Laminatpusser.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Laminatpusser.

Legg inn av Oddbjørn »

Et fresebord kan brukes til å pusse laminater, skulle gjerne hatt et med motorisert framdrift, da.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Grauten
Mester
Sted: Mjøndalen

Re: Laminatpusser.

Legg inn av Grauten »

En slik maskin får bare bli en våt drøm! Sukk!
Øddbjørn, du nevner tykkelseshøvler, en fantastisk redskap. Jeg er så heldig å ha en kompis med et monster av en tykkelseshøvel, og dette funker kanon ned til en viss dimensjon.
Har du treverk av en eller annen eksotisk art(barlind, syrin, utenlandske tresorter osv), hvor
fiberretningen ikke er helt 100, så har jeg opplevd at tykkelseshøvelen spiser opp laminatene mine. I disse tilfellene, med tynne laminater, så ville jeg helt klart foretrukket en maskin som pusset og ikke høvlet. :)
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

På de siste bildene er maskinen utstyrt med pressvalser, tenk om disse hadde framdrift, sukk!
Som Moen sier kan man godt feste pusserullen i en søylebormaskin.
Skal man ha et 100% resultat må man ha motorisert framdrift, man klarer ikke å mate med helt jevn hastighet
for hånd, jeg har funnet ut at ved å skyve raskt igjennom for å ta det siste "hårstrået" gir godt resultat.
Grauten, jeg høvler ned til 2,3 mm på tykkelseshøvelen uten mellomlegg, med mellomlegg kan man i teori høvle
ned til 0 hvis treet ikke river opp, men det skjer jo. For å høvle treslag som har lett for å rive opp har jeg fått slipt
høvelstålene slik at det er tatt av en liten 15 graders vinkel på "baksiden" av eggen, det hjelper veldig.
Oddbjørn.
Grauten
Mester
Sted: Mjøndalen

Legg inn av Grauten »

Takker for tipset! Det skal videreformidles! :D
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Det hjelper også å bruke spraylim fra 3M. Spray på en planke, legg laminatet oppå, og kjør på... Funker 8 av 10 ganger :lol:
Moen
Mester
Kontakt:

Legg inn av Moen »

tenk om disse hadde framdrift, sukk!
Mateapparat for fres..Bilde Koster ikke mer enn en grei tradbue eller 3 :lol: Det vil jo funke dèt. I alle fall når du bruker anlegg for anlegg. Disse bør det være greit å få tak i.
Men er den pussesylinderen massiv med hylse, eller er det trykkluft spindel? Jeg har ett par massive sylindere, tipper på ca 80mm dia men får ikke tak i hylser i rett dim :roll:

Grauten: Stort sett alle sliper høvelstål på 28 grader, noen helt ned til 31 grader. Det er KUN ment for gran/furu. For lauvtre/hardved gjelder mindre kuttervinkel/angrepsvinkel, helt ned til 20-22 grader. (Nesten samme effekt som Oddbjørn får med 15 grader "slippvinkel" på 28 grader angrepsvinkel, men litt mer effektivt) Ett annet knep de helproffe bruker er å sette stålene i spindelen slik at kun et stål høvler. Uansett om det er 2 eller 8 kniver. Det krever selvfølgelig mating som knapt rører seg. En annen årsak til kutterslag kan være at høvelen er utstyrt med HM (hardmetall) Disse slipes "buttere", og er laget kun for trefiber (Spon, MDF, EMDF osv) Hvorfor det lages HM stål til høvler, aner jeg ikke. Men HM er skarpt kun de første rundene, for så å stabilisere seg på "halvskarpt". Samme gjelder fresebits. De har HM skjær, og er IKKE beregnet på heltre. Derfor er også fresebits av HSS (High Speed Steel) skamfullt mye dyrere enn HM og mye bedre... Hmm.. Minner om gamledager da jeg holdt foredrag om verktøyskjøtsel på Treteknisk Institutt i Oslo. Når jeg først starter.. :roll:
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Moen, det er en massiv aluminiumsylinder, jeg limer på slipepapir med kontaktlim.
Det sitter selv med 3-6000 omdreininger. Det tar litt tid å bytte papir, legger hele sylinderen i white spirit for å løsne
limet, har to sylindere å bytte på. Bruker en korthåret liten malerull til å smøre på limet for å få det helt jevnt.
Har også en annen pussesylinder som heter PLANOREX, laget i Sverige. Der spenner man fast slipepapir med en
sekskant nøkkel.
Grauten, takk for info. Oddbjørn.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Aiai ! Jeg ser at det er nesten samme maskin jeg har, Oddbjørn. En slik bruk har jeg ikke tenkt på ...... supert ! Hvor får du tak i en slik sylinder ?
Ellers bruker jeg tykkelseshøvelen ofte. Jeg har også fått revet ut stykker av laminatet når det er begynt å bli tynt, men etter å ha slipt skjærene grundig, forsvant problemet. Så legger jeg laminatet på en planke hvis jeg vil høvle det tynnere. En annen ting er at matebordet får høy friksjon etter mye bruk, da har jeg vasket det og pusset med stålull e.l. så glir laminatet lettere.
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Hardwood, jeg fikk dreiet sylinderen på et metallverksted.
Det finnes spray til maskinbord slik at det glir lettere. Oddbjørn.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Takk ! Jeg kjenner en som er lærer på en skole hvor de kan lage slikt. Får spørre ham !
Spray, sier du ? Du er ikke redd for å grise til limfugen da ? Hvis det ligger igjen olje e.l. ?
Moen
Mester
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Det tipper jeg produsenten har tatt høyde for. De typene jeg f eks har brukt, har aldri lagd trøbbel for meg. Før brukte jeg kun lampeolje, også det uten problemer. Jeg bruker heller ikke aceton etterpå.
Moen
Mester
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Her er noe å glo på mens dere bygger :D Ikke mine bilder, men sakset fra TradGang.
Er ikke sikker på om sveivemating er optimalt, men det funker sikkert :wink: Tegningene mine er godt gjemt, men dukker nok opp en dag...
Bilde
Bilde
Bilde
jamar
Mester
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Slår meg at en fattigmannsutgave av Oddbjørns greie burde la seg ordne hvis man har en billig overfres som man kan montere disse sliperullene på.

http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-k ... -16-deler/

Riktignok 50mm maxbredde.
55,- for rullene og 379,- for håndoverfres. Monteres opp-ned under bordplaten og vips så er man i gang for under 500 spenn. Så spørs det hvor brukervennlig den blir da... :|
Moen
Mester
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Da skal du helst ikke stå i nærheten når du starter fresen... det kommer aldri til å gå bra. En gummikloss på noen hundre gram som roterer med "noen" tusen omdreininger, vil forsvinne rimelig fort. Fresen vil også ta kvelden da den ikke tåler press fra siden. Så hvor billig pusser`n blir kan jo diskuteres. Hadde heller satset pengene på ei søylebor :D
jamar
Mester
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

All right, Moen. Det er notert. Bra du kommenterte det før noen (el. jeg) ble fristet til å prøve. Hvis man har en femhundrelapp til overs er det altså tryggere for helsa å kaste den ut av vinduet. :wink:
mvh jamar
Svar