Ny flightbue : hickory

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Ny flightbue : hickory

Legg inn av Hardwood »

Da er jeg i gang med en "skikkelig" flightbue. Denne er av hickory. Slik ser den ut nå, grovformet.
Flight 1.JPG
(131.53 kiB) Lastet ned 2469 ganger
Flight 2.JPG
(92.92 kiB) Lastet ned 2469 ganger
Flight 3.JPG
(61.52 kiB) Lastet ned 2469 ganger
Målet er å avslutte med varmebehandling i buken, så da kan det hende jeg kan smalne inn buen ørlite i tuppene og midtlems. Slik den er nå, veier den ca 900 gram og kan knapt bøyes... Lengde 159 cm.
MalaWolf
Mester
Sted: Oslo

Re: Ny flightbue : hickory

Legg inn av MalaWolf »

Det skeive handtaket gjør den mer eller mindre senterskutt?

Fet bue :-) Kommer til å bli lynkjapp - knekker 400m garantert! :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dette ser lovende ut :) Blir spennende å høre hvordan det går. Har du noe sted å testskyte på?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Liggende årringer?? Har du jakta ringer i plank eller er det fra stokk?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Nå prater vi bue som kan nå artige lengder :) -Varmebehandla hickory har jo mer enn godkjente anbefalinger fra flere respekterte lengdeskyttere. Har du noen anelse om styrken på denna?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Buen blir senterskutt, ja. Liggende årringer fikk jeg ved å sage ut midtdelen av en 6" hickoryplanke¨. Ingen ring chasing :mrgreen:
Styrken er nok langt over sunn fornuft foreløpig. Målet er 80 - 90 pund, vi får se !
Jeg har heldigvis en flott bø å testskyte på. minst 400 m 8) Må få ferdig buen før gresset blir for høyt til at bonden vil la meg tråkke der.. :lol: Men da har jeg kanskje en liten måned på meg.Det må gå !
Noen av dere andre som har nye flightbuer på gang da ?
Grauten
Mester
Sted: Mjøndalen

Legg inn av Grauten »

Jeg har, men det ble et litt mislykket prosjekt. Under tilleringen forsvant det litt for mye ved. Endte opp på 43# istedenfor 80#. Men jøsses, buen er skytbar den, ser ut som en tyrkerbue på fullt opptrekk, med svingt håndtak og hele greia, MEN FOR SVAK! :evil:
Svart bambus og alm kjerneved. Kjerneveden av alm har ikke de helt store evnene i kompresjon, men så langt ingen kompresjonsmerker. Tror nok ikke dette blir noen rekordbue nei! :(
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Ikke at det ligner dette, men XXX# alma har jeg jo planer om å skyte litt langt med.. Riktignok med krigspiler. Ellers er det endel treverk som såvidt har fått litt kniv på seg der i alle fall en er tiltenkt denne ekstrem-holmis-formen. (Eller som det nevnes på paleoplaneten, at dette ligner mer en møllegabet-bue...)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Høres bra ut, Nidrinr. Den XXX almebuen har jo potensiale... Den hadde vel skutt et kosteskaft over 200 m :mrgreen:
Jeg har laget til et par krigsbueemner i kristtorn. Kan jo bli kjekt å prøve en gang ! Møllegabet kjenner jeg ikke til. Et funn ? Må visst sjekke.
Jeg tror vi har det samme problemet, du og jeg : mange emner på lageret, men mange unger også... :lol:

Grauten : Den buen hørtes interessant ut. Alm kjerneved, det har jeg hatt lyst til å prøve ut. Mener du at det er lav bøyestyrke i den ? Altså få pund i forhold til tykkelsen ? Det ble jo diskutert her på forumet hvorvidt alm kjerneved er sterkere i kompresjon enn yteveden.
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Jeg tror vi har det samme problemet, du og jeg : mange emner på lageret, men mange unger også...
..Jepp, og fler blir det 8)
jamar
Mester
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

nidrinr skrev:..Jepp, og fler blir det

Uansett hvor OT det måtte være: Gratulerer aller hjerteligst! :D
mvh jamar
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

-Skal lage flightbuer, krigsbuer, holmegardsbuer og alle mulige slags buer til alle ungene. Både de to som allerede traver rundt i heimen og de to som ligger i fruas mage og vokser seg store og sterke. På en måte blir det da ikke så OT... :lol:

Takker forresten! :D
Grauten
Mester
Sted: Mjøndalen

Legg inn av Grauten »

Hardwood skrev: Grauten : Den buen hørtes interessant ut. Alm kjerneved, det har jeg hatt lyst til å prøve ut. Mener du at det er lav bøyestyrke i den ? Altså få pund i forhold til tykkelsen ? Det ble jo diskutert her på forumet hvorvidt alm kjerneved er sterkere i kompresjon enn yteveden.
Nei, det er ikke få pund i forhold til tykkelsen, men det er færre pund enn feks i osage, ipe osv.
Men det er betydelig lettere, så kanskje det går opp i opp. Grunnen til at jeg fikk en dropp i #, var det faktum at jeg bega meg ut på en tiller jeg ikke helt hadde kunnskapene om. Så det ble en del justeringer, og med en helt flat buk, så teller hver millimeter temmelig mye. :wink:
Fordelen er vel at jeg muligens har en flightbue som holder evig. :x Men jeg må vel snekre sammen en litt heftigere en, som erstatning for monsteret som døde, men 2" lenger denne gangen! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer

Legg inn av Hardwood »

Ja, jeg kjenner til det problemet; å ende opp med for svak bue. Skal ikke mye til ! Interessant det der. Alm kjerne virker som bra saker, synes jeg. Hvor lang er buen ? Ta godt vare på den, for hvem vet om vi får vektklasser i flightskyting vi også, som i USA :D
Den tilleren du snakker om, er det en slik med ekstrem bøy helt inne ved håndtaket ? Det er det jeg jobber med på Hickoryen.
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

for hvem vet om vi får vektklasser i flightskyting vi også, som i USA :D
Om jeg så må gå dit hen at jeg personlig må starte Norwegian Flight Shooters, så skal det bli en løsning :lol: Mer om det under "Lengdeskyting"
Svar