Bows and Bears 2009

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
KEn
Mester
Sted: Kristiansand

Bows and Bears 2009

Legg inn av KEn »

Noen vet at jeg var "over there" en tur i vår. Ted Fry http://www.raptorarchery.com/ , buemaker par excellence, fra Oregon arrangerer kombinert buebygger workshop og bjørnejakt i Idahos villeste villmark. Jeg bare måtte, kona var ikke fornøyd og lommeboka var vel enig - likevel, tur ble det.

Alt i alt var det en fantastisk tur. Fikk sett bjørn og ulv på (meget) nært hold, hadde flere fine bjørner inne på åtet - 3-4 skuddsjanser, derav 2 gode. men trege meg klarte ikke å utnytte dem.
2 ganger rakk jeg å dra til 7/8 og tenke "du er en j..lig død bjørn.." før den snudde seg i full fart.
Tilsammen flere timer med bjørner som kom og gikk på åtet, jaget vekk hverandre, eller snek rundt i buskene for å se om det var trygt å komme opp til åtet.
4 stor ulver i flokk, travet ledig forbi, så nære at jeg kunne spyttet på den ene, de skremte den ene bjørnen langt p.. i vold. Plutselig bare stakk den, og jeg satt og speidet etter den og lurte på hva jeg hadde gjort galt - så stod det en ulv 3m fra posten, og to til rett bortafor, og en på andre sia - brrrr...

Her er forresten holdningen til de lokale heltene om den saken, dette ER redneck country, og de er stolte av det, "Freedom First" på Ford F350 Cummins ( det ER en "JA"-bil på dårlig skogsbilvei i 50cm råtten vårsnø) og:
Bilde
Nå er jeg ingen ulvemotstander, men når myndighetene hevder at de ikke fins, så blir det jo litt latterlig. Løsningen blant folk flest var tydeligvis å gi ungene pepperspray og himle litt med øya. Noen prediket "SSS" (Shoot,Shovel, Shut up), men svært få ville egentlig bli helt kvitt dem, de fleste ville bare ha "tags", jakt på dem og litt kontroll med bestanden.
I sommer åpnet de jakt og vår outfitter hadde jegeren som skjøt den første. Weitas Creek Outfitters. http://www.idahooutfitter.com/

Skuddsjanser ja. Jeg VILLE ha et godt skudd, ikke noe nesten-greier. Så da fikk de gå, men bare såvidt :wink:
Guidene var veldig klare på at Bjørner som ikke treffes i begge lunger eller hjertet er meget vanskelige å finne, da de kan leve i hvertfall timesvis (visstnok tom. dagesvis) med treff i en lunge, og ulvene da tar dem da lenge før en finner dem... Terrenget var heller ikke direkte ettersøks-vennlig. Skal komme tilbake til det

Rett før vi dro over fjellet -
Bilde

En smarting i treestanden sin :roll:
Bilde

Besøkende (jada han er vanskelig å se)
Bilde

Våpen og kit
Bilde

En dag hadde en av bamsene rulla ut denne midt under standen
Bilde

Og klort opp nabotreet - til over standen...
Bilde

Laga en bue
Bilde
Og noen pilspisser i flint og obsidan, men de er ikke noe å vise fram...

Litt buemaking
Bilde

Og utgangspunktet,med instruktør Ted i bakgrunnen
Bilde

2. guide og vert, Ted Fry http://www.raptorarchery.com/, med pila han skulle bruke
Bilde

Guide (og mesterkokk) Gary. http://www.idahooutfitter.com/
Bilde

Weitas Creek Ranger Station
BildeBilde

Front porchen, med vertskapet, Jesse og Lois, kone og sønn til Ted.
Bilde

Utsikten fra Weitas Creek Ranger Station, ulven hylte oppi der så en våkna av bråket, og langt utover morran
Bilde

Weitas Creek, i vårflom
Bilde

K
Brukeravatar
KEn
Mester

Re: Bows and Bears 2009

Legg inn av KEn »

Fortsetter:

Innimellom jakta og buebygginga så hadde vi en lang "stump shooting"/roving økt hver dag, veldig artig og noe vi gjør for lite her hjemme. Både voksne og barn samme i samme lek, og Jesse var god til å skyte. Dvs. langt bedre enn de fleste voksne her hjemme.
Alt i alt mye god skyting, og også "bushcraft" workshop - fire by bow..

