Buebyggere?
Moderator: GreenMan
Buebyggere?
Jeg satt å leste gjennom en haug tråder i går kveld. Ett par ting slo meg ganske fort... Fryktelig mange av forumistene er eier av en tradbue fra junaiten, Hill, Tomahawk, Martin, Black Widdow osv, men utrolig få bygger de selv.. Why? Jeg er virkelig interessert i å vite grunnen. Er det fordi det er for "lettvindt", eller er det kostnaden med alle laminater, glassfiber, lim, verktøy osv?
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Re: Buebyggere?
Jeg kan bare svare for meg selv, og det svaret er enkelt: Når du skal kjøpe inn materialer for en god slump penger, så føler jeg at jeg bør vite hva jeg holder på med. Når jeg går inn for å se på alternativer til en bue, så finnes det X antall utførelser på laminater. Det er forskjeller på taperede og parallell, med diverse tykkelser og taperinger. Jeg har i flere år forsøkt å finne noe på nettet som kunne hjulpet meg, men det eneste som finnes(som jeg har funnet ut) er DVD-er til salgs. Du må tydeligvis ha en 2-3 slike DVD-er før du skjønner en flik av opplegget. Når du da endelig sitter med materialer for en haug med penger, så må du ha en "bakeboks" til X antall kroner, som samtidig tar stor plass, samt at jiggen/støpeformen til buen skal lages med milimeterpresisjon. Men det som så følger, blir jo bare blåbær. Da er det bare å lime, søle og kose seg. Kort summert, så er det kostnadsnivået på inngangsbilletten, som har forhindret meg fra eksperimentering på dette området. Dersom en eller annen, kunne gi meg et og annet tips om hva som fungerte, slik at jeg følte en viss sikkerhet, så skulle jeg ikke være sen med litt "baking" jeg også. Jeg har faktisk tilgang til bakerovn. 

Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Problemet med å lage glassfiberbuer er vel det samme som med tovedbuer og hornbuer - når de først er limt sammen er det lite å justere på. Derfor krever det litt mer erfaring eller prøving og feiling enn å lage helvedbuer som man kan justere helt til det ikke er mer tre igjen.
Ellers har jeg også en anelse om at buebyggere som kjøper seg en glassfiberbue ønsker å eie en bue fra et kjent merke.
Ellers har jeg også en anelse om at buebyggere som kjøper seg en glassfiberbue ønsker å eie en bue fra et kjent merke.
Alle buene mine er sjølbygg ihvertfall
men ikke no vinstraku enda, så jeg har jo ikke så mye å si om den saken.
Det som fikk meg til å begynne å skyte igjen etter 12 år, var at det omsider gikk opp for meg at jeg kunne lage piler selv. Jada, litt trang i pappen kanskje
men etter det har jeg nesten utelukkende holdt meg til sjølmekk av den enkle grunn at hvis jeg har laga det så kan jeg lage det igjen
Så hvis pilene ryker, spissene sitter igjen i stubber, strenger sier twoiiipang og forsvinner i evigheten eller hvis bua legger seg på lur i dørkarmen og venter på smellen, så er det bare å lage det en gang til 

Det som fikk meg til å begynne å skyte igjen etter 12 år, var at det omsider gikk opp for meg at jeg kunne lage piler selv. Jada, litt trang i pappen kanskje

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
hmmm... Alt jeg eier og har av piler og buer er visst laga rundt Mjøsa en plass... Stort sett på Tangen, enten inni skauen oppve'n Frode eller neri sentrum her på garden. Mulig at Eirik har sitti lenger oppi dal'n mens han har spikka..
Så, inhabil i denne sammenheng.

Så, inhabil i denne sammenheng.
- bueeirik
- Mester
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Vart no spikking der ja
Tror jeg har kjøpt en bue som jeg nesten aldri brukte.. solgte den igjen. Ellers så har jeg sitti aleine hjemme å feilet på gang på gang
Ikke no glassfiber her heller, kommer ikke til å skje. 

Det er litt ekstra tjon med å bygge glassfiberarmerte buer, ja, og som Kviljo sier:Moen skrev:Jeg satt å leste gjennom en haug tråder i går kveld. Ett par ting slo meg ganske fort... Fryktelig mange av forumistene er eier av en tradbue fra junaiten, Hill, Tomahawk, Martin, Black Widdow osv, men utrolig få bygger de selv.. Why? Jeg er virkelig interessert i å vite grunnen. Er det fordi det er for "lettvindt", eller er det kostnaden med alle laminater, glassfiber, lim, verktøy osv?
Men det er ikke nødvendig med jigger og bakebokser, treklosser, skrutvinger/c-klemmer/sykkelslanger og romtemperatur gjør samme nytten. Liming i flere omganger går også utmerket, faktisk en fordel, for da kan du justerer underveis. Det kinkige er å beregne tykkelsen på laminatene, bommer man her, ender man fort opp med noe som enten er ubrukelig, eller best brukes som gulvbjelke! Uansett, en skyvelære er nødvendig for å få like laminater, masse tålmodighet, samt være beredt på at prosjektet går dit ingen av oss ønsker å havne. Det enkleste er nok å måle opp en kjent bue og kopiere den. I motsatt fall kan man få overraskelser. Jeg hadde emnet meg på å lage en amerikansk flatbue på ca 80-85 pund, målte en tilsvarende bue på 50#; regnet og sto i. Skyvelæren ble flittig brukt underveis, og spenningen var stor da jeg hadde den på vekta første gang: 120#. Den bøyde seg så fint også, så jeg hadde ikke hjerte til å begynne å lette den. Bare å hive seg i trening. Men det ble en veldig morsom bue å skyte med!Kviljo skrev:når de først er limt sammen er det lite å justere på.
Jo, jeg også har en bue fra Junaiten, en HH Big Five, men det er ikke den jeg bruker mest, jeg skyter helst med mine egne galssfiberlaminerte, og særlig med den siste jag laget, en ca. 60# "etterligning" av en kinesisk bue fra 1500-tallet.
Til alle som funderer på å bygge seg en glassfiberbue vil jeg si: Sett i gang! Det kan ikke gå verre enn galt, og underveis lærer man!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
jeg for min del har nettopp startet som buebygger, og for min del bruker jeg samick-bua til trening og tidsfordriv mens jeg venter på at buene skal bli ferdige.
Er nok mer en tretype enn en plasttype er jeg redd. Jeg tør ikke kalle meg buebygger enda, men jeg tror nok jeg tør etterhvert. Kjøpe ferdig er vel en annen greie. Må innrømme at jeg har lyst til å kjøpe en barlindbue en gang hvis det byr seg en anledning. Men det handler vel mest om at jeg har respekt for treslaget, og ikke ønsker å pådra meg enda flere lidelser enn de jeg har fra før av. Men alt dette er vel en avsporing i forhold til hva innleggeren ønsket å belyse.

attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood