Ny flightbue : hickory

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Grauten
Mester
Sted: Mjøndalen

Re: Ny flightbue : hickory

Legg inn av Grauten »

Jepp Hardwood, det er en ganske ekstrem bøy inne ved håndtaket. Dette for å få maksimalisert stressnivået.
Men det skjønte jeg ikke før jeg heiv den på tillerstokken, og så hvor det bøyde hen. Da startet jeg å krabbe nærmere og nærmere
håndtaket, og # datt som en stein. :roll:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Jeg skjønner ! Da burde du jo hive deg på en ny, med erfaringen friskt i minnet ! Nå vet du sikkert hvor skoen trykker ! Hickoryen er den første jeg lager av dette slaget. Men det blir ikke den siste... skal også lage av sukkerlønn, jatoba og barlind. En av hver altså. ( fort gjort :? )
Grauten
Mester

Legg inn av Grauten »

Forsiktig nå, så du ikke får flis på hjernen! :mrgreen:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Den flisa er nok godt plassert der for lengst..... :lol:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

I dag skrapte jeg buen til den bøyde brukbart til 50#20". Så varmebehandlet jeg den 8)
Flight varme 1.JPG
(87.98 kiB) Lastet ned 2554 ganger
Flight varme 2.JPG
(103.25 kiB) Lastet ned 2554 ganger
Amerikanerne røker visst kjøtt og fisk med Hickory. Nå skjønner jeg hvorfor; en herlig, søtlig nøttelukt holdt meg med selskap under behandlingen.. :D
Grauten
Mester

Legg inn av Grauten »

Nå snakker vi Hardwood! Dette ser jo skummelt lovende ut! :D Ser ut som om jeg må til å mekke meg ny flightbue, og jeg som hadde tenkt å ta en liten "sommerferie" .Men får vel først gå over tilleren på den jeg har, og så legge hjernen i bløt ang. ny bue! :twisted:
Det må bli noe "Meant leant" noe, som seff skal slå alle rekorder! 8) Noe innovativt som ingen har tenkt på tidligere!
Jeg blir sliten bare ved tanken jeg gitt, dette tok litt av! :mrgreen:
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Spanande og skit-tøft..!
En høyst effektiv extrem-holmegård på rundt 70# dyttet en pil 370m.. Hva med en høyst effektiv extrem-holmegaard på 130#??? Burde klare noen meter ekstra, eller hur? Hvorfor tenke så mye? :lol: :lol:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Nettopp, Moen ! Så enkelt er det vel egentlig. Hvis man klarer å trekke den opp, da... Nidrinr burde vel hatt en slik som du nevner. Han kunne nok i tillegg ha den enda kortere, og dermed enda kjappere.... best å skynde seg så han ikke blir først over 400 meteren..... :mrgreen:
Men spøk til side, det var nå slik jeg tenkte da jeg begynte på denne. Ekstrem - Holmegård, så kraftig som ( for meg ) mulig. det blir vel 80 - 90 tipper jeg. Gleder meg til å teste den.

Grauten : Flott at du blir inspirert, det var skumle planer du hadde der med ferie fra buemekkinga....... Kjør på ! Jeg har planen klar for de to neste flightbuene allerede: En laminert av kristtorn/ barlind, og en med enten Hickory eller hviteik i rygg, og Jatoba i buk.
Moen
Mester
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Å dra 130# er ingen heksekunst. Er bare snakk om litt seriøs trening...og regelmessig inntak av Mjøsvann :D Og nå som Biltema pøser ut Ipè til folket, tipper jeg det blir flere som prøver seg. Dog ikke så mye pent å se i stabelen der, men en og annen planke burde da duge.
Jacob97
Mester
Sted: Oslo

Legg inn av Jacob97 »

møtte en fra langbuelaget forrige uke. han hadde av en eller annen grunn ikke hørt om Kviljos rekord i lengdeskyting.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

...og den grunnen kan jo være : 1) Han er ikke på forumet 2) han var ikke på Tangen eller 3) At rekorden ikke er behørlig slått opp på Langbuelagets forside. Det burde den, på lik linje med Presisjonsrekorden på 522 poeng !!!!!!!!
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Definitivt forsidestoff.
Moen
Mester
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Oppdateringen av adelskalenderen er jo ett kapittel for seg selv...

Når får vi resultatene fra prøveskytingen da, Hardwood? Buen har fått hvilt nok nå??? :D :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Har sendt Tangen-resultatene flere ganger til webmaster, men det tar visst litt tid å få de ut på nettet...

En 130 punds versjon av den buen jeg skaut 370 meter med, bør fint klare 400 meter. Tror faktisk den gamle buen kunne skutt 400 også, om jeg hadde hatt ei litt hissigere pil.

Blir staseligt å høre hvordan hickorysaken duger!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Grauten
Mester

Legg inn av Grauten »

Nå blir jeg nysgjeriig Kviljo! :? Hva kan være hissigere pil enn de strikkepinnene du skjøt med på Tangen? Er det vektbalansen som kunne vært optimalisert eller selve designet?
Et eller annet sier meg at Kviljo har plukket opp et eller annet fra en eller annen! :lol:
Svar