Curtis Kellar, sk. "Hog Whisperer", http://www.cdkellar.com/, med sin "snaky" bue
Bilde

På spm. om den virket: "Ive killed lots of hogs with it", Fyren hadde skutt 27 villsvin med bue - i år... Alle som tror de vet noe om villsvin bør ta en tur.
Bilde

Skuterføret var ikke veldig stabilt. Turen starta forøvrig med at Curtis (fra Sør Texas), som er vant til at jeg er nokså fersk, satte seg oppå skuteren omtrent som han lener seg bakover Harleyen sin og ville ikke sitte på nei.
Pillråtten eldgammel SkiDoo som gikk i maks 30km/h, dårlig føre og tung slede
Bilde

Skuterkjøringa ble nå likevel overlatt til mer nordlige hender (dæven for noen vannblemmer jeg fikk på den skeive stien) som fikk kjøre skuter i T-skjorte for første gang. Curtis ble sittende på i "Sponge Bob", Hjorten på bildet lå visst ikke der når guiden kjørte ut det andre laget dagen før.
Bilde

Noen hadde "backup sidearm"
Bilde
Jeg spurte forresten Gary-guide om han brukte våpen eller bearspray (Jesse på 13 hadde spray med når han fylte på åte eller vaste rundt i skogen, det hadde også Lois når hun gikk tur) og fikk til svar litt mumling og "not much of that" og om hvorvidt ulvene var farlig for folk "nnn, dont think so". Det stod en leveraction 45-70 på "kontoret" hans, "just in case". Men litt senere at han ikke trodde et ord når folk sa at de ikke var redde for ulv.
Uansett hadde han altså guidet Bjørne og Cougarjakt (og det meste annet der, inkl. fisk) i 25-30 år uten å se noe behov for å ha med våpen om ikke jaktet eller gikk ettersøk.

Noen skilt på veien/stien inn
Bilde

Bilde

Bilde

Rett før vi reiser
Bilde

Motorsaga ble flittig brukt, da en mengde trær hadde tint fram ila. uka.
Bilde

Scott http://www.backlandoutdoors.com/ rasper på buen sin. Scott hadde visst jaktet alt mulig med rifle og compound, men hadde fått steinaldersyke, og skulle jakte med selvlagede steinspisser :roll:
Før øvrig virket det som om de så på rifle og compoundbue som "tilsvarende" eller "moderne" jaktvåpen, og så tradisjonell bue som "primitivt" og vanskeligere - interessant å høre motiver og meninger
Bilde

Shane, fra Mobile, Alabama, tar øyemål på sin bue. Moobiiil Æææælæbæmæ, helt fantastisk dialekt
Bilde

K
Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Flotte bilder, det må ha vært en spennende tur. Hva er det for slags recurvebue du har? Skikkelig fiskekrokrecurve. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det må ha vært temmelig kult ja! :!:
Barlindbue?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester

Legg inn av KEn »

Hadde med 2 buer, buen jeg laget er en lang flatbue (for å kunne dra 31") av fin barlind. De andre brukte osage. Hadde tenkt å lage bue av osage, men jeg vet det er vanskelig å lage tuppene (psykisk) tynne nok til å få ned handshock, så når Ted stod der med de fine Barlindemnene så var jeg igang... JEg vil bestille etpar slike så det er bare å hive seg på.

Hoyt Excel 21", lakket matt svart, og lange Winact 38#, med camotape på, for de er originalt hvite med sølv dekor :roll:
Pilene er GoldTip Trad XT 75-95, med, 4 messinginserts og vekttuber, 125grs German Kinetics Silverflames fremst, gul fluriserende cresting og knall gule fjær.
Bilde

20" Morrison ILF midtstykke/ lange 38# Border Hex V, Begge buene er omtrent 50# når jeg slipper strengen, Fra Border lemmene reiser pilene med 175-180fps,
Bilde
Bilde

Ulvespor
Bilde

Noen av de andre
Bilde

Bilde

K
Svar