Kristtorn som buemateriale
Moderator: GreenMan
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Re: Kristtorn som buemateriale
Ang. mugg og slikt: White sprit dreper mugg.. Jeg bruker i alle fall en klut dyppa i WS når jeg syns sopp og mugg har fått lage passe tøft mønster uten å gjøre skade.
Det stemmer nok dèt. WS blir jo brukt til å stoppe surning på lauvtre..
-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Aha ! Takk for tipset. Men hvordan påvirker det liming hvis det ligger WS i trevirket ?
- dagsunde
- Master bowyer
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Akkurat DET er en dårlig ide...Hardwood skrev:Aha ! Takk for tipset. Men hvordan påvirker det liming hvis det ligger WS i trevirket ?
Mulig du kan få det til med pussing og avfetting med Aceton/sprit umiddelbart før liming.
De aller fleste lim binder kun i overflaten.
Men... Jeg ville nok tatt WS behandlingen ETTER liming...
--
Dag.
--
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Dag.
skyli manngi trúa!
Hm... da er poenget borte, for grønnfargen kommer mens trevirket er fuktig. Bruker man WS må det bli på ferskt virke, for å stoppe / hindre mugg. Når det er blitt tørt, vil det ikke mugne mer.
Pytt, pytt : det GÅR faktisk brukbart å tørke det fort nok til å unngå misfarging. men problemet kommer når du tørker tykkere naturemner. Hvis de tørker fort, sprekker de opp, spesielt rundt kvister eller hvis du ikke har skåret forbi kjernen. Jeg skar opp noen laminater på 7 - 8 mm ferskt, og de er har holdt seg helt hvite. Som Kviljo sier : velvel
Pytt, pytt : det GÅR faktisk brukbart å tørke det fort nok til å unngå misfarging. men problemet kommer når du tørker tykkere naturemner. Hvis de tørker fort, sprekker de opp, spesielt rundt kvister eller hvis du ikke har skåret forbi kjernen. Jeg skar opp noen laminater på 7 - 8 mm ferskt, og de er har holdt seg helt hvite. Som Kviljo sier : velvel
-
- Master bowyer
Har du forsøkt å tørke noen biter med å kun skjære striper av barken og tette endene..?
Her kan dere ta det helt med ro. WhiteSprit gjør INGEN ugang med limet! Jeg har brukt, og bruker fortsatt WS på alle anleggsflater. Tykkelsehøvel, avretter, fres og sag.. (forhindrer harpiks og kvae å feste til flatene) Limtypene jeg bruker er vanlig trelim (snekkerlim), Polyuretan, eller hva det heter og West System epoxy. Jeg har nok brukt noen tonn lim gjennom tiden, og har til gode å se at limet ikke fester, eller går opp etter en stund. Det gjelder også limtredragere som har flere tonn press. Til og med det gode gamle Cascofen (er det ikke dèt det het?), to-komp lim med glasshard fuge, har overlevd. Hva Aralditt, Smoot-On, Endfest, og alle de andre tåler vet jeg ikke, men når West holder, nekter jeg å tro at f eks Smoot-On feiler. Epoxy er og blir epoxy, det er kun viskositeten og tørketid som er forskjellig.
Ei heller har jeg noen sinne vasket verken hender eller laminater med aceton, og kommer heller aldri til å gjøre det.
Takk
Ei heller har jeg noen sinne vasket verken hender eller laminater med aceton, og kommer heller aldri til å gjøre det.
Takk

-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Hehe.. takk for den, Moen. det var jo harde og gode fakta. WS skal testes på de siste kristtornstokkene som skal sages 8)
Smooth - on er i alle fall helt topp etter min erfaring, det er den jeg bruker.
..Nidrinr : Det du foreslår er sikkert en god måte å tørke hele og halve stokker på. Men når det gjelder kristtorn, er jeg redd tørkingen ville tatt flere måneder lenger tid enn for f.eks. ask. Men hvorfor ikke... og så smøre WS over det hele... hm... 8)
Er kun erfaringer etter 25 år med limklin
Ta en bit å stryk over WS. La det tørke før du slenger på epoxyen. Enten sitter det gode, eller så sitter det ikke.. Du som er så glad i å teste ting, mener jeg..
Bruker du varmeboks, forresten?

-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
-
- Master bowyer
..
Jeg veit det tar litt tid på denne måten, men jeg pleier ikke la stokkene ligge slik til de er helt tørre. Etter første sommer tar jeg av barken helt, da er de alltid tørre nok til å tåle det.
-hehe, jeg misstenker at du ikke er så glad i å vente..er jeg redd tørkingen ville tatt flere måneder lenger tid enn for f.eks. ask.

Jeg veit det tar litt tid på denne måten, men jeg pleier ikke la stokkene ligge slik til de er helt tørre. Etter første sommer tar jeg av barken helt, da er de alltid tørre nok til å tåle det.
- dagsunde
- Master bowyer
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Ok... I stand corrected.Moen skrev:Her kan dere ta det helt med ro. WhiteSprit gjør INGEN ugang med limet! Jeg har brukt, og bruker fortsatt WS på alle anleggsflater. Tykkelsehøvel, avretter, fres og sag.. (forhindrer harpiks og kvae å feste til flatene)...
Men forstår jeg deg rett når du bruker det på maskinene, og ikke på materialene?
Har du forsøkt å lime trevirke som er mettet med WS?
At overfladiske WS-flekker fra anleggsflater ikke er kritiske går jeg med på, men alle de limtypene
du nevner ber om en støv- og FETTfri overflate for liming, og WS er fett.
???
--
Dag.
--
Dag.
skyli manngi trúa!
Dag.
skyli manngi trúa!
Da har jeg snakket med en representant for West System.....som sier at: West 207/6 er IKKE følsom med WS. Men dette gjelder kun når herdeprosessen blir utsatt for varme. Dvs over 67 grader. Andre typer West tåler IKKE WS eller annen fet overflate. Det kreves også at trevirke som skal limes MÅ ha gitte tempratur FØR limet legges på. Hvorfor det er slik, fikk jeg ikke svar på. Hva som gjaldt på andre typer Epoxy, kunne de ikke si noe om, så da hadde jeg i alle fall prøvd før jeg hadde startet større limprosjekter..
Hardwood. I stedet for WS på Kristtorn, kan du bruke Amerikansk Terpentin, eller "ekte terpentin" Fåes kjøpt på malerforretninger. Lukter godt furunål...og er anbefalt til mugg/soppangrep. Den tåler også epoxyen. Ulempen er at Am Terpentin koster dobbelt så mye som WS...
Dag. Jeg bruker WS på maskinene, ja. Ikke på trevirket. Og det er selvsagt da snakk om flekker. Men jeg har også limt trevirke som har vært vått av WS, ikke mettet, uten problemer. Når det gjelder å bli kvitt støvet, bruker jeg kun norsk komprimert luft
Hardwood. I stedet for WS på Kristtorn, kan du bruke Amerikansk Terpentin, eller "ekte terpentin" Fåes kjøpt på malerforretninger. Lukter godt furunål...og er anbefalt til mugg/soppangrep. Den tåler også epoxyen. Ulempen er at Am Terpentin koster dobbelt så mye som WS...
Dag. Jeg bruker WS på maskinene, ja. Ikke på trevirket. Og det er selvsagt da snakk om flekker. Men jeg har også limt trevirke som har vært vått av WS, ikke mettet, uten problemer. Når det gjelder å bli kvitt støvet, bruker jeg kun norsk komprimert luft

-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows