tenk om disse hadde framdrift, sukk!
Mateapparat for fres..

Koster ikke mer enn en grei tradbue eller 3

Det vil jo funke dèt. I alle fall når du bruker anlegg for anlegg. Disse bør det være greit å få tak i.
Men er den pussesylinderen massiv med hylse, eller er det trykkluft spindel? Jeg har ett par massive sylindere, tipper på ca 80mm dia men får ikke tak i hylser i rett dim
Grauten: Stort sett alle sliper høvelstål på 28 grader, noen helt ned til 31 grader. Det er KUN ment for gran/furu. For lauvtre/hardved gjelder mindre kuttervinkel/angrepsvinkel, helt ned til 20-22 grader. (Nesten samme effekt som Oddbjørn får med 15 grader "slippvinkel" på 28 grader angrepsvinkel, men litt mer effektivt) Ett annet knep de helproffe bruker er å sette stålene i spindelen slik at kun et stål høvler. Uansett om det er 2 eller 8 kniver. Det krever selvfølgelig mating som knapt rører seg. En annen årsak til kutterslag kan være at høvelen er utstyrt med HM (hardmetall) Disse slipes "buttere", og er laget kun for trefiber (Spon, MDF, EMDF osv) Hvorfor det lages HM stål til høvler, aner jeg ikke. Men HM er skarpt kun de første rundene, for så å stabilisere seg på "halvskarpt". Samme gjelder fresebits. De har HM skjær, og er IKKE beregnet på heltre. Derfor er også fresebits av HSS (High Speed Steel) skamfullt mye dyrere enn HM og mye bedre... Hmm.. Minner om gamledager da jeg holdt foredrag om verktøyskjøtsel på Treteknisk Institutt i Oslo. Når jeg først starter..