Flightbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Flightbue

Legg inn av Hardwood »

Her er min siste kreasjon : Flightbue av hickory heltre, "ring chased". 140 cm lang, senterskutt. Den er hvass; har foreløpig ikke trukket den lenger enn 16" og da er den 55 pund 8) den leverer nok 80 pund ved 24"
IMG_3401.JPG
(96.37 kiB) Lastet ned 2122 ganger
IMG_3403.JPG
(85.21 kiB) Lastet ned 2122 ganger
IMG_3407.JPG
(132.49 kiB) Lastet ned 2122 ganger
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Re: Flightbue

Legg inn av Christian »

Så søt :lol: Den har nok greit kast den der :) Hvor tunge piler bruker du til den?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Oh, yes! 300m++!

Vi får håpe på gode forhold på Jørundgard!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

hehe... ja, etter å ha testet den med en blomsterpinnepil på 9 gram, er jeg positivt overrasket 8) Målte ikke, sendte den bare til skogs, hehe. Ble regn i dag, så jeg fikk ikke skutt flight. Men utstyret står klart, skal bli bedre i morgen.
Jeg håper også på gode forhold på Jørundgård. Her er det problematisk å få tørt nok klima til buene. Får dem ikke under 10 %. men der borte er det nok tørrere klima.
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Om den ikke når 300 (noe jeg forøvrig tipper den kommer til å gjøre), har ingen av mine buer mulighet.. Har du/skal du grille buken? -Hickory skal visstnok like seg best på 6-7% fuktighet, så om du ikke får den ned under 10% kan du jo evt bare behandle den rett etter at den er varmebehandla for å unngå at den trekker fukt. Rett etter varme er den garantert under 10% om ikke anna :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Ja, du er inne på noe viktig der. Jeg har ikke grilla buken enda. Tenkte jeg ville se hvor mye den følger strengen først, etterhvert som jeg øker trekklengden. Jeg har kun gitt buen ett strøk finishing oil for å beskytte den når jeg skal teste den. Det kompliserer vel ikke evt. varmebehandling ? uansett er den kraftig nok, og den er vel sikrere mot knekk uten grilling. Men ! Har vært inne på tanken å grille den forsiktig. Da vil den nok bli enda mer effektiv.... 8)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Christian : Pilene mine veier fra 15 til 20 gram. Så gjenstår det å se hvilken pilvekt som er ideell til denne. Kanskje vil den like veldig lette piler, siden den er så kort og kjapp ? Har en følelse av det. Og det er ikke noe problem å lage en flightpil på 12 - 13 - 14 gram av god gran. Den trenger jo bare å være litt over 60 cm lang, for det er trolig det lengste jeg tør å trekke denne buen. ( om jeg KLARER ) :lol: Men Kviljo sin 370 - pil var så vidt jeg husker ca. 16 gram, til sammenligning. Og buen var 146 cm og 70 pund. Stemmer ikke det, Kviljo ?
Det er nok hardere å trekke 80 pund ved 24" enn 80 pund ved f.eks. 30". Man kommer ikke bak med armen. Så det blir nok hardt å dra den helt opp !!!
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Slike små hissige buer krever litt egen teknikk å trekke, det er ikke lett å stoppe akkurat på den lengda man skal.. Jeg har forresten også lekt litt med tanken på hva jeg kan få stivt nok og tynnest mulig til piler. Har tenkt tanken på syrin, men så var det å finne rett nok syrin da... :?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Ja, syrin er jo knallhardt, men er det ikke litt for elastisk ? En annen tanke Nidrinr og Kviljo : Har dere prøvd å varmebehandle pila ? :wink:
Det gjorde jeg på den granpila som jeg skjøt 280 m med på 60 punderen. Testpila som ikke var grilla, gikk 20 m kortere hver gang. Men det må nok testes mer før man kan trekke noen konklusjon... uansett, spennede å eksperimentere !!!!
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

I toppen av karl johansgate er det nok rettvokst sørrin til å fylle koggerne til alle på nm! men av ulike grunner er jeg litt skeptisk til å leike anleggsgartner i kongens hage :wink:

Varmebehandling av piler ja, det har jeg trua på. Det er ihvertfall visse treslag som reagerer veldig bra på det. Jeg har grilla noen kornellskaft og det var som å ha bytta tresort rettogslett! Mye spenstigere en før! Tbb4 skriver jo også om linforsterka skaft, men det høres bare ut som mye arbeid :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Tror jeg målte buen til 80# på 25" ei gang, men jeg tror den ble trukket nærmere 27" mot slutten. Tror den er 54" mellom nokkene. Det artige er at da den satte rekorden var den allerede godt innskutt og hadde fått flere kompresjonsmerker. Så selv om man helst vil ha en "crisp" bue, tror jeg det er like lurt å ta seg god tid med tilbøyinga og testinga. Det er nok også viktigere å trekke kontrollert helt opp, enn å trekke veldig kjapt og en tomme for kort.

Varmebehandlede piler syntes jeg høres litt skummelt ut. Treet blir stivere og pila kan ha mindre diameter, men så kommer man også nærmere grensen der pila vil knekke idet man slipper. Før jeg begynner å eksperimentere med slikt skal jeg ha lagd meg en tykk og lang lærhanske.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Hey hey... så den var så kraftig ? Akkurat. Ja, en hanske på buehånda er nok uansett en god ide.
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Jeg har varmebehandla et par piler, og de blir påde lettere og stivere. -Har trua på varmebehandla hassel, den knekker nok ikke så lett uansett.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Blir absolutt inspirert av denne buen også. Du blir ikke lei deg hvis jeg hermer litt? Et satans kuult grep. Er dette en fordel med flightbuer, eller er det din spesielle måte å utrykke deg på. Veldig cooool. :-) Har du lyst til å oppgi dimensjonene. Bare spør. trenger å komme litt videre i bueforedlingens kunst. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Dette grepet har jeg "lært " av Kviljo, stort sett :D. Hyggelig av deg å spørre, men det er bare gøy om du vil lage maken ! Kan ta nærbilder og legge inn her hvis du vil.
Svar