Varmebehandling : sprekker i buken

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Varmebehandling : sprekker i buken

Legg inn av Hardwood »

Buhu... jeg varmebehandlet Kristtorn-krigsbuen min i dag, og jammen kom det noen tynne sprekker to - tre steder på kanten av buken. Omtrent midtlems eller litt innenfor. Er det håp ?
Jeg var sikker på at emnet var tørt nok. Men igjen; Kristtornen lurte meg og inneholdt fremdeles for mye fukt. Har hatt det til tørk i ukevis i nesten ferdig form, i 35 % luftfuktighet. Slå den ! at det går an å være så gjerrig på vannet :lol:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Re: Varmebehandling : sprekker i buken

Legg inn av Kviljo »

Om sprekkene holder seg borte fra kantene på buen kan du fylle dem med superlim og satse på at det holder. Spesielt om de følger lengderetningen bra. Tror jeg ville varmebehandlet den ferdig først, dog. Varmebehandlet lim duger nok ikke særlig bra :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Varmebehandling : sprekker i buken

Legg inn av Hardwood »

Ok, takk for det rådet, Kviljo. Godt å se deg på forumet for resten, vet du er i felten for tida.
Men tilbake til buen; sprekkene følger lengderetningen. Så jeg tror jeg legger den til tørk enda litt lenger før jeg avslutter varmebehandlingen. Uansett hvordan det går, har det vært moro å lage denne ! Tungt og seigt tre, elfenbenshvit i fargen. Lett å jobbe med til tross for hardheten. Og vanvittig finish når man polerer ! Det skal bli flere buer av kristtorn. Forhåpentligvis vet vi en god del om kristtorns bueegenskaper om en tid. Som sagt; så mye tre, så liten tid.... :mrgreen:
Svar