Vikbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Vikbuer

Legg inn av Bowman »

En liten hilsen fra viken. Er igang med 4 buer i ask. Nidrinr kom med et veldig fint emne som det blir 3 buer av. En holmegårdsbue og to langbuer. Har lyst til å lage en vikinginspirert langbue og en engelsk langbue med hornnocker.
Holmegårdsbua begynner å ta form. Den begynner så smått og bøye og jeg må få den på en tiller. Tror det blir harde saker. Kanskje jeg må få hjelp av Nidrinr til å få spent den opp. Han har mer muskler enn meg. :-) Forøvrig så er dette veldig moro.
Videre så har jeg endel ask og litt bøk som ligger å tørker, men det er nok ikke tørt nok før til høsten. Bilder kommer etterhvert.

Bøkestokken ligger inne til tørk nå Daniel. Kunne vi byttet med et tørt almeemne? En eller annen gang i nærmeste fremtid pluss et par hornnocker? Jeg kjører gjerne en tur til Hedemarken på forsommeren.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Re: Vikbuer

Legg inn av nidrinr »

Blir morro å se buene som kommer. Aska du fikk er forresten fra Strandlykkja, vokst opp i ei solhelling ner mot Mjøsa. Tipper den blir glad for å ende som tre buer i stedet for ved eller grøftefyll for ny E6 :lol:

Har plukka ut et par fine biter i alm til deg, og lagt til side to tupper fra et gevir. (Kommer du opp hit kan du forsåvidt plukke fritt i emner og horn. Har ikke tall på det, men jeg har nok ca 500 emner liggende i..)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Flott. :-) etter syttende mai en gang. Da kan jeg ta med Holmis 2. Jeg tror den vil bli bra.
500 bueemner burde vel hold i dette livet? Har du hassel også?

:-)
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Det er middelalderfestival her nede hos oss første helgen i juni. Hadde det vært noe for deg? Tenkte jeg skulle ha ferdig noen buer til den helgen. Vi kunne hatt en stand med litt buefremvisning. Kan legge det frem for Maja. :D
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Skal legge inn søknad hos frua :)
SilentG2
Mester

Legg inn av SilentG2 »

tja.. kan vi legge inn noe tørr brøttumsalm her? eller vil du ha den for deg selv dani?
Svar