Osage
Moderator: GreenMan
Re: Osage
Stemmer nok det at den bøyer mest inne ved grepet, jeg var litt skeptisk på den kroken på det ene lemmet og da ble det sånn. Har egentlig hatt lyst til å lage bue som bøyer mest fra grepet og avtar gradvis utover, men her så er det bare tilfeldig at det ble slik. Da jeg begynte med buen så hadde jeg en viss formening om hvordan jeg ville ha den, men underveis så er det nesten så treverket bestemte hvordan sluttproduktet ble. Det kan virke som om treet bestemte hva jeg skulle gjøre underveis.
.. men den stammer fra USA, de fraktet trær fra USA på 800 - tallet og siden har de spredd seg.
Det du sier om at treverket nesten bestemte hvordan buen skulle bli, det skjønner jeg ! Akkurat slik har jeg følt det også med to Osagebuer jeg jobber med.
Men jeg tror det kommer av at Osage er mer elastisk på en måte, enn vi er vant med fra andre treslag. Jeg skar ut breddeprofil, og tippet helt feil i hvordan den ville bøye
. Men det kan bøyes MYE før det knekker !
Det du sier om at treverket nesten bestemte hvordan buen skulle bli, det skjønner jeg ! Akkurat slik har jeg følt det også med to Osagebuer jeg jobber med.
Men jeg tror det kommer av at Osage er mer elastisk på en måte, enn vi er vant med fra andre treslag. Jeg skar ut breddeprofil, og tippet helt feil i hvordan den ville bøye

Hehe... vel talt ! Og ikke minst med en kaffekopp slik at man er våken og ikke ødelegger et slikt fint emne. Buen din ble knallfin, og den er god å skyte med !
Får jeg komme med et forslag til neste bue ? la den bøye mer utover i lemmene, stivere nær grepet
Får jeg komme med et forslag til neste bue ? la den bøye mer utover i lemmene, stivere nær grepet