1-manns-strenging av kraftige buer?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Tjarand
Bueskytter

1-manns-strenging av kraftige buer?

Legg inn av Tjarand »

Fått justert strengehøyden på 120-punderen etter litt forsiktig innskyting. Det er vel og bra og problemet med buehånd-juling er eliminert. Men ny problemstilling nå er jo klassikeren strenging. Jeg er ikke kar om å få på strengen aleine ved å bruke strenger, det blir så langt bort til løkka når jeg må bruke så mye kraft for å spenne buen.

Er det noen som har noen tips?

Jeg skyter jo oftest sammen med andre men jeg liker også å stikke ut på jordet på kveldene. Prøvd meg litt fram med å hekte strengeren på dørhåndtak, greiner og andre ting for så å dra rett ut men jeg ser at strenger-strengen kommer til å få veldig mye belastning med den metoden.

Så jo bildet som Oddbjørn la ut men en teknikk som ikke krever maskineri hadde jo vært best.
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Re: 1-manns-strenging av kraftige buer?

Legg inn av nidrinr »

Jeg har slitt litt med det samma, og har tenkt å prøve meg på å lage en slags "strengegaffel" eller noe som kan dytte strengen ut dit jeg ikke når.. Får se om det funker :)
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Kort inn strengersnora slik at den bare akkurat går i oppstrengernocken. Trå litt skrått på oppstrengeren med kun èn fot, slik at du har nesen mot den nocken du skal nå. Så "løfter" du buen på siden av kroppen, og ikke rett forran. Da kan du bøye deg mot nocken, og strenging blir en lek :wink: Best er det om oppstrengeren er av B-50 eller annet streng materiale. Jeg bruker ofte persiennesnor fra Biltema (fordi jeg er gjerrig), men den strekker seg så jeg må dra buen lengre opp enn nødvendig. Litt trening gjør susen :D

"Strengegaffel"? Kanskje dere rett og slett er for små, karer?? :lol:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Kjenner til problemet, hehe.
Jeg greide å strenge opp den buen ei gang med oppstrengeren, men det var et slit!

Lag deg en tillerstokk, så kan du spenne den opp med oppstrengeren på den først, og så hekte på buestrengen. Kjipt å være helt utslitt før man skal skyte med noe slikt, hehe. :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Jeg er vel ikke liten! -Jeg har bare ikke gorilla-armer.. :P Jeg er akkurat like høg som Maradona var på sin storhetstid. (168cm)

-Men jeg får vel prøve "stå-på-skråtrikset" ditt. Persiennesnor ryker forresten på buer over ca 130-140#, også når de brukes som oppstrenger...
Grauten
Mester
Sted: Mjøndalen

Legg inn av Grauten »

Alternativ nummer 2, er vel å gjøre oppstrengersnora akkurat passe lang, slik at du kan "ankre" buen over kneet, mens du smetter over strengen. Kan enkelt måles frem ved at du seff først får hjelp til å strenge monsteret, deretter legger buen over kneskåla(du står da med et kne i bakken og et foran deg) og bruker en snor til å måle med. Tror at du kan trekke fra ca 5 cm på
dette målet, så skal du være i mål. 8)
Ps. dette er en teori, som jeg ikke har prøvd i praksis :twisted:
Fordelen er at du kan trekke opp buen med begge hender, og du trenger ikke andre tekniske hjelpemidler, samt at rekkevidden økes betraktelig. Ulempen kan være ei kneskål på avveie! :lol:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

....ser sig-linja mi passer igjen :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Lurz skrev:....ser sig-linja mi passer igjen :shock:
Er det ryggen du snakker om i dette tilfellet. Jeg husker gody at ryggen min fikk seg en smeller da jeg prøvde å strenge en 130# med feil teknikk.

Lykke til.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det sies at Pip Bickerstaffe spenner opp 100-punds buer med "push-pull"-metoden. Prøv den dere :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Kviljo sitt forslag om å bruke tillerstokk som hjelpemiddel høres veldig fornuftig ut, og minst risikabelt.
Hvis oppstrengersnora ikke er alt for lang, kan du nøye deg med en kort tillerstokk, lagd spesielt til dette formålet.
30-40 cm lang, får plass i koggeret, dekoreres etter eget ønske.
Tjarand
Bueskytter

Legg inn av Tjarand »

Prøvd å korte inn strengen og dra opp på siden (krever sko!!!) og å legge over kneet etter tips. Over kneet var det letteste da jeg fikk brukt begge hender til å spenne samt leggen til å dytte litt ekstra. Det er fremdeles såpass hardt og langt ut til nocken at det blir mye fomling. Tror jeg skal prøve å lage en sånn kort tillerstokk slik at jeg ikke trenger å ha ansiktet i knuse-høyde. Tror kanskje litt av problemet kommer av at jeg er usikker på hvor langt jeg skal tørre å dra også. Er liksom litt engstelig for hurtig og brutal hevn om jeg tøyer grensene til buen for langt.

Edit: Tillerstokk: Det kunne kanskje gått an å borre hull til en kort og solid rundstokk rett under der man legger "håndtaket" på buen (slik at hele greia ser ut som en låsebue). Da kunne man kjapt foreta en felt-strenging ved å legge seg bak buen, spenne beina i stokken og dra alt på plass. Ryker noe så flakser det bort fra deg.
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Har tenkt den tanken jeg og. Det funker. -Måtte gjøre noe tilsvarende på den almestokken...
nilstor
Mester
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg har strenget 120-punderen med "step in"-metoden ved et par anledninger, men det var et slit! Med spennsnor/oppstrenger burde det ikke være noe problem, egentlig, iallfall ikke hvis du lar lårmusklene gjøre arbeidet. Prøver du å dra bare med armen, kan det fort bli strevsomt ...

Gjør det enkelt: Sett ene foten på spennsnora litt nærmere den nokken som skal strenges, bøy knærne, stå med tilnærmet rett rygg, og løft ved å rette ut knærne. Deretter er det bare å bøye seg litt fram og smette løkka på plass.

Men vær forsiktig med tunge buer, det er fort gjort å ødelegge seg. I et anfall av hybris fikk jeg tak i en 130#@30" av Kviljo. I fjor vår en gang hadde jeg trukket den til øret og skulle ta den en tomme til. La meg godt inn i buen (det heter tross alt "shooting in the bow"!) og dro til. Da ga bueskuldra etter, bokstavelig talt. Det gjorde noe j....g vondt, og først nå er jeg i stand til å skyte med såpass som 70-80 pund. Det er heller ingen fornøyelse å få en tillerstokk eller bueben i hodet eller andre steder.

Men du store tid så artige de er å skyte med !!!

PS: Jeg har skutt hovedakelig asiatisk med tommelring det siste halvannet året, og mener å påstå at dette litt spesielle draget gir mindre belastning på skuldermuskulaturen. Jeg baserer det på sammenligninger mellom "Kina"-buen min på bortimot 60#@30" og en "Big Five" på 56#@28". Sistnevnte er faktisk mye tyngre å skyte med. Andre som har noen oppfatninger om dette? (Kanskje bør vi ha en egen tråd for det?). DS.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar