Noe av det samme skjedde nylig med min møllegabett av Eik, bare at den løftet seg over håndtaket istedenfor.
Jeg tror jeg har klart å reparere det sånn tålig..
Eika er så fordømt hard at jeg tror man behøver lengre sveifer en vanlig, jeg kjørte med 2", men det var antageligvis ikke nok, håntaket er rimelig langt, men dette kunne nok også vært litt lengre, en tomme kanskje.. Saken er at jeg liker smale håndtak
Så lenge man bruker eik tror jeg nok også man gjerne kan forsterke sveifene med ett eller annet.
Jeg har laga 3 buer av Eik nå, det er jo ikke spesielt mange, men noen erfaringer har jeg fått med meg, runoffs i veden (hva heter det på norsk?) MÅ forsterkes, enten ved å backe hele buen eller forsterke ved sveifene og ellers der belastningen er stor.
Selv var det backingen som reddet møllegabetten min, dumt bare at jeg ikke backet rett over håndtaket også.
Når det gjelder liming av tre så er det noe jeg har gjort mye og ofte utenfor bueværdenen, jeg har prøvd flere typer trelim, dyre og billige, så lenge man limer "riktig" så er faktisk den der oransje casco flaska noe av det beste trelimet jeg har brukt hittils.
Eik har jo litt naturlig olje i seg, så å tørke litt pent med aceton kan jo være en ide, ellers bruker jeg også å "raspe" forsiktig med ett baufilblad på flatene jeg skal lime føre jeg renser og grunner med trelimet.
Ikke det at jeg behøver å lære deg å lime Dag, det har jeg for lengst skjønt at du kan, jeg bare deler erfaringen jeg har

Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.