Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Jeg husker ikke hvor jeg las det eller om jeg husker rett, men jeg mener å ha lest en forholdsvis troverdig sammenkobling av 300 fps og 500 yards. Badger sier kanskje 600, men han er optimist :) Uansett, det var som sytten at jeg ikke turte å lage noen lettere piler i vår. Spørs om jeg rekker å lage et nytt sett før vinteren... Velvel, så har man noe å se frem til til neste år.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Lars sendte over noen filmsnutter fra lengdeskytinga på NM, og jeg fikk dilla litt med movie maker i kveld. Det ser faktisk ut til at opplastingen til youtube også gikk i orden. I alle fall, videoen viser tre skudd med den siste tyrkeren. Det er 50% sjanse for at 392-skuddet er et av disse på film...

Takk Lars :D


http://youtu.be/saNHvlWrpj8
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

LIKER !!! 8) 8)
Det var jo ganske gode opptak, ikke ofte vi ser filmopptak her på forumet. I alle fall ikke med lengdeskyting. Skulle gjerne filmet deg med høyhastighetskamera også. I alle fall; du ser jo faktisk pila i lufta rett etter det siste skuddet, og det ser ut som om pila går temmelig rent ut fra buen.
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lars Jensen »

Flott filmsnutt, hva er alt stæsjet midt på buen? Bruker du ikke tre fingre når du drar strengen?
Mvh Lars J
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Veldig bra.
Lars Jensen skrev:Flott filmsnutt, hva er alt stæsjet midt på buen? Bruker du ikke tre fingre når du drar strengen?
Mvh Lars J
Lars: Ivar skyter med tommelring og siper som gjør det mulig å overtrekke. Hvis du ser nøye etter så ser du det ganske tydelig.
:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

På ett eller annet tidspunkt må jeg ordne noe høyhastighetsfilming av hvordan pilene oppfører seg i siperen. På ett av skuddene kan det virke som om pila skyves en del mot grepet på buen i skuddet, noe som er litt bekymringsverdig. Jeg lurer også på hvilken vinkling av siperen som er best for pila. Skal den være linet opp med pila på fullt trekk, eller skal den være linet opp med pila på strengehøyden?

Lars, siperen og det andre utstyret er grovt sett spesial-greier for tradisjonell tyrkisk lengdeskyting.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lars Jensen »

Tusen takk for oppklarende svar. Har tradisjonelle norske langbuer motbøy også eller er det en, rett stokk? Når jeg i mitt enfold former en bue av en planke/ list, da blir det flatbue, ikke sant? Er det en "ekte" bue eller moderne viss-vass?
Ivar: Kviljo? Er det området mellom Farsund og Borhaug med den berømte stranda? I tilfellet har jeg en fantastisk historie derfra :D
Kan det bøyes, kan det skytes!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Vet ikke om det lar seg overføre til en slik dings, men når man trimmer en moderne recurvebue med pilhylle setter man pila på strengen, setter buen slik at den står på skrå og så sikter man fra strengsiden. pilspissenden av pila skal da line opp slik at buestrengen treffer innsiden av pila, altså slik at pila peker litt på skrå utover eller vekk fra buen. Her har man som oftes en plunger som kan justeres. På en bue uten siktevindu er nok riktig pilspine viktigere da justeringsmulighetene ikke er som en moderne recurve. Hadde det gått an å lage et V spor i sipheren slik at pila lå mer stabilt?
Dette jeg nevner her er med tre finger trekk, hvordan tommeltrekk spiller inn tør jeg ikke si.
Teoretisk skal en pil med helt riktig spine kunne gå helt rett selv uten fjær, men vi er jo ikke finjusterte maskiner.
Skyter man piler uten fjær rett ut i lufta vil man få voldsomt utslag hvis pila ikke har riktig spine, det ser skummelt ut, nesten som den kommer tilbake som en boomerang. Skyting uten fjær på matte kan man gjøre, men en trepil knekker lett hvis den går inn veldig på skrå. Ble mye rabling dette. :D Oddbjørn.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av GreenMan »

På NM i fjor oppdaget jeg godt hva som skjer med feil spine (for myke piler), da en av lengdepilene mine bøyde seg rundt håntaket og splintret. Har fortsatt ett fint grønt merke på krigsbuens håndtak. Men det var vel en avsporing.

Ivar: Vi er vel flere som har kamera som har mulighet til relativt kraftig slow motion. Problemet er at vi må synkronisere veldig på trekk og slipp da selve filmingen bare er noen få sekunder.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ivar, jeg linet opp siperen min etter strengen når buen kun er oppspent. Synes det virket mest fornuftig, og det funker i alle fall greit.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Christian »

Overtrekk er litt skummelt... Man ser for seg at pila penetrerer buehånda, men ei pil som havner i spenn mot buken på bua når du slipper strengen... :shock: Da er det faktisk en mulighet for at du skyter deg selv i fjeset med din egen pil...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Tror du har rett, Bjørnar. Bede hadde visstnok sett diagonal slitasje på læret i originale sipere, så det kan ikke ha vært en helt ukjent problemstilling.

Lars, jo det er samme Kviljo :) Er det en historie som tåler dagens (forumets?) lys, så kjør på :D

Langbuer kan ha litt motbøy, men noe mer enn 2 tommer er ikke bra. Det vanlige er at langbuer har et sted mellom 0 og 4 tommer medbøy. Flatbuene har breiere og tynnere lemmer enn langbuene, og de har et innsnevret og fortykket grep i motsetning til langbuene som ofte ikke har noe markert grep. Flatbuer har man både fra europeisk steinalder og amerikansk-indianske stammer. De har nok vært brukt i asia også.

Interessant det du beskriver, Oddbjørn. Det blir vanskelig å overføre direkte tror jeg, men det er nok et poeng at pila ikke vil ligge på samme sted for hvert skudd slik siperen er utformet. Jeg tipper dette er noe de tyrkiske skytterne passet på manuelt - at de plasserte pilen der den skulle ligge ved å vinkle siperen riktig. Tror et V-spor ville gjøre litt ugagn når resten av pila skal passere siperen. Siden dette ikke er 100% linet opp hver gang må det sikkert være litt slingringsmonn.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lars Jensen »

Tusen takk for god forklaring, Ivar. Da fortsetter jeg med eikebuen. Historien tåler dagens lys, men er ikke mer spennende enn at jeg kan fortelle når jeg en gang treffer deg. Kjenner at tida er inne for å møte andre og ikke bruke opp plassen på forumet med mer eller mindre impulsive spørsmål. Dere vil bli lei av meg. JEG blir lei av meg. Nå: ferie med to prosjekter i bilen. Ja, også familien da. :D
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av dagsunde »

Da er stedet du treffer oss i kronologisk rekkefølge:
Buemakerseminar på ajer ungdomsskole i slutten av måneden (se egen tråd i "treff og samlinger"), og neste er innendørsNM i Moss i mars engang...
(Hvis du tror du ikke har noe å gjøre på NM, ta en prat med Allan). ;)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Vi blir aldri lei av deg Lars. :D Spør ivei. Vi har noen referanser når det gjelder det. Noen som husker Zeida? Kjenner at jeg innimellom savner han en smule. Det var aldri kjedelig på forumet når han var aktiv. Han har sikkert blitt voksen. Ta deg en tur på seminaret Lars. Hadde vært hyggelig å møtt deg.
:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar