Enig i det med buene ja.
Men vi stiller i egetutviklet antrekk for å hjelpe museet med ha en viss profil på Steinalder- og Bronsealderdagen.
Og når da museet stiller med glassfiberbuer, og vi skal hjelpe til med bueskytingen, ja da kan slike bilder fort bli en realitet.
Selv har vi selvsagt trebuer, men ikke sytten at publikum får låne dem...
Antrekkene du ser, er kopier av de tegningene som er vist over. Vi har en annen bok som viser litt mer detaljer, men den boken er det kun et eksemplar av, og den er gammel. Så ikke noe for hvermansen å få tak i dessverre.
Men jeg skal se om jeg kan få tatt en kopi av de mest praktiske sidene.
Hvis jeg glemmer det, for noen purre på.
Jeg skal se om jeg finner et foto som viser påkledning av drakten. Halvannen gang rundt er fint. Den kan lett bli for knapp. Når en bøyer seg i det antrekket, er en glad om den er litt for stor enn litt for liten, for å si det slik. Min ble nesten litt for knapp, så jeg måtte jukse litt med noen draktspenner nedover.
Lue kan du lage en lookalike på ved å nålebinde en hue som er minst halv ganger større enn du normalt ville ha laget til ditt hode, for så å tove den kraftig. Da krymper den, og blir nærmest en filtlue. Da er du ganske nærme. Men orginalen er enda mer forseggjort, uten at jeg skal gå inn på detaljer, for de kan jeg ikke. Jeg brukte sort garn, og laget en lue som var litt for stor til meg. Etter toving var den kjempeflott, men passet knapt til min sønn på 5....
Alternativt kan du ta en tur over til Bergen, så skal du alltids få opplæring i nålebinding, og se draktene in situ...