Indianere
Moderator: GreenMan
Re: Indianere
Gullwingbuene ble aldri laget m.h.t presisjon. Det er en indiansk rytterbue. Den ble laget for å spikre piler kjapt og greit i en eller annen fiende eller en bison på ganske kloss hold. Den hadde som regel en dobbelnock i den nedre enden med fast surring på strengen (a la hedeby) og en enkel sidenock i den øvre, slik at den var lett å strenge mens man satt på hesten. Jeg lager disse kun fordi de er kule, ikke for å treffe blink på 18 meter. Men det går an å lage de litt lengre enn orginalt. Da blir det en ganske annen bue har jeg blitt fortalt. Jeg har lyst til å lage en gullwing på ca 160 cm med recurverte tupper. Da blir det en 5 curve. Hvis du kommer på buemakerseminaret vårt til høsten Hardwood så håper jeg at jeg har de ferdige.

attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Tenk at jeg gikk i deflex/reflex fella.
Jeg hadde bestemt meg for å dobbelsjekke før jeg lastet opp inlegget, men var litt for rask og trykke OK.
Fra nå av skal jeg bruke medbøy og motbøy
Jeg mente å beskrive noe lignende bildet under.

Der vil jeg ha motbøy i grepet, og kanskje legge inn litt motbøy ytterst på lemmene. Det blir vel da en måkevinge, som jeg har sett avbildet som apache bue.

Fra nå av skal jeg bruke medbøy og motbøy

Jeg mente å beskrive noe lignende bildet under.

Der vil jeg ha motbøy i grepet, og kanskje legge inn litt motbøy ytterst på lemmene. Det blir vel da en måkevinge, som jeg har sett avbildet som apache bue.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Dette er en "double curve" bue. Ikke noen deflex reflex. Apachene hadde mye refleks i grepet på sine buer. Tar du for deg plainsbuene, sioux og arapaho etc. så ser du at de hadde mye mer moderat refleks i grepet. Alle disse buene har mange navn. De inngår i gullwingbegrepet. Måkevinge,sykkelstyre, double curve,og med refleks i tuppene blir det 5 curve. Noen kaller de også refleks-defleks i den rekkefølgen. (Defleks refleks er noe annet.)
Kuult om du prøver deg på en slik bue. Siden emnet ditt er på 137 cm så blir det noe kort for en defleks refleks. Lag en refleks defleks i stedet. 

his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
hehe.... jeg forstår det godt hvis enkelte synes dette blir forvirrende ! Det er sikkert en god ide å bruke norske navn som medbøy og motbøy når man forklarer til nordmenn. Men problemet er jo at vi leser en del engelske tekster om emnet, og da er det deflex og reflex som gjelder. Men altså : jeg har lært at i beskrivelsen skal man gå fra grepet og ut. Og på en bue som på bildet over, er det reflex i grepet (motbøy) og deflex i lemmene(deflex). Jeg mener det beste må være å gå for deflex - reflex på en kort bue. Da har man strengehøyde nok uten å måtte stresse lemmene noe særlig. Og man får en mer effektiv bue, siden tuppene og strengen ligger mest mulig parallelt. Buen vil også ligge mer stabilt i hånden under skudd. Men det er nå så. Det er kult å prøve forskjellige typer. Tøffe er de også !
Christian, det var en god ide å ankre først og skyve buen fra deg. men jammen fikk jeg en annen metode også, på trening i går : Magne stod og skjøt med en barnebue, og han banket inn den ene tieren etter den andre fra 12 meteren. Og han ankret som vanlig, på 24" trekklengde ! Gjett hvordan ? Åpen stilling med bena og fremoverlent overkropp, pluss at han strekte hodet langt fremover. Skal se om jeg får tatt et bilde av ham
Christian, det var en god ide å ankre først og skyve buen fra deg. men jammen fikk jeg en annen metode også, på trening i går : Magne stod og skjøt med en barnebue, og han banket inn den ene tieren etter den andre fra 12 meteren. Og han ankret som vanlig, på 24" trekklengde ! Gjett hvordan ? Åpen stilling med bena og fremoverlent overkropp, pluss at han strekte hodet langt fremover. Skal se om jeg får tatt et bilde av ham

Det er ingen tvil om at deflex reflex er en mer stabil, og presis "targetbow" Den gir ingen handsjokk og er absolutt tøff. Men jeg har ihvertfall bestemt meg for å prøve å få til litt "Gullwing og doublecurve" Skal se hva jeg rekker frem til høsten. Hardwood: Gleder meg til å vise deg hva jeg har fått til. Håper du setter av tid til buemakerseminaret på Hamar til høsten. Jeg håper du også Christian dukker opp. Vi har garantert mye å snakke om. Torkis: Skal du være fornuftig, så lag en deflex reflex. Men du kan jo prøve deg på en senebacket gullwing senere. Lykke til. 

his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Man lager ikke en indianerbue for å være fornuftig.
Jeg vil ha en indianer til å henge på veggen, ved siden av plakaten med Månestråle som har kjolesplitt helt opp til hoften
Det blir nok en medbøy/motbøy bue av denne, men den neste....
Da skal jeg vrenge denne rognestokken på 190cm til en måkevinge.

Jeg vil ha en indianer til å henge på veggen, ved siden av plakaten med Månestråle som har kjolesplitt helt opp til hoften

Det blir nok en medbøy/motbøy bue av denne, men den neste....
Da skal jeg vrenge denne rognestokken på 190cm til en måkevinge.

Nybegynner
Slik snakker en tøffing. Til helvete med fornuften. Lag sykkelstyrebue. 

his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
200% enig med Christian. Fornuften burde dras ned i dass. Her ere breie felgær, spisse sko, real rock.n roll og indianerbuer med handsjokk som teller. 

his name was Robin Hood
his name was Robin Hood
Litt på etterskudd, men det Bowman skrev om bruken av indianske rytterbuer fikk meg til å huske et bilde jeg tok på utstillingen ved Crazy Horse-monumentet i høst.

At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.