Kløyving av stokker

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

duckert
Bueskytter

Kløyving av stokker

Legg inn av duckert »

Hei alle sammen!

Jeg er ny på bueforum. Ganske ny som buemaker også, selv om jeg har presentert buene mine på italiensk TV.

Bor i Italia om vinteren og har nå de siste par dagene skalffet moen buieemner som skal kløyves.
Det er fuktig vær så det er lite fare for sprekking de nærmeste dagene.

Spørsmålet er: Skal jeg kløyve med sag eller med øks/kiler? Begge metoder blir anbefalt. Ser for meg at av et tynt emne kan det bli slik at kløving med øks/kiler lett kan bli for ujevn splitting så begge blir for tynne. På den annen side, med øks/kiler ser man med det samme om det er vridd vekst.

Vil gjerne ha synspunkter på dette.
Mr. Dag, il norvegese
Brukeravatar
Zeida
Mester

Re: Kløyving av stokker

Legg inn av Zeida »

øks/kiler funker bra det jeg brukete det på en 12cm stokk
duckert
Bueskytter

Legg inn av duckert »

Også jeg har kløyvet 12 cm med godt resultat. Problemet oppstår når jeg skal kløyve en 7 cm stokk (hassel) og håper å få to buer ut av den. Hvis kløyvinga blir ujevn blir det kanskje for lite igjen.
Mr. Dag, il norvegese
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

UM...... klyve en 7 cm stokk?? Det høres ikke ut som det blir veldig tunge buer av det :?
duckert
Bueskytter

Legg inn av duckert »

Nei, kanskje ikke tunge buer.

Mitt barnebarn trenger en bue på ca 30 pund. Hvis jeg i tillegg kan få en bue på 40 pund er det vbeldig bra. 7 cm delt på 2 er jo tross alt 3,5 cm som skulle være nok til en flatbue
Mr. Dag, il norvegese
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Italiensk hassel? Personlig klarer jeg aldri å splitte hassel noe særlig bra med øks, propellvekst osv. Alm kan også være litt slitsom å splitte. Ask derimot, splitter du ved å peke på den med ei øks :wink:

Så hva som er best av øks og sag, kommer litt an på treslag og emne.

et lite apropos på splitting av tynne emner: Noen ganger kan forsøk på å få to emner ut av en stokk, resultere i ingen emner i det hele tatt... :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
duckert
Bueskytter

Legg inn av duckert »

Takk for gode synspunkter. Har min egen erfaring mht ask. Fikk lov av en venn poå Herefoss å felle to ASKER. fØR JEG FIKK FLØTET DEM HJEM OVER HEREFOSSFJORDEN VAR DE SPRUKKET - PRESIS DER HVOR JEWG VILLE HA KLØYVD DEM . Den forbaskede kapslock-knappen er altofr nær a-en.

I går fant jeg et flott almeemne - olmo campestre -. Fant ikke tømmersaKSA OG TENKTE: dE FÅR ligge til i morgen. (CaPS-LOCKEN IGJEN.). dA JEG SKULLE HENTE DEM I Dag var de forsvunnet. Fant heldigvis en alm til som nå er trygt i Hi-Acen , Har tillatelse fra den kommunale almenningen til å felle bueemner, men tydelig at alle ikke vet det, for åpningen i gjerdet var tettet med bjørnebærkratt i dag.

Har bestilt en italiensk bok om buer, bl. a. for å lære litt om treslag fr buebygging her. Ellers er det rytterbuer som er tradisjonen i Italia, ungarsk, saracensk (arabisk) og bysANTISK(det gesk-katolske keiserdømmet i Miklagard) som gjelder her.
For en uke sidenb var jeg på besøk hos en buebygger i Rieti, var samtidig med p ået tv-program om buer i lokaltv for LaZIO, HVOR JJEG BOR OM VINTEREN. hAR LOVET tOXOFIL en ertikkel om besøket, kommer om inkje så brått.

I alle fall - min nye venn i Rieti ble så begeistret for mine flatbuer at han med en gang bestilte en flatbue i bytte mot en rytterbue. Etter min mening et fordelaktig bytte, så jeg aksepterte med en gang. Har lovet meg flere emner i hassel så jeg venter med spennin g både på hAM OG PÅ DERES RÅD.
Mr. Dag, il norvegese
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

-Til tynne stokker kan du prøve med samekniv.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

På tynne stokker som jeg vil presse to emner ut av, bruker jeg båndsag. Med litt presis skjæring kan man få to kraftige langbuer ut av en 7cm stokk. Har du ikke båndsag kan du med forsiktighet bruke ei sirkelsag og sage et dypt spor på langs av stokken, og så bruke kiler på resten.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
duckert
Bueskytter

Legg inn av duckert »

Takk for god informasjon

Ville også gjerne ha litt kommentarer på vridd vekst - da er vel emnet blitt til ved?

Hvordan oppdager man vridd vekst ved saging - på den vridde stokken kunne jeg ikke se det på barken.
Mr. Dag, il norvegese
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Hei

Propellvekst er ikke noe gøy. Jeg har kassert flere emner. Det er nok av rette stokker her i verden. Det gjelder bare å finne dem. Hassel og rogn er beryktet, men også ask. Det finnes vel på nær sagt alle trær. Det kommer vel an på voksestedet. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Du ser det når du tar av barken på noen trær og på andre trenger du ikke å ta av barken en gang. Men vis du søker propellvekst så er jeg sikker på at du kan finne mere informasjon. :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Jeg har enda tilgode å finne hassel uten propell :roll: Men hassel er såpass god i strekk at den holder. Som regel ser man det på barken (dra av ei stripe bark og se om den går rett eller i spiral), men du kan også kjenne det med høvelen. På den ene siden av emnet går det greit, mens det hakker og fliser seg på andre siden.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
duckert
Bueskytter

Legg inn av duckert »

Har lurt på dette med barking.

Er klar over at barken kan medføre skadeinsekter.
Likevel er det noen treslag som ikke skal barkes før de er tørre.

Har nettopp funnet flere almeemner her nede (Ulmus Campestris) De har et tykt lag bast under barken. Har lurt på å la basten helt eller delvis være på for å beskytte den ytterste årringen mot håndteringsskader til de skal brukes som ferdig tørre.
Mr. Dag, il norvegese
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Ask og alm tåler vel avbarking før tørking. Jeg har tørket masse ask på den måten. Det går greit. Viktigst å lime endene. Rogn og hassel sprekker lett. Det er jo selvsagt viktig å beskytte ryggen for ikke å lage merker. Men basten må jo av før eller siden. Bruk den uskarpe siden på kniveggen og skrap av, eller bruk en sikling forsiktig. Rund av med fint sandpapir. Jeg prøver å behandle bueemnene mine pent. Ikke slenge de rundt som akebrett og skiene til ungene. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar