kvart stokk med ca 15 cm over ryggen. Jeg har tatt av barken, men er litt nervøs for å ta neste steg. Må jeg finne en årering som jeg følger nedover når jeg skal streke opp formen på bua?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Om du har kløyvd stammen i fire og sitter igjen med et 15cm breit emne, så har det vært et stort tre 8) Og det er bra, for da er ytterste årring lite konveks.

Men da kan du faktisk splitte de enda en gang, sånn at hvert emne får en bredde på 7,5cm. Du kunne nok splittet ytterligere, men da er det fare for å ødelegge emner, så jeg ville begynt å økse til breddeprofilen du vil ha. Etter det ville jeg økset ned tykkelsen til omtrentlig den dimensjonen du vil at buen skal ha.

Etter at du har tatt av barken, er det bare å la ryggen være. Den skal ha ytterste årring, og er ferdig. - så sant den ikke har fått store skader. Har den det, så kan du jo jobbe deg ned til neste årring.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

Men håndtaken blir jo rundt 4cm dypt? Blir det nok tre igjen da på baksiden, til at jeg kan splitte den en gang til?

Jeg får vel bare la det stå til da. Har åtte kvarter ståendes! 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det er jo også noe å vurdere - om det er nok tre til å lage et tykt nok grep. Jeg vil tro det går akkurat, men det må du nesten vurdere selv.

Er du usikker er det sikkert greiest å bare begynne å smale av det 15cm breie emnet.

Om det har breie årringer kan du jo også lage langbuer, og da kunne du nok iallefall splittet det enda en gang - om det er kvistfritt og slikt da.

Knips noen bilder av prosessen vel :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

skal ta noen bilder. Har åtte forsøk til å klare å lage min første bue :wink:
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

det er en ting jeg lurer på... hva bruker dere for å feste buenemnet når dere jobber med det? Har en skrustikke med noe gummipadding, men det funker litt dårlig når jeg kommer helt ut på endene eller når buen blir veldig smal. Får liksom ikke festet det godt nok i den. Hva bruker dere å gjøre? :?:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Skrustikke eller skrapegamp (:lol:), eller en skikkelig skarp høvel og bare holde buen med hendene. Prøver å økse mest mulig, sånn at det ikke blir allverden igjen å høvle.

Tuppene er jo litt fleksible når man jobber med de. Det er vel ikke stort å gjøre med det enn å bare høvle med ei hånd og holde igjen med den andre. Jeg syntes man får så dårlig oversikt over tverrsnittet og tykkelsen når buen legges helt ned mot en høvelbenk.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

Åssen høvel er det du bruker da? Har en sponhøvel, men er litt vanskelig å bruke med én hånd :wink:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Stanley 151, en slik "shavespoke", som en drakniv bare med høvel.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

I tillegg til det Ivar beskriver så har
jeg brukt en liten pusshøvel som passer inn i hånden min
når jeg stod og høvlet ned ad buelemmet.
Høvelen er faktisk (kremt....) en slik tynnmetall en som Biltema solgte en gang.
Den veier så lite at jeg slipper å holde den igjen.
Stig Losnegaard
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

Har endelig fått dreisen på Stanley'en min og har kommet et stykke på vei. Men så trenger jeg litt hjelp igjen. Hvordan syns dere tilleren ser ut nå? Og hva gjør jeg med den venstre lemmen som er litt vridd? Gjør det noe, eller må jeg gjøre noe? Bilder følger... :wink:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

Ingen synspunkter? Også lurer jeg på om en 30 punds bue er ok? Er det veldig svakt eller helt ok for en nybegynner? :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg syntes tilleren ser fin ut. Venstre side kunne kanskje bøye mer ytterst, men det kan være noe med vridninga.

Vridninga er det ikke allverdens å gjøre med. Bare pass på at tverrsnittet er symetrisk. Om ei side i lemmet er litt svakere enn den andre kan man få vridning. Men om den er like tykk på begge sider av lemmet er det ganske sikkert litt forskjell i fiberretningen som gjør at den vrir seg litt. Jeg ville ikke dillt for mye med det.


30 pund er akkurat passe om du ikke har skutt regelmessig før. Men det er jo noe du må vurdere selv. Med trebuer syntes jeg det er en fordel å ha litt høyere pundstyrke enn på glassfiberbuer, fordi trebuer ikke er like effektive som glassfiberbuer, og fordi trebuer ikke skal holdes på fullt trekk så lenge som folk flest gjør med glassfiberbuer med sikte.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

Hva med dralengden? Må jeg opp i 28 tommer? Det er så jævlig skummelt å dra buen så langt. ;)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1857
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

må og må.....
Det må du selvfølglig ikke. Kviljo sine lengdebuer trekker han visst bare etparogtyve tommer. (for å kunne bruke korte lette piler) Men til presisjon er det jo greit å kunne komme opp til det vanlige ankringspunktet ditt. Har du en annen bue kan du få noen til å stå ved siden av deg og sette et merke på pila når du trekker fullt. Lenger enn det trenger du jo ikke ha dralengden. Og som mednybegynner vet jeg akkurat hvor skummelt det er å trekke langt på tillerstokken. Men skyter du med 28 tommers trekk så er det vel dit du skal? Hvor lang er buen din forresten? Til lenger buen er til mindre trenger jo den å bøye for en gitt dralengde. Er buen 170 180 cm så bør den vel tåle 28 tommer?
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar