Takk til Kviljo for dagens ekleste ord.. seneskjede...

hehe
når jeg "høster" sener så tar jeg de ut av elgen og legger de i vann, der ligger de i noen timer til seneskjeden (urk) er helt gele. Da går det ganske greit å få senene nesten helt fri for øh... skjede

Det her tar helt av snart

Men når jeg da har fått senene tørka og banka og strigla så putter jeg de i en liten pose, også har jeg den med meg omtrent overalt

som sagt: noen strikker på toget, jeg tvinner strenger av elgsener!
Måten jeg lager strengene på er den som Jim Ham viser i Bows and arrows of the native american. Altså at strengen tvinnes med to kordeller som hele tiden forlenges ved at det legges til senefibre. Jeg prøvde å spinne senetråder på håndtein for å lage strenger på samme måte som med lin o.l. men det blir litt vanskelig fordi tråden du spinner surres opp på teinen og når du gjør det med våt senetråd så får du en mindre hyggelig oppgave med å vikle ut f@£nskapen etterpå
Skal se om jeg ikke kan få laga en liten snurralong på strenger i løpet av uka
og jeg tror ikke at seneskjeden blir no tess, den er nok for "utråete" til å kunne blande seg inn i strengen uten at det blir klumpete og rart. Jeg har prøvd med tre men det var altfor mye knoting til at det var no vits synes jeg. Hvis man har ferdige kordeller å tvinne sammen er tre veldig bra, men når man ikke har det blir det litt plundrete.. hm.. må nok lage en liten snurralong kjenner jeg.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!