Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

GlennGB
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2008, 23:33

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av GlennGB »

Hmm.. Får vi se et bilde av profilen? har jo noen økser liggende, kanskje det er vært å slipe om. Alle er ikke like gode å jobbe med, les lage bue;)
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av GreenMan »

Hvor mye måtte du ut med for bladet?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Gav 1000,- for øksehodet, men det er ikke smidd slik det burde smies. Jeg er redd det er sveist litt på, og eggstålet er nok også sveist på med sveiseapparat. Men formmessig ble det veldig likt til tegningen.

Profilen er slik at den flate sida av eggen har litt konveksitet - kanskje halvparten av ei vanlig øks, også er den andre siden bare slipt inn på skrått med kanskje 0,8 - 1,5cm slipeflate.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Moen »

eggstålet er nok også sveist på med sveiseapparat.
Nå er det utrolig mange forskjellige legeringer man kan putte på, men jeg la på mye slitekanter på snøskjær og slik for maaange år siden. Da lurte jeg til meg litt elektroder og la på mine egne kniver, økser og alt mulig ting. Selvfølgelig juks og bedrag, men på skjærende verktøy fungerer det veldig bra. Enkel og billig måte å "oppgradere" Europrisøksa si på :wink:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Hmm, akkurat. Kjekt :)


Fikk ei kul bestilling på 6 vikingtids-skaft. Disse er tønneformede og med stor nokk. Nokksurring av lin innsatt med bek. Fjørene er festet med bek og beket lintråd. Profilen på fjørene er etter funn fra Jotunheimen.

Bilde



Så fikk jeg også limt sammen tyrkeren i kveld. Staseligt. Tror dette blir temmelig greit faktisk. Hornet tok til seg uventede store mengder lim, forresten, så det fikk rundt 20 lag fortynnet lim før jeg kjørte på med tykkere lag. Det var langt fra 70 som det skulle vært, men skitt au :lol:
Denne skal skyte før jul, håper jeg 8)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Tøffe piler og ikke minst spennende å se hvordan denne kroken med hønn blir :)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Gøy at du også er i gang :D Men husk at lim/senelaget skal herde i tre -3- månder før du strenger opp!!!! :(
(finner ikke igjen posten på atarn, men det var en som blei advart på det sterkeste mot å strenge opp for tidlig)
Min har drøye to uker igjen å tørke nå. Limte steinbitskinn over senene i går, så ut til å bli greit. Nå skal det bare pusses litt, og surres med lintråd rundt skjøtene.
Så kommer sannhetens øyeblikk.....brrrrrr.... :mrgreen: Får trøste meg med sig-linja mi
Skal poste bilder når jeg får tid.
"If it breaks you get to keep both parts"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Moen »

Cool.. 8) Dere MÅ filme strenging og jomfruskuddet! Såpass har vi fortjent :wink:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Cool Lars! Det blir direkte spennende :mrgreen:

Om alt går etter planen skal jeg legge på sener og gjøre den klar til tørking i høstferien neste uke, så da får den nesten to måneder på hylla før den blir prøvd. Har sett flere som har spent opp buer etter bare en måned. Kommer nok til å se det litt an, men kjennes den grei rett før jul blir det oppstrenging.

Knekker de er det jo bare å begynne på neste :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Forresten Ivar, hvor tykk tenker du å lage den? Noen anelse om hva slags dravekt du sikter mot?
Buen min har vel 2,5-3 mm kjerne ca 2,5 horn, og litt mindre sener. Feilberegna kanskje litt der.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Har ingen aning egentlig. Vet Adam skrev noe om dette, og jeg lurer på om det var 3mm på hvert lag, noe som skulle gi omtrent 30-50 pund i en tyrker?

Jeg tror det er nok tykkelse til å la det være igjen 3mm på hver side i den delen som bøyer. Utover mot tuppene blir det mye tynnere, men jeg tenker at de delene skal få noe tykkere kjernelaminat. På de delene som skal bøye vil jeg prøve å ha 3mm av hvert lag. På de grommeste tyrkerbuene var det visst brukt litt mindre sener enn horn, men Adam anbefalte å ha minst like mye sener som horn. Tipper det er lurt slik at ikke kjernelaminatet ryker. Jeg tok ei gang livet av kjernelaminatet i en sene/ask/eik-rekurve. Den hadde bare ett lag sener, dog, men kjernelaminatet var én enkelt årring av ask!


Edit: du har jo et godt eksempel å gå ut fra. Tykkelsen på den du allerede har vil jo tilsi omtrentlig hvor kraftig en så tykk bue vil være. En kortere tyrker vil nok være noe tyngre med samme tykkelse, forsovidt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Ok, den blir visst tykkere likevel 8)

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Kan ikke si anna enn at jeg gleder meg til å se det ferdige resultatet av dette prosjektet :)
Tomas M
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 02 okt 2009, 22:15

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Tomas M »

Hej Kviljo!
Jag har läst om din oppgave om tvåvedsbågar och det verkar väldigt intressant. Jag är en nybörjare som har börjat på en tvåvedsbåge i björk och tjurtall. Så om det finns möjlighet så skulle jag vilja beställa ett ex av oppgaven.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Selvsagt :D Notert!

Om alt går etter planen skal den kunne trykkes og sendes ut ei gang mellom jul og nyttår. (hehe, ttt)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar