Buemakeruke midt i Mjøsa

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av nidrinr »

Uke 27, pluss helga sist i uke 26, blir det buemakeruke på Helgøya (Skurven) i Mjøsa. Dette er allerede annonsert på paleoplanet, så buemakere fra flere land vil komme.

Jeg har endel emner, men det er fint om alle med mulighet tar med seg noe å spikke på. Kan fort hende det er noen som vil bytte emner der også.
Det vil bli lagt opp et løst program for uka, men det vil det komme mer info om seinere. -Emnesanking med vikingskip, brannpilregn, uoffisielle konkurranser og diverse presentasjoner/småkurs er noen av de planlagte innslagene.
Vi tar gjerne i mot forslag til flere aktiviteter.

Hilsen fra oss Mjøsfolk.

PS: Det vil enkelte dager bli servert Mjøskost, men ingrediensene vil forbli hemmelig... :P
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av Odin »

Vil det bli noe opplegg for barn? Jeg kunne tenke meg å ta en tur, men det må bli med min sønn på 3 og min datter på 6.
What we do in life, echoes in eternity.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av nidrinr »

Vi som arrangerer har nok unger til å invadere nabodal'n om noen år, så det er nok ikke no problem med små.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av MalaWolf »

Dette høres ut som en skikkelig happening :-)

Skal høre med mine nærmeste om dette kan falle i smak!
Hva med et innslag om beredning av skinn og lær, sener, råhud ..?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av Christian »

Trur det skal gå greit å dekke senedelen ihvertfall. Jeg har ihvertfall planer om å ha noen buer klare til senebacking som jeg kan ta med. Kommer forsåvidt ikke før uke 27, uke 26 har vært satt av siden 1998 og framover til den hettekledde kommer å henter meg :wink:

men det er klart man gleder seg til dette! Har du fått no respons fra paleo? mao: kjem det no utlendingær?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av nidrinr »

Her er en link til info på paleon':

http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/38105

-Kommer nok noen. Usikker på hvor mange. Uansett er det god plass der, så det skal ikke være noe problem. Alt som omhandler "paleoskills" er helt supert denne uka. Ta med hva det enn er dere kan.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av SilentG2 »

Litt om området:

Området er et friområde som ligger østvendt på helgøya, med utsikt tvers over sundet til tingvang på NES, hedmarken.

Det er fast rute for skibladner rett utenfor stranden, der det etter all sansynlighet vil ligge vikingskip hele uken.

Det er gode muligheter for teltoppsett, gapahuk eller å legge til med båt.

Gresslette, ca 200 meter lang, som vi kan skyte tømmerstokker eller sette opp morsomme blinker på.

Vi har en BRU, som det planlegges brannpilregn fra.

Kart over området vil komme
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av Kviljo »

Veldig bra tiltak! Ser fram til dette! Håper jeg i alle fall skal kunne få med meg helga.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av MalaWolf »

Om jeg får satt av hele uka tviler jeg på, men en langhelg må da man kunne få til :-)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av nidrinr »

Vi har endel plass i lavvu og vikingtelt, men om det er noen som har enten det ene eller det andre, gi gjerne beskjed. Det skal settes opp en leir av telt.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av SilentG2 »

Området er ganske stort, så det går sikkert ann å sette opp "plastik" camp litt lengre unna. Og skulle det være noen som vil komme med båt så går det også an.. Mulighetene er mange
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av nidrinr »

SilentG2 skrev:Området er ganske stort, så det går sikkert ann å sette opp "plastik" camp litt lengre unna. Og skulle det være noen som vil komme med båt så går det også an.. Mulighetene er mange

Etter et lite møte med hele arrangementkomiteen, vil det bli "blanda leir".. Om du ønsker å komme med viking, middelalder, steinalder, bronsealder, plastikk eller byggesett til lafta hytte, får du plass i teltleiren. Fokus er buemaking og trearbeid, og ikke åssen vi bor.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av nidrinr »

Det ser ut til at det kommer en del langveisfarende fra det store utland på besøk denne uka. Vi har sagt at vi har en del telt tilgjengelig, så de som reiser kollektivt ikke trenger å drasse med seg telt. Kan de som evt. trenger gratis sove/oppholdsplass i telt melde fra, så vi har en oversikt over behovet?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av MalaWolf »

Repetisjon? Noen ideer om det blir en slik buemakeruke i år også eller?? Jeg kommer om det skjer noe ved mjøskanten sommeren 2012 også .. for fjorårets camp var veldig VELDIG bra :) Sommerens høydepunkt! Men det kan kanskje være lurt å få satt av en dato om ikke alt for lenge slik at dette kan planlegges med familie & jobb og slikt ...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemakeruke midt i Mjøsa

Legg inn av nidrinr »

..Det er inne til behandling i familierådet..

-Vi ser ut til å komme til enighet om langhelg i stedet for 9 dager, da fruene er mer tilbøyelige til å godta en slik søknad. Stor mulighet for at det blir litt mot seinsommern, men endelig dato er ikke satt.

Men fortsett å mase!
Svar