Knekte buer.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Knekte buer.

Legg inn av Bowman »

Hei

Har akkurat knekt min andre bue. Min f :roll: :? ørste buer er forøvrig også knekt :? Jeg er jo ganske fersk i gamet, så det setter seg nok etterhvert. Tror muligens jeg var litt utålmodig med prosjekt nr. 2. Mitt første prosjekt knakk da jeg brukte helt feil metode for å få på strengen. Riktig metode er forøvrig innøvd. Mitt andre prosjekt må ha hatt en skade på ryggen. Føler at jeg har gjort alt riktig. Men vi prøver igjen. Har tre halvferdige som skal bli bra.

:-)
Sist redigert av Bowman den 12 mai 2010, 13:52, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Knekte buer.

Legg inn av Moen »

Det som er positivt med knekte buer, er at man lærer etter som de knekker :lol: Og hvis du etterpå skjønner, eller har en misstanke for hvorfor buen knekker, gjør man som regel ikke den samme feilen èn gang til. Det første året mitt som buespikker, produserte utrolig mye ved...og lærte like mye.
Lykke til videre :D
Grauten
Mester
Sted: Mjøndalen

Legg inn av Grauten »

Hiver meg på der Moen. Den dagen jeg slutter å smelle en bue i ny og ne, er den
dagen jeg har sluttet å utvikle meg! Du kan ikke finne ut hvor mye et design tåler, før det
sier pang. :twisted: Hvor langt kan du tøye grensene? :D Det er det som gjør at man etter hvert produserer mer effektive buer.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Brage
Mester
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Hva er det amerikanerne sier?
If you are not breakin' you are not making!

Veit ikke hvor mange buer jeg har knukket...men det er mange! :lol:
Innimellom er det ganske kiipt. :cry:
MartiN
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Vi har vel alle vært med på å knekke ei bue eller to(hundre).. :roll:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Jeg bynte neste å grine. Kona måtte trøste............. :cry: Men så vanket det trøst og nå er bra igjen. :D
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Brage
Mester
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Kan være smart å ha flere buer gående samtidig. Da kan man bare kjapt hoppe over på neste når det smeller :D
MartiN
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Støtter den :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Jeg har tre stykker på gang. Lurer på noen ting. På holmegårdsbua er det to kvisthull i buken. To mørkebrune hull. Ganske små. Er det vanlig? Helt tydelig at det er to kvister som går her.

Videre så tror jeg at min yngste datter har laget noen merker i ryggen på den ene langbua. Det er mulig hun er uskyldig, men plutselig så var de der. Merkene er akkurat der hvor jeg skal ha håndtaket. Kan jeg lime noe over der som sitter, og så lage et surret håndtak i lintråd etterpå? Limt inn med trelim? Burde det holde. Hørt om råhudbacking. Går det an å backe bare noen centimeter også surre noe over etterpå?
Litt knotete spørsmål kanskje.

Videre så tar årringene noen svinger på begge langbuene. Det er vel ikke akkurat propellvekst, men noen smaå svinger. Hva gjør jeg med det? kan jeg forme bua med svingene eller bør de også surres.

Skal forsøke å legge ut bilder.

:)
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Jada, skyld på unga, du.. Hehe. Hva som bør gjøres med buene, skal jeg ikke begi meg ut på. Jeg holder fortsatt på med rognerecurven min..etter to år er den ennå ikke ferdig :lol: Men den blir sikker bra..
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Om merkene er djupe nok til å utgjøre noe problem, går det fint å legge på epoxy pluss råhud, steinbitt, treflis, linstoff e.l og surre. Om de er i grepet er det ikke sikkert du trenger å gjøre så mye dersom bua ikke bøyer i grepet.

Angående småsvinger i treverket pleier jeg å la bua følge disse. (kommer litt ann på hvor mye det er prat på) -Buer med litt karakter er uansett tøffe 8)

Kvisthull i buken er også litt vanskelig å si noe om uten å se bilder.. Om de er store nok, er det lurt å legge litt ekstra bredde med "reint" treverk uttafor kvistene, tilsvarende så mye plass kvisten tar. Om du følger fibrene i treverket når du former bua, går det av seg sjøl. (Fibrene "svinger seg rundt kvister o.l) -På denne måten går det fint om det så er en kvist som lager høl i bua :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Veldig enig i at naturbuer bør ha litt karakter. Jeg liker det. Men er det noe som eventuelt kan fremskynde en brist så er det greit å være føre var. Skal forsøke å legge ut bilder av de aktuelle buene. Hvordan legger man ut bilder? :-)
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Etter min mening er det letteste å opprette en konto på Photobucket.com, og legge bildene dine dit. (fordi du må ha bildene liggende på en eller annen server) Da du har gjort dette, kopierer du bildeadressen fra photobucket. Klikk på "URL" knappen og lim inn i mellom her Det ligger også beskrivelser på "spørsmål og svar" tror jeg.. Lykke til :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Flott. Etterhvert blir jeg mester jeg og. :D
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Det blir du nok ! Bare 74 innlegg igjen :D
Flere buer på gang samtidig, det er lurt. Jeg har omtrent 15 forskjellige buer på gang nå. Veksler mellom dem, alt etter hva jeg føler for å jobbe med. Flightbuer, Engelske langbuer, flatbuer av plank, naturbuer, laminerte buer, forskjellige treslag, barnebuer...... det hender at noen plutselig trenger en bue, så har jeg en halvferdig og kan fikse den ferdig på kort tid. Eller hvis jeg selv trenger en. Ulempen med å ha så mange forskjellige buer, er at det blir veldig mange forskjellige pilsett å holde styr på.. :mrgreen: Men jeg merker pilene med tresort, spine, navn og pilnummer i settet så går det. Bare vent, du blir nok hekta du også :D
Svar