Tynn og bøyd stamme
Moderator: GreenMan
Tynn og bøyd stamme
Jeg har fått en relativt tynn (5-6 cm i den tynneste enden) og noe bøyd lønnestamme som skal bli bue. Nå lurer jeg på om jeg skal følge formen av stammen, noe som i så fall vil resultere i en bue med både kvist og karakter. Eller bør jeg kutte ut et mer rakt bueemne fra den? Eller finnes det en bedre måte? Jeg legger ved et bilde. Jeg setter pris på alle meninger om dette. Jeg er klar over at dette er langt fra noe ideelt bueemne, men bue SKAL det bli...
What we do in life, echoes in eternity.
Re: Tynn og bøyd stamme
Dette har jeg også lyst til å prøve ut, men i bøk. Jeg ville fulgt svingningene og laget en bue med karakter. Det kryr av "snaky" bøkekjepper her hvor jeg bor så det er jo bare å prøve og feile. Ikke sant?

attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Det synes jeg også. Jeg har lest at man skal spare godt med ved rundt kvistene og følge linjene i treverket. Men man må vel også finne ut hvilken vei buen skal bøye før man begynner å ta av for mye ved? I denne kjeppen er det jo en naturlig bøy som man kunne brukt for å få en slags recurve. Tror jeg ...
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Følg treet. Å "rette ut" uvevnheter på treet med kniv e.l resulterer i ved. Karakterbuer er dessuten veldig tøffe. Når du har en kvist, mål bredden på kvisten og legg til like mye "friskt" treverk uttapå.
Da blir det nok slik. Hvor lenge bør en slik stokk ligge og tørke, hvis den ligger inne i en vanlig stue?
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
en måneds tid med bark, så fjerner du barken. La den ligge en måneds tid uten bark, så grovformer du bua. Når den er grovforma, lar du den ligge enda en mnd før du starter med tilleringa.
Barken tok jeg av etter ca to uker i innetemperatur, men før det sto den ute en stund.
Etter hvert er det nettopp slike emner jeg helst leter etter.... tøft med krokete buer ! Når du skal "legge ut buen" i emnet, altså bestemme hva som blir rygg og buk, er det lurt å vurdere hvilken side som gir sikrest rygg, altså minst svakheter. Og som samtidig krever mist mulig retting av emnet for å få strengen i senter.
Takk for gode råd. Jeg har tenkt litt sånn selv. Så er det bare å vente på at dette skal tørke...