Plains:D

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Plains:D

Legg inn av Christian »

Nettopp ferdig med julegavebue til en kompis. Sterkt inspirert av denne: http://americanindian.si.edu/searchcoll ... &objid=Bow

Bilder kommer så fort jeg finner kabelen til kameraet, men litt tekst kan dere jo få:)

Bua er av eik, 120cm lang, Reflexdeflex med en god dose sener på ryggen :D Regna ikke med noen tordenpinne men bua havna faktisk på 39# @ 26" Streng av elgsener selvfølgelig :wink:

Huska selvfølgelig ikke på å ta bilder underveis, men jeg tror jeg er litt forelska i denne buetypen så det kommer nok flere muligheter :D

Bilder kommer så fort som mulig!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester

Re: Plains:D

Legg inn av Christian »

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Ryddig og fin bildepresentasjon det der:P

Det ser ut som om den bøyer for mye i grepet, men det kommer av at den er deflexa til å begynne med. allikevel kunne nok tuppene vært tynnere og mye mer reflexa. Rett etter at senene hadde tørka lå tuppene ca 2" forbi grepet, rett etter skyting (siste bildet med bikja) ligger tuppene ca 1" bak grepet, men etter å bli motstrengt som på museumslinken og de første bildene mine, ligger tuppene på linje med grepet igjen.

Grepet er surra med en svart skinnstrimmel etter å ha blitt bygd opp litt med skinnbiter. De svarte stripene og går rundt hele bua, buken er ufarga eik men ryggen er hvitmalt over senelaget.

Den bua er forøvrig laga kun med hovrasp og sikling :D og varmluftspistol da..

også er strengen av sener 8)

ugh!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

tøff bue, takk for link!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Artig artig! Den hadde en skikkelig cool form oppspent, der den ligger på bordet :)

120 cm bue er ikke mye. Må ta meg selv i nakkeskinnet en dag og få lagd noe lignende.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

8) Rett og slett 8)
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Da harn fått seg ei pil også 8)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Og non bilder av strengen...

Bilde

Bilde

Pila er 66cm lang. Høvla for hånd av hasselskudd, bekledd med svanefjær (ikke helt apache kanskje, men det var nå det jeg fant:P). Spissen er fra ei sag kjøpt på biltema 8) Dremel er digg!
Fargen under fjæra er kull(svart) og ei av mors terracotapotter(rød) + gelatin. tror ikke den er så glad i regn...

Fra 16m med denne bua, så sa det fump i et saueskinn jeg hang opp. Den gikk så rett igjennom at jeg lurte litt på om jeg traff i det hele tatt :twisted:

*klapper seg selv på skulderen* :mrgreen:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, det ER faktisk temmelig kult :D

(spesielt senestrengen!)

Bruker du kun innerdelen av senen til strengene, eller kan "fibre" fra seneskjeden også brukes? Hvor tynne er trådene du tvinner sammen? Denne er lagd av 2 kordeller? - har du prøvd 3?
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Takk til Kviljo for dagens ekleste ord.. seneskjede... :shock: hehe

når jeg "høster" sener så tar jeg de ut av elgen og legger de i vann, der ligger de i noen timer til seneskjeden (urk) er helt gele. Da går det ganske greit å få senene nesten helt fri for øh... skjede :oops: Det her tar helt av snart :roll: Men når jeg da har fått senene tørka og banka og strigla så putter jeg de i en liten pose, også har jeg den med meg omtrent overalt :mrgreen: som sagt: noen strikker på toget, jeg tvinner strenger av elgsener!

Måten jeg lager strengene på er den som Jim Ham viser i Bows and arrows of the native american. Altså at strengen tvinnes med to kordeller som hele tiden forlenges ved at det legges til senefibre. Jeg prøvde å spinne senetråder på håndtein for å lage strenger på samme måte som med lin o.l. men det blir litt vanskelig fordi tråden du spinner surres opp på teinen og når du gjør det med våt senetråd så får du en mindre hyggelig oppgave med å vikle ut f@£nskapen etterpå :evil:

Skal se om jeg ikke kan få laga en liten snurralong på strenger i løpet av uka :wink:

og jeg tror ikke at seneskjeden blir no tess, den er nok for "utråete" til å kunne blande seg inn i strengen uten at det blir klumpete og rart. Jeg har prøvd med tre men det var altfor mye knoting til at det var no vits synes jeg. Hvis man har ferdige kordeller å tvinne sammen er tre veldig bra, men når man ikke har det blir det litt plundrete.. hm.. må nok lage en liten snurralong kjenner jeg.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe :P

Det hadde vært brilliant med en skje... - eh, nei, en snurralong på dette 8)
- Ivar Malde

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Bilde

årets første stubbeskyting :mrgreen: pinnen funker fortsatt :wink:
Jacob97
Mester
Sted: Oslo

Legg inn av Jacob97 »

hmmm. stedet ser kjent ut. er det på stovner? Liaskogen kanskje?
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

hehe :) Rett ovafor vestli T-bane. 10min gange og mye morro å skyte på :wink:

Jeg var å skøyt på rommensletta her om dagen btw. Mye plass, når det ikke er fullt av cricketspillere ihvertfall :evil:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Fatastisk kul bue. Går og sysler med et indianer prosjekt selv. Lyst til å prøve meg på noen av buene som står omtalt i Bowyers bible 2. Det er noen kule cherokeebuer der pluss to til. Kanskje Nidrinr har en bra askestokk som kan bli til et par, tre fire indianerbuer. Skal hente to almeemner snart. Får høre om han har lyst til å kvitte seg med en ferdig tørket askestokk også. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Indianere er kule :twisted: Den bua her er faktisk en av de bedre jeg har laga. Veldig mjuk å trekke, men skyter piler veldig fort! Også fårn plass på hattehylla i bilen :mrgreen:

Går bare å venter på litt bøffel jeg nå, så får vi se om det ikke blir noen hornbuer som sier ugh :wink:
Svar