Damping av buer
Moderator: GreenMan
Damping av buer
jeg har nettopp gjort ferdig en en langbue og en flatbue av rogn, men på begge er lemmene bittelitt ujevne.
jeg prøvde å dampe buene i sted for å fikse på det, men jeg fikk det ikke til.
hvordan skal jeg gjøre det?
jeg prøvde å dampe buene i sted for å fikse på det, men jeg fikk det ikke til.
hvordan skal jeg gjøre det?
- bueeirik
- Mester
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Damping av buer
Har du prøvd varmebehandling?
ujevnheter er ikke så veldig farlig egentlig, ihvertfall ikke visst det bare er litt. Hvis du allikevel vil dampe og det er jo like greit å lære seg det med en gang;) så er det viktig at du får gjennomvarma treet før du bøyer det til. Tynne tupper, veldig "flate" buer, piler o.l. krever ikke mye damp før de blir formbare, men hvis du har litt grovere emner, vil ha reflex/deflex i grepet, vri ut propell i emnet o.l. så lønner det seg med et metallrør som du kan putte hele bua inni og dampbade hele emnet. Bare husk grytekluter 

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
hva med alliminiumsfolie? fungerer det på samme måten?
den flatbuen jeg prøvde å fikse litt på var bare 1cm på det tykkeste. det jeg gjorde var å var å legge den delen som skulle formes oppå gryten med kokende vann. jeg lot den ligge der et par minutter før jeg prøvde å forme den. jeg holdt den i samme stilling i noen minutter, men den gikk tilbake til opprinnelig form like etterpå.
den flatbuen jeg prøvde å fikse litt på var bare 1cm på det tykkeste. det jeg gjorde var å var å legge den delen som skulle formes oppå gryten med kokende vann. jeg lot den ligge der et par minutter før jeg prøvde å forme den. jeg holdt den i samme stilling i noen minutter, men den gikk tilbake til opprinnelig form like etterpå.
Du kan jo prøve å lage et aluminiums"lokk" rundt bua, det kan nok samle dampen litt mer.
Ett par minutter er altfor lite. Du må la buen ligge over dampen i 15-20 minutter FØR det begynner å skje noe. Lag ett "lokk" av alufolie som du tetter så godt du kan rundt gryta. Det enlkeste er å lage en form/mal som du fester bua til, slik at du får den formen du ønsker. Buen må være i forma helt til den er kald, og gjerne litt til. Jeg lar buen stå til den er tørr. Husk at dampen gjør buen fuktig, og så den må tørkes på nytt. Spenner du, eller strenger du buen før, vil den følge strengen der du har dampet, og alt arbeid er bortkastet.
Lykke til
Lykke til
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
ok. da skal jeg prøve det i helga.
jeg har prøvd. emnene lå over en gryte med kokende vann på høyeste temperatur i omtrent en halv time. jeg tok de så ut og formet dem slik jeg ville ha dem (sånn omtrent rett) før jeg satte dem i klemme mellom to stoler. de fikk stå der en stund, men når jeg tok dem ut var de ikke stort annerledes enn de hadde vært når jeg startet.
jeg har hørt om koking av buer, er det mer effektivt?
jeg har hørt om koking av buer, er det mer effektivt?
for å sitere fritt fra tbb: når du damper bua må du dra den 50% mer en den posisjonen du vil ha den i. Altså hvis du vil ta bort 2" deflex så må du bøye den 3" den andre veien. Det anbefales også at du lar den stå fastspent i 12t før du tar den tar den opp og sjekker resultatet.
Jeg lagde en recurve av rogn i vinter. Dampet i ca 35-45min, så fikk den stå i fred ett døgn.. = Perfekt! Ikke gikk den tilbake noe særlig heller. Man kan ikke ha hastverk når man spikker buer. Husk også at tuppene, eller det du har dampet er gjennomvått. Jeg lot bua hvile noen uker i romtemp. Vet ikke om så lang tid er nødvendig, men jeg hadde tid, så da er det greit.
Bare det damper godt, er det greit. La du noe over gryta? Alufolie er supert å tette med. Mye tyder på at du ikke har dampet bua, men rundt bua.
Bare det damper godt, er det greit. La du noe over gryta? Alufolie er supert å tette med. Mye tyder på at du ikke har dampet bua, men rundt bua.
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
jeg la aliminiumsfolie over gryta (og buen) slik at så lite av dampen som mulig kunne slippe ut.
men tilbake til spørsmålet. er det mulig å koke buer? f.eks stikke endene av buen ned i en kjele med kokende vann i noen minutter før man bøyer dem? ser ut som de gjør det her: http://www.youtube.com/watch?v=7-jsvBt2 ... re=related
men tilbake til spørsmålet. er det mulig å koke buer? f.eks stikke endene av buen ned i en kjele med kokende vann i noen minutter før man bøyer dem? ser ut som de gjør det her: http://www.youtube.com/watch?v=7-jsvBt2 ... re=related
men jeg tror ikke det blir annerledes en damping, bare litt enklere å få skikkelig gjennomvarme i stokken. Men du trenger en skikkelig kjele da