Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Rett spine er nok blant det viktigste, slik at det ikke blir allverdens friksjon mot buen og at den vil svømme minst mulig.

Jeg prøvde meg litt på atlatl-kasting sist vår, og med de lange pilene/spydene var det veldig tydelig hvor viktig det var å få kasta pila på en mest mulig hensiktsfull måte. Når man fikk det til skikkelig flaut pila nesten på lufta, og den gikk mye lengre. Ganske tøft.

Pila bør nok stå ganske nær 90 grader på ei tenkt linje mellom nokkene også, slik at den ikke svømmer som ei flyndre bortover.

Interessant forsøk det der Nils. Skal lure på om de brukte en senterskutt bue til det førsøket. Da vil jo ikke spine ha allverden å si.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2379
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

La meg først gratulere deg med glimrende hastighet på buen. Nå er det bare pil, streng og teknikk som gjenstår :)

Stivheten på pila har alt å si. Piler som svømmer (sideveis sleng) får en enorm luftmotstand samme hvor små styrefjær den har. Lengre styrefjær vil vel kanskje hjelpe den til å stabilisere seg raskere.

Selv på en senterskutt bue er stivheten viktig. Fordelen er at buen takler et større spekter av forskjellig stivhet. Så vidt jeg husker nevner Dan Perry i artikkelen sin viktigheten av å få lengdeskytingsbuer så senterskutte som mulig nettop av denne grunn..

Du har et halvt år på deg til å finne riktig piler før NM, Ivar. Regner med å se deg der :wink: Hvis tida strekker til dukker jeg kanskje opp med nytt utstyr jeg også. Det er 300-meteren som er målet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jau, takk for det :)

Jeg har en rull "TS-1 Plus" som det skal bli flightstreng av 8) :oops:
Så streng skal være i boks.

Men det er litt verre med pilene. Det tar jo så lang tid å lage et skikkelig sett piler - også knekker de jo bare :roll: Men det er ingen vei utenom.

Om ikke noe veldig viktig kommer i veien, så dukker jeg opp på Kaupang ja! Det blir moro!

Du får bevilge deg litt tid til å lage en ny flightbue. Bare en ny versjon av 266-metersbuen skulle jo ha gode muligheter for å sette ny rekord. 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2379
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Jeg har en rull "TS-1 Plus" som det skal bli flightstreng av 8) :oops:
Så streng skal være i boks.

Du får bevilge deg litt tid til å lage en ny flightbue. Bare en ny versjon av 266-metersbuen skulle jo ha gode muligheter for å sette ny rekord. 8)
Gva i all verden er "TS-1 plus"? Er det noe som ikke har noe masse og minimalt med elastikk? Jeg har selv vurdert å investere i noe slikt noe, men kona vil bare beskylde meg for juks hvis jeg vant med noe slikt :P

Jeg tenker å lage en lengdebue som er lettere i tuppene og med litt motbøy. Minst like kraftig. Har ikke helt sansen for korte trekk og ultralette piler. Lider av krigsbuesyndromet. Kraftig bue og langt drag :D

Håper vi sees på Kaupang.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

TS-1 Plus skal visst være det grommeste strengematerialet som 3rivers selger. Jeg må jo være enig i at det gnager litt i sjelen, men min kompetanse som lin-strengemaker er desverre ikke på topp, og jeg frykter for bueknekk når strengene ryker. Det ville nok kanskje ikke vært noe problem med hickory, men endog :)

Reflex er en god ting! Om du ikke har prøvd å gi buene reflex med tørr varme må du gi det et forsøk. Man kan spare en del stringfollow slik.

Krigsbue-dimensjoner har jo minst like gode sjanser for å skyte langt som disse andre pinglebuene, hehe. Det var vel Simon Stanley som skaut 357 yards i fjor ei gang med en engelsk langbue. Plus Marlon Torres aka heavybows skaut vel 323 yards med en noe-over-hundre-pund langbue.

Men jeg kommer nok til å stille med noen korte strikkepinner 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Den store utfordringen er jo å skyte så langt som mulig med så lett bue som mulig, men jeg deler Ares tilbøylighet til å foretrekke tunge, uhåndterlige buer som skyter piler i full lengde (det må være litt trøkk i det for å være artig!). Men det må være plass for begge deler! Holder nettopp på med en "Holmegårdtype-bue-på-steroider" av hassel der det foreløpige mål er å nå en dravekt på 60 kg, dersom emnet tillater det, men jeg innrømmer at det ser lovende ut! Staven er drøye fem og en halv centimeter tykk, nå har jeg arbeidet den ned til omtrent halv tykkelse, og jeg greier såvidt å bøye den når jeg setter den mot gulvet og tar skikkelig i. Men det blir nok dacron-streng på den, for sikkerhets skyld ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Høres bra ut 8)

Men jeg ville i det minste kjøpt en rull fast flight strengemateriale. Om du ikke overdimensjonerer strengen av dacron vil den oppføre seg ganske strikk-aktig på en bue med 60 kg dravekt :D

Dukker det opp noen sneak previews før NM?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Hur bred är hickorybuen på det bredaste?
Skulle den designen funka på rogn?

Har du nån bild på tillern på den? Vore kul att se även om den inte är på fullt trekk.

Om du inte har bild, är den stiv i handtaget eller böjjer den i handtaget? Jag funderar lite över vilket som ger mer/mindre stringfollow...det känns ju som att det finns både för och nackdelar med bägge två.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg vil tro at den er rett i overkant av 1,5" på det breieste, men der bøyer den ikke. Jeg har dessverre ikke annet bilde av tilleren enn det der den ligger oppspent på bakken. Men den har et langt område midt på som ikke bøyer. En slik tiller ville absolutt ikke fungere på rogn. Du ville i så fall fått masse stringfollow.

På rogn bør du fordele stresset best mulig over hele buen. Om du går for pyramide-design ville jeg tatt utgangspunkt i en slik tiller:

Bilde

Altså gjevn bøy i hele lemmene. Alternaltivt kan du gi den litt mer bøy midt på lemmene, og la den være i full bredde til ca midt på lemmene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ok, så jag bör inte ge den mer böjj i tuppene än det där?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det kan du godt, men da ville jeg valgt å la den være i full bredde til omtrent midt på lemmene.

Det som avgjør hvor mye lemmet kan bøye, er hvor tykk/dypt lemmet er, uavhengig av om det er langt inne eller ute på lemmet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Aha ok. Tack för tipsen.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ny Holmegård av ask. 66 nokk til nokk, 1 3/4" på det breieste. 35 pund ved 28" trekk. 1" reflex et halvt minutt etter nedspenning, målt fra ryggen.

Denne går til Telemark fylkeskommune sammen med diverse steinalder-redskaper i en såkalt steinalderkoffert.

Hvilken pris ville dere satt på en slik bue?


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

Pris

Legg inn av Sandern »

3000 hvertfall :P
-(-
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1295
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Jeg ville sagt minst 4000,- Dette er en ganske "one of a kind" bue. Ja den er laget etter et steinalder funn, men buen bærer også preg av buemakerens dyktighet. Vakker var den au.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar