Tennar
Moderator: GreenMan
Tennar
I dag dro jeg til skogs og felte en tennarfuru. 20 cm i dia, hvorav 15 cm var underside med mye feit tennar. Fikk med meg 2,2 m av den, rett og kvistfri. Hvordan tørkes slik ved på beste måte ? Antar at jeg bør splitte den i to og male endene som vanlig ? Regner med at noen på forumet har erfaring med dette, i alle fall Ivar.
Re: Tennar
Kult! Det beste er sikkert å tørke det på vanlig vis. Jeg har gjort litt forskjellig, blant annet å tørke hele stokken med bark på i et halv år, for så å sage den opp i laminater. Laminatene for middelalder-tovedbuene trenger ikke være tykkere enn 13 mm, så de vil tørke ganske fort og jevnt uten særlig problemer med sprekking.
Det vanskelige med tennar-stokker er å sage ut laminatene i riktig plan, slik at de ikke bøyer seg sideveis mens de tørker. Det er også viktig å unngå for mye vanlig ved i laminatene, siden tennaren krymper ca 10% langsetter fiberretningen når den tørker, noe som er langt mer enn vanlig materiale.
Det vanskelige med tennar-stokker er å sage ut laminatene i riktig plan, slik at de ikke bøyer seg sideveis mens de tørker. Det er også viktig å unngå for mye vanlig ved i laminatene, siden tennaren krymper ca 10% langsetter fiberretningen når den tørker, noe som er langt mer enn vanlig materiale.
Skjønner ! Takk for tips. Vil ikke laminatene vri og vrenge på seg hvis jeg sager dem ut av ferskt virke og tørker etterpå ?
De vil nok det uansett, men det er godt mulig man kan redusere det litt ved å tørke hele stokken. Det hjelper også å la laminatene være ganske breie. De får jo gjerne bøye seg i motbøy 

Godt poeng. Jeg splitter i to og maler endene, så er det sikkert klart utpå senvinteren